یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای لاریجانی وظیفه خودش می‌داند که هشدار دهد جریانی در کشور با خالص‌سازی می‌خواهد گروه‌های دیگر از عرصه سیاسی حذف شوند.

بعید است لاریجانی قصد ریاست‌جمهوری 1404 را داشته باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: علی لاریجانی بار دیگر از خالص‌سازی برخی گروه‌ها سخن گفت. هدف او از طرح این واژه چیست؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «خالص‌سازی واژه جدیدی نیست اما ممکن است اذهان عمومی این واژه را به تناسب تصور خود برداشت‌های مختلفی از این واژه داشته باشند. خالص‌سازی در جنبه فردی خوب است زیرا فرد خود را از نظر درونی می‌سازد و بدی‌ها را از خود دور می‌کند اما طبیعتا در حوزه اجتماعی و سیاست می‌تواند معنای دیگری داشته باشد و می‌توان به معنای حذف دیگران از عرصه سیاست‌ورزی تلقی کرد؛ مثلا به این معنی که عده‌ای به دلیل اختلاف در فرعیات و نه اصول سعی کنند گروه دیگری را کنار بگذارند. خالص‌سازی در معنای انقلابی و ضدانقلاب که معنی ندارند زیرا این دو از یک جنس نیستند که یکی بخواهد دیگری را کنار بگذارد. مسئله این است همه گروه‌ها به اصول انقلاب باور دارند اما در مسائل فرعی و روش‌ها اختلاف دارند و یکی می‌خواهد دیگری نباشد».

او ادامه داد: «آقای لاریجانی منظورش این است که بعضی هستند که می‌گویند ما از دیگران بهترین و بقیه باید حذف شوند. اشارت کلی او به این سمت است که باید خالص‌سازی را در مقابل مسائل دیگری مانند وحدت و جذب حداکثری تصور کنیم و اگر خالص‌سازی ادامه یابد وحدت از بین می‌رود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «البته باید مراقبت کرد که بعضی واژه‌ها را طوری استفاده نکنیم که بعدا زمینه تحریفشان ایجاد شود و مثلا در زمان دیگری ضدانقلاب از یک واژه به خصوص طوری استفاده کند که همان فردی که در ابتدا این واژه را عنوان کرده ناچار به مرزبندی و ارائه توضیح شود که منظور ابتدایی من چنین نبوده است».

او در پاسخ به این پرسش که لاریجانی با چه انگیزه‌ای به طرح موضوع خالص‌سازی برخی گروه‌ها می‌پردازند، تصریح کرد: «او وظیفه خودش می‌داند که هشدار دهد جریانی در کشور این کار را می‌کنند و می‌خواهد گروه‌های دیگر از عرصه سیاسی حذف شوند. حالا ممکن است گروه‌های مختلف اصولگرایی هم تعبیر او را بپذیرند یا فقط برخی از آنها بپذیرند. به هر حال او آن چیزی که به ذهنش می‌رسد را می‌گوید چون احساس وظیفه می‌کند. البته باید یک تعریف روشنی ارائه دهند که ضدانقلاب نتواند سوءاستفاده کند زیرا همه می‌دانیم که آقای لاریجانی خودش مرزبندی روشنی با ضدانقلاب دارد اما بهتر است واژه‌ای که استفاده می‌کند هم دارای همین مرزبندی باشد تا زمینه سوءاستفاده‌ها فراهم نشود».

مقدم در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا هدف‌گذاری لاریجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 است یا خیر، گفت: «من بعید می‌دانم که آقای لاریجانی قصد انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 را داشته باشد و برنامه‌ای برای این منظور در نظر داشته باشد».