علی لاریجانی چندوقتی است که از یک کلیدواژه تازه استفاده می‌کند؛ «خالص‌سازی»؛ اما مخاطب او چه گروهی است؟

لاریجانی قطب مقابل خود را چه گروهی می‌داند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: علی لاریجانی به تازگی بار دیگر از واژه خالص‌سازی استفاده کرده است. او پیشتر هم در تکذیب‌نامه‌ای خطاب به یکی از خبرگزاری‌ها این واژه را به کار گرفته بود اما اینبار سعی کرده تعریفی از آن ارائه کند و به نوعی ویژگی‌های خالص‌سازها را برشمرده و گفته است که از ابتدای انقلاب چنین نیروهایی وجود داشته‌اند. منظور او از خالص‌سازی حذف بخشی از نیروهای سیاسی توسط گروه‌هایی محدود است که به نوعی با ادبیاتی کنایی روش آنها را نقد می‌کند.

حالا پرسش آن است که علی لاریجانی در مقطع کنونی چه گروهی را مستقیما در مقابل خود فرض می‌کند؟ لاریجانی در مدت اخیر سعی کرده است همگرایی نسبی خود با بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌های اصولگرایی را نشان دهد. او می‌خواهد به نوعی بگوید که هنوز پای در جبهه متبوعش یعنی اصولگرایی دارد؛ با این وصف طبیعی است که مخاطب او در ذکر خالص‌سازها بدنه اصلی اصولگرایی نباشد.

او از سوی دیگر گرچه در مدت اخیر تحرکی برای نزدیک‌شدن به اصلاح‌طلبان نداشته اما هیچ نقدی هم متوجه آنها نکرده است؛ بنابراین سیاست علی لاریجانی حفظ همه گروه‌هاست تا از میزان منتقدان خود بکاهد تا فقط یک گروه را مقابل خود داشته باشد؛ گروهی که از قضا بیشترین میزان انتقادها علیه او را در سال‌های اخیر داشته است؛ به ویژه در در مجلس نهم و دهم و بر سر موضوع برجام.

به نظر می‌رسد لاریجانی قطب مقابل خود را جبهه پایداری می‌بیند؛ گروهی که به هر روی گرچه توانسته قدرت سیاسی قابل توجهی داشته باشد اما در میان اصولگرایان منتقدان کمی ندارد. البته که خود پایداری هم همواره بر این اختلافات دامن زده به ویژه در هر انتخابات که رسیدن به وحدت انتخاباتی برای ارائه لیست واحد را سخت کرده است. حالا لاریجانی تصور می‌کند اگر فقط پایداری را کنترل کند، توانسته نیروهای نزدیک به خود را روانه مجلس کند.

نگاه بلندمدت لاریجانی هم شاید انتخابات ریاست‌جمهوری سال1404 باشد. او می‌داند در آن عرصه اگر منتقدان سفت و سختی نداشته باشد، مسیر همواری پیش روی خواهد داشت و گویا او از حالا هم‌زمان در حال یارگیری و تحت فشار گذاشتن مخالفانش است.