رئیس جمهور سوریه با استقبال از توافق آشتی بین ایران و عربستان سعودی گفت که این توافق دستاورد بسیار خوبی بوده که توانست به ایجاد مشکلات بین کشورهای منطقه از سوی آمریکا پایان دهد.

نظر بشار اسد درباره مصالحه بین ایران و عربستان: غافلگیری بسیار زیبایی بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور سوریه با استقبال از توافق آشتی بین ایران و عربستان سعودی گفت که این توافق دستاورد بسیار خوبی بوده که توانست به ایجاد مشکلات بین کشورهای منطقه از سوی آمریکا پایان دهد.

«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین گفت که مصالحه بین ایران و عربستان سعودی را دستاورد بسیار بزرگ و غیرمنتظره دانست و گفت که این دستاورد، غافلگیری بسیار زیبایی بود.

او در چرایی این اظهارات خود گفت: «برای اینکه این مشکل (کدورت بین سعودی و ایران) در منطقه ما چهار دهه یا کمی بیشتر از آن قدمت دارد و نشان دهنده مدل غربی و به ویژه آمریکایی بود که ایالات متحده آمریکا بعد از ایجاد این چنین مشکلات، از این طرف‌ها به نفع منافع مخصوص خود باج خواهی و سوءاستفاده می‌کرد. حالا هزینه این مشکلات را چه کسی می‌داد؟ طبیعتا این کشورها و منطقه‌ای که این کشورها در آنجا هستند.»

رئیس جمهور سوریه هفته گذشته به همراه همسر خود و هیئت همراهی به چین سفر کرد و طی آن با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بشار اسد در باره ابتکار عمل بین ریاض و تهران گفت: « این ابتکار عمل بیش از یک مصالحه صرف بین دو طرف بود؛ موضوع این نیست که بگوییم دو طرف با هم دشمن بودند و الان دوست یکدیگر شده‌اند؛ نه این گونه نیست؛ مسئله، مسئله ثبات است. این یک طرف قضیه است که بر همه ما در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) تأثیر مثبتی خواهد داشت؛ برای اینکه این مشکلی است که ما برای دهه‌ها هزینه آن را دادیم. امروز ما در این رابطه احساس راحتی داریم. هنگامی که چین این آشتی را اعلام کرد، این بدان معناست که این سیاست مبتنی بر اقدام و عمل است نه صرفا حرف و حدیث و پروپاگاندا آن هم به روش غربی پوچ. در اصل یک اقدام سیاسی واقعی بود که نتایجی به همراه داشت.»