نه تنها وزیر امور اقتصادی و دارایی بلکه وزیر نفت در کنار سایر مقامات دولتی بر این نکته تاکید دارند که برنامه‌ای برای افزایش قینت بنزین در دستور کار نیست.

تصمیمات جدید دولت درباره بنزین| قیمت بنزین افزایش می یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نه تنها وزیر امور اقتصادی و دارایی بلکه وزیر نفت در کنار سایر مقامات دولتی بر این نکته تاکید دارند که برنامه‌ای برای افزایش قینت بنزین در دستور کار نیست.

در فاصله‌ای بسیار کوتاه از اعلام نظر وزیر نفت و خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره‌ی اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، خبرهایی در خصوص محدودیت عرضه بنزین منتشر شد.

حالا روشن می‌شود سیاست دولت در این حوزه بسنده کردن به تکذیب است و با اعلام بخشی از واقعیت تلاش دارند نسبت به مدیریت فضا اقدام کنند. در حقیقت در روزهایی که این دو مقام در جمع خبرنگاران از نبود برنامه برای بنزین سخن می‌گفتند، طرح جدید بنزین اجرایی شده بود و سقف عرضه بنزین در استان‌های مختلف ابلاغ گردیده بود. اجرای سیاست‌های اعلام نشده برای افکار عمومی البته سابقه‌ای دیرینه دارد.

همه می‌پرسیدند دلیل شلوغی پمپ بنزین‌ها چیست و چرا برخی جایگاه‌ها تعطیل شده‌اند. تنها کسانی از ماجرا مطلع می‌شدند که خود برای سوختگیری به جایگاها مراجعه کنند و آن زمان در می‌یافتند که سقفی برای سوختگیری حتی با کارت‌های شخصی تعیین شده است.

جزییاتی از طرح جدید

‌سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: از ۱۲ روز پیش با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت و عمل به مصوبه قانونی مجلس، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و کارت اضطراری جایگاه تغییر کرد.

رضا نواز با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با دو ابرچالش آغاز کردیم، افزایش بالای مصرف و مصوبه مجلس در خصوص الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، این دو چالش بود، اظهار کرد: هرچه جلوتر آمدیم استفاده مردم از کارت سوخت بیشتر شد اما با افزایش مصرف نیز مواجه بودیم.

وی افزود: در نهایت تصمیم‌گیران ۱۲ روز است که محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر بار را در جایگاه‌های سوخت پیاده‌سازی کردند، بدین شکل که به چهار مدل ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر برای کارت آزاد جایگاه‌ها در هر بار سوخت‌گیری در کشور مواجه هستیم.

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با بیان اینکه برای کارت‌های شخصی نیز ۳۰ لیتر، ۴۰ لیتر و ۶۰ لیتر را مواجه هستیم که در هر بار مراجعه می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار ۶۰ لیتر را دریافت می‌کند، ۶۰ لیتر دوم را بین سه تا هشت ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند.

نواز ادامه داد: اگر فرد از استان خارج شود، می‌تواند بلافاصله سوخت‌گیری کند و ممانعتی در این باره وجود ندارد، در تهران نیز صرفا در کارت آزاد جایگاه از ۶۰ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده، در کارت سوخت شخصی، ۶۰ لیتر است اما با فاصله‌های چند ساعته مردم می‌توانند استفاده کنند.

کارت شخصی بیاورید

پیش از این نیز همین سیاست از سوی دولت آزموده شد. درست در میانه تایید و تکذیب‌ها در خصوص نبود طرح تازه برای بنزین، فروش بنزین با کارت جایگاه‌ها منع شده بود. وقتی خبر پیچید که کارت جایگاه‌ها جمع‌آوری شده است، دور جدیدی از تایید و تکذیب‌ها آغاز شد. ابتدا گفتند تغییری اتفاق نیفتاده در نهایت تاکید کردند که سوختگیری با کارت شخصی در دستور کار باید قرار گیرد.

در نهایت علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف شد در نیمه اول سال ۱۴۰۲ ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت در جایگاه‌ها و استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی را انجام دهد.

به گفته او، ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز باید از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند.

معاون وزیر نفت گفت: از ابتدای سال براساس ابلاغیه همین بند قانونی، آمدیم بعد از اطلاع رسانی‌های مناسبی که در حوزه‌های شهرستان‌های مختلف انجام شد، تمامی کارت‌های سوختی را که مردم درخواست کرده بودند چه به صورت کارت‌های المثنی و چه به واسطه خودروهای نو شماره و نوپلاکی را که شماره گذاری می‌شد پس از آماده سازی در اختیار مردم قراردادند.

نژادعلی گفت:کارت‌های هوشمند سوخت شخصی مردم، هم سهمیه نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی هست و هم سهمیه اعتباری نرخ دوم سه هزار تومانی، اعداد سهمیه هم تغییری نکرده همان سهمیه‌هایی که از قبل مردم می‌توانستند استفاده بکنند، همان سهمیه‌ها هم روی کارت سوختشان هست، حالا این بهبود نظام توزیع بنزین به خاطر این هست که ما وقتی که شخصی با کارت شخصی خودش سوختگیری می‌کند عملا براساس فرآیندهای داده‌ای و بررسی‌های داده ای، می‌توانیم متوجه بشویم که در چه گروه‌های خودرویی، ما باید چه تمهیداتی را ببینیم برای این که مردم راحت‌تر باشند.

در عمل اما به تدریج حتی جایگاه‌های سوخت‌گیری بین راهی نیز از فروش بنزین در ساعات روز منع شده و مراجعان حتی در صورت نداشتن کارت بنزین شخصی مجبور می‌شدند تا ساعت دوازده شب معطل سوختگیری بمانند تا بتوانند از کارت جایگاه استفاده کنند.

به نظر می‌رسد برنامه دولت برای مدیریت بنزین، برنامه‌ای طراحی شده و چراغ خاموش است و تصمیمات بدون اعلام قبلی جامه‌ی اجرا بر تن می‌کنند.