حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در دوحه حضور دارد با همتای قطری دیدار کرد و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو نشست.

امیرعبداللهیان با همتای قطری در دوحه دیدار کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در دوحه حضور دارد با همتای قطری دیدار کرد و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو نشست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دومین بار ظرف دو هفته اخیر و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) نهم آبان ماه پس از دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به قطر ظرف دو هفته اخیر است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ مهر ماه و در چارچوب سفرش به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) و در چهارمین مقصد این سفر به دوحه رفت و بعد از ورود به فرودگاه در محل اقامت وزیر خارجه قطر با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به قطر بعد از تصدی وزارت امور خارجه است. مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دوشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی از سفر امیرعبداللهیان به دوحه خبر داده و گفته بود: سفرهای دوره‌ای و منطقه‌ای به کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت تا بتوانیم با رایزنی با کشورهای دیگر از این بستر و ظرفیت در کشورهای اسلامی و منطقه برای مقابله و مواجهه با سیاست‌های حمایت گونه آمریکا از رژیم صهیونیستی و بسیجی که آنها در جبهه خود برای استمرار جنایات رژیم صهیونیستی کردند، استفاده کنیم و از این طریق پشتوانه لازم را برای دفاع از جان مردم غزه و کیان مقاومت در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به منصه ظهور برسانیم. 

به نظر می‌رسد موضوع تبادل و آزادی اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان در این سفر باشد. وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با بلومبرگ در پاسخ به پرسشی درباره آزادی اسرا عنوان کرده بود: ما با قطر در این رابطه، ارتباط و مشورت‌های نزدیکی داریم. من ۱۰ روز پیش در قطر بودم. با مقامات قطر صحبت کردم. آنها ایده‌هایی را برای آزادی اسرای غیرنظامی داشتند. ما ایده‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. هم دوستان ما در قطر و هم ما با آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس برای تسریع و کمک به آزادی اسرای غیرنظامی صحبت کردیم، اما حماس نسبت به آزادی اسرای فلسطینی هم مطالباتی دارد. مبادله نمی‌تواند یک طرفه باشد. حماس به ما گفت نسبت به آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد.

شب گذشته نیز وزیر خارجه ایرلند در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان خواستار مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی یک تبعه ایرلندی در غزه شد.

امیرعبداللهیان و همتای قطری یکشنبه شب هفتم آبان ماه نیز در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین تحولات غزه رایزنی کرده بودند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در آن گفت‌‌وگوی تلفنی بر ضرورت توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های مستمر و گسترده انسانی و همچنین بررسی برخی ابتکارات مطروحه بحث و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است در ادامه این سفر به ترکیه نیز برود تا با مقامات این کشور درباره اوضاع جاری در غزه به گفت‌وگو بپردازد.