پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

‌در حالی که آمریکا همراه برخی متحدانش با حمایت تمام‌عیار از رژیم شرور صهیونیستی در حال تشدید جنگ‌افروزی، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هستند، تهران میزبان دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» با حضور وزیران خارجه کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه بود.

پیگیری این راهبرد در جای جای منطقه می‌تواند بدون مداخلات سودجویانه بازیگران فرامنطقه‌ای، حافظ منافع کشورها و توسعه پایدار منطقه باشد. نشست تهران با شرکت وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه بنا به درخواست ایران با توجه به این‌که حل موضوع قره باغ و قفقاز جنوبی بسیار راهبردی و حائز اهمیت است در دستور کار و اجرا قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر پیشنهادهای بسیار عملیاتی و سازنده به طرف‌های درگیر، یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه کرده که اگر طرف‌های دیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ورود نمی‌کردند، پیشنهادها و راه‌حل‌های ایران مؤثر واقع می‌شد و بحران پایان می‌یافت. ایران یک‌سری پیشنهادها به دو طرف ارائه کرد و باید منتظر عملیاتی شدن آنها بود در غیر این صورت نمی‌توان تصور کرد اوضاع میان آذربایجان و ارمنستان بدون اجرای راهکارهای درست، مساعد شود. یک پیشنهاد این است که هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان گزینه‌های نظامی را هر چه زودتر علیه یکدیگر از دستور کار خارج کنند، زیرا به اعتقاد ایران منطقه قفقاز جنوبی و قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد و ادامه درگیری‌ها به تنش‌های منطقه‌ای و افزایش بدبینی کشورهای منطقه دامن می‌زند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد یک‌سری کمیته‌های امنیتی، نظامی و سیاسی با شرکت کشورهای ۳+۳ تشکیل شود تا مناقشه قره‌باغ با گفتمان رو در رو میان آذربایجان و ارمنستان حل و فصل شود.

به نظر می‌آید جمهوری اسلامی ایران با وجود درگیری‌های اراضی اشغالی تلاش می‌کند با حل بحران قره‌باغ پای رژیم صهیونیستی و آمریکا را از این منطقه حساس قطع کند تا با توجه به شرایط مثبت ایجاد شده، ارمنستان و آذربایجان بتوانند بدون درگیری و ورود کشورهای متخاصم به منطقه اوضاع را به سمت صلح و ثبات بیشتر پیش ببرند. اگر سران آذربایجان و ارمنستان پیشنهادهای ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را برای حل مناقشه عملی کنند، روسیه نیز از اجرای راهکارهای مطرح شده به‌وسیله ایران حمایت می‌کند و در عملیاتی شدن پیشنهادهای ایران نقش مؤثری ایفا خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده | کارشناس مسائل غرب آسیا

منبع: روزنامه جام جم