وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی خود در توکیو بر حمایت مستمر کشورش از برجام تاکید کرد.

بیانیه ژاپن درباره دیدار ۹۰ دقیقه‌ایِ هایاشی و امیرعبداللهیان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی خود در توکیو بر حمایت مستمر کشورش از برجام تاکید کرد.

وزارت امورخارجه ژاپن پس از دیدار حسین امیرعبداللهیان و یوشیماسا هایاشی، وزرای امورخارجه ایران و ژاپن که روز دوشنبه در توکیو برگزار شد، بیانیه‌ای منتشر کرد که روی وب سایت این وزارتخانه منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است که در دیدار وزرای امورخارجه ایران و ژاپن که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، یوشیماسا هایاشی از سفر همتای ایرانی خود به توکیو استقبال کرد و گفت که ژاپن به همکاری‌های خود با ایران در زمینه‌هایی مانند پزشکی، محیط زیست و کاهش خطر بلایا ادامه داده است و به‌عنوان دوست دیرینه ایران، قصد دارد به گفت‌وگوهای صمیمانه با این کشور ادامه دهد.

حسین امیرعبداللهیان نیز در پاسخ تاکید کرد که ایران مایل به ادامه و تقویت گفت‌وگو و همکاری با ژاپن است.

وزارت امورخارجه ژاپن همچنین در این بیانیه آورده است: این دو وزیر درباره آخرین تحولات پیرامون موضوع هسته‌ای ایران به تبادل نظر پرداختند. هایاشی با بیان اینکه «ژاپن همواره از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرده و به شدت نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران است» از ایران خواست تا اقدامات سازنده، از جمله همکاری کامل و بدون قید و شرط بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)‌ انجام دهد.

بنابر اعلام وزارت امورخارجه ژاپن، یوشیماسا هایاشی به‌علاوه موضع ژاپن در قبال حمله روسیه به اوکراین را تکرار کرد و از ایران خواست که به شیوه‌ای "سازنده" پاسخ دهد. وزیران همچنین درباره وضعیت خاورمیانه تبادل نظر و بر سر ادامه ارتباطات نزدیک میان دو کشور توافق کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار و رایزنی کرد.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد، انجام گرفت.

همزمان با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن، هیاتی از موزه صلح تهران که جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند، به منظور ابراز همدردی، در مراسم بزرگداشت قربانیان اتمی هیروشیما در این شهر حضور پیدا کرد.