قیمت لوازم التحریر در سال 1402 نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است. در حالی که همین تورم برای رکود این کسب و کار کافی است، حالا فعالان این صنف با تهدید پلمب در صورت فروش نوشت‌افزار با تصاویر کارتونی و دیزنی هم مواجه شده‌اند. آن‌طور که فعالان این صنف می‌گویند، حالا بسیاری از فروشگاه‌های لوازم التحریر و کتاب‌فروشی‌ها تبدیل به جگرکی شده‌اند!

خبر فوری  نوشت‌افزار 60 درصد گران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت لوازم التحریر در سال 1402 نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است. در حالی که همین تورم برای رکود این کسب و کار کافی است، حالا فعالان این صنف با تهدید پلمب در صورت فروش نوشت‌افزار با تصاویر کارتونی و دیزنی هم مواجه شده‌اند. آن‌طور که فعالان این صنف می‌گویند، حالا بسیاری از فروشگاه‌های لوازم التحریر و کتاب‌فروشی‌ها تبدیل به جگرکی شده‌اند!

در حالی که تیغ آفتاب همچنان در بسیاری از مناطق کشور برنده است و قدرت تابستان را به رخ می‌کشد، اما دیگر کمتر از 20 روز به شروع پاییز، یعنی فصل شروع مدارس زمان باقی مانده است. اما این بار ماه مدرسه به جای بوی مهربانی، بوی گرانی را همراه خود آورده است. البته گرانی لوازم التحریر دیگر داستان جدیدی نیست و طی چند سال اخیر خانواده‌ها با نگرانی وارد بازار نوشت‌افزار می‌شوند، اما امسال وضعیت به‌مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

بنا بر اظهارات رؤسای اتحادیه‌ها در کلان‌شهر‌ها، امسال خانواده‌هایی که محصل دارند بابت خرید دفتر و مداد باید نسبت به سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر هزینه کنند. آن‌طور که رامین درخشان‌پور، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار مشهد، می‌گوید، علاوه بر تورم 60 درصدی، فعالان این صنف با رکود سنگینی هم در طرف تقاضا مواجه شده‌اند.

قیمت لوازم التحریر چقدر افزایش یافت؟

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز تورم این حوزه را ۴۵ تا ۵۵ درصد اعلام کرد. این درحالی است که این عدد نسبت به تورم کشور و کالا‌های اساسی بسیار کمتر است و اگر دولت قیمت کاغذ را تثبیت نمی‌کرد اکنون این عدد بیش از ۱۰۰ درصد شده بود.

وی درباره میزان افزایش قیمت‌ هر یک از اقلام توضیح داد: مداد ۳۵ درصد، خودکار ۱۰ تا ۱۵ درصد و دفتر نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد قیمت داشته است. البته وضعیت دفتر بهتر از سال گذشته شده، چراکه دولت وضعیت کاغذ را کنترل کرده و قیمت آن تقریباً ثابت مانده و این افزایش بابت هزینه‌های سربار است.

او در خصوص وضعیت فروش و وجود تقاضا در بازار گفت: امسال رکود شدیدی در بازار مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه شهریور ماه فصل اوج کار این صنف، اما تا کنون که فقط 18 روز به شروع مدارس زمان باقی مانده، فرق آنچنانی با سایر روز‌ها نکرده است. در حالی که باید در حوزه بنکداری و فروش عمده اوج فعالیت را ببینیم و خرده‌فروشی‌ها نیز کار خود را شروع کنند.

تبدیل لوازم التحریر به کالای لوکس 

فرزانیان درباره تأثیر گرانی‌ها بر کاهش تقاضا نیز توضیح داد: تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که میزان خرید به حداقل برسد. مطابق گزارش‌هایی که ما از همکاران خود در سطح شهر به دست آوردیم خانواده‌ها سعی می‌کنند تا خرید خود را به حداقل برسانند. در حالی که معمولاً در این فصل خرید عمده برای یک ترم یا تا پایان سال را انجام می‌دادند، اما اکنون با توجه به میزان درآمد خانوار حداقل خرید را دارند.

وی افزود: لوازم التحریر کالایی است که خانواده باید برای فرزند خود آن را تهیه کند. وقتی خانواده‌ای قدرت خرید ضعیفی داشته باشند از خرید کالا لوکس خودداری می‌کنند، اما امسال وضعیت به گونه‌ای شده که ما خودمان نیز انتظار آن را نداشتیم. زیرا قدرت بیشتر خانواده‌ها به قدری ضعیف شده که همان کالا معمولی را نیز نمی‌توانند تهیه کنند. طوری‌که امروز جعبه مداد رنگی 24 عددی یا آبرنگ تبدیل به کالا لوکس شده

فرزانیان در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات گفت: بازرسان وزارت صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف به طور مداوم سرکشی می‌کنند و با تخلفات برخورد می‌کنند. به طور مثال فروش دفتر‌هایی که جلد آن‌ها شخصیت‌های والت دیزنی و یا کارتونی ممنوع است و واحد متخلف جریمه و پلمب می‌شود. در مواردی که مردم به عنوان شاکی گزارش بدهند و یا مراجعه کنند ما در همان زمان رسیدگی می‌کنیم و در ۹۹ درصد موارد رای به نفع مشتری صادر می‌شود.

کتاب‌فروشی‌هایی که جگرکی شدند 

طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش اقبال مردم به خرید کتاب تمام کتاب‌فروشی حوزه کاری خود را با فروش نوشت‌افزار ادغام کردند تا بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند، اما در چند سال اخیر این روش هم جوابگو نبوده و به رغم اینکه بسیاری از فعالان این حوزه امیدوار بودند با پایان یافتن کرونا وضعیت بهتر شود، اما تورم جلوی بهبود اوضاع را گرفت. مطابق آمار اتحادیه ناشران 5000 واحد صنفی کتابفروشی و لوازم التحریر در تهران حضور دارند که در سال 1400 بیش از 50 واحد جواز خود را باطل کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار مشهد نیز از تعطیلی 10 درصد از فعالان این حوزه در سال جاری خبر داد. با توجه به اینکه بسیاری از مغازه‌دارها منتظر این ماه بودند با توجه به گزارش‌های میدانی منتشر شده این عدد تا پایان سال بیشتر خواهد شد. اما نکته اصلی تغییر کاربری این واحدهاست؛ طوری‌که رئیس اتحادیه تهران بیشتر این تغییر کاربری‌ها ورود به صنف مواد غذایی به خصوص جگرکی‌ها دانست.

بدین ترتیب که کتابفروشی و نوشت‌افزار به دلیل بزرگ بودن مساحت فروشگاه بهترین محل برای فروش دل و قلوه است و مردم نیز از این روند استقبال می‌کنند.