یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: می‌شود با نیروهای درون نظام ولو با وجود اختلافاتی گفت‌وگو کرد.

کشور متعلق به همه است/ باید شعار ایران برای هر ایرانی را سر دست بگیریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخنان یک مهمان صداوسیما مبنی بر اینکه مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است؛ مشخصا این پرسش مطرح شده است که آیا ابراز چنین حرف‌هایی باعث شکاف میان ملت نمی‌شود؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ما باید یک تقسیم‌بندی مهم را بپذیریم؛ آنکه زمانی بحث بر سر نیروهای درون انقلاب اسلامی است و یک زمانی موضوع بر سر نیروهای درون انقلاب و برانداز است. وقتی افرادی ولو با نوع نگاه متفاوت با ما هنوز داخل در نیروهای انقلاب اسلامی تصور می‌شوند، می‌شود با آنها به گفت‌وگو نشست و درباره اختلافاتمان حرف زد و هیچ ایرادی هم ندارد. آقایان ابطحی و آذری جهرمی برانداز نیستند و با آنکه نگاه متفاوتی ممکن است داشته باشند اما داخل در نظام تلقی می‌شوند و کار درست همین است که صدای آنها هم شینده شود و این اقتضای ملی‌بودن صداوسیماست».

او ادامه داد: «حالا می‌گویند ممکن است چنین افرادی شبهاتی را مطرح کنند، در این صورت هم ایرادی ندارد و می‌شود با آنها مناظره برگزار کرد تا پاسخشان داده شود. حالا می‌خواهد آقای آذری جهرمی و ابطحی باشند یا آقایان عطریانفر، منتجب‌نیا یا امثال این افراد که داخل نظام محسوب می‌شوند. هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اگر با اینها مناظره برگزار شود تا هم آنها مواضع و تفکراتشان را بیان کنند هم پاسخ به آنها داده شود و در مجموع گفت‌وگو شکل بگیرد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «ما باید شعار ایران برای هر ایرانی را سر دست بگیریم و بر آن تأکید کنیم. همه افرادی که تعلق به این آب و خاک دارند و از استقلال کشور دفاع می‌کنند، متعلق به این کشورند. البته ایرانیانی هم هستند که آشکارا به کشورشان خیانت می‌کنند؛ مثلا افرادی در رسانه‌های بیگانه نشسته‌اند و خواستار تحریم بیشتر ایران‌اند و وقتی به آنها گفته می‌شود این تحریم‌ها بر مردم ایران فشار وارد می‌کنند، می‌گویند ایرادی ندارد به هر حال باید عده‌ای هم هزینه بدهند. خب حرفی با چنین افراد خیانتکاری باقی نمی‌ماند زیرا آنها از پیش هدفشان نابودی ایران است. البته تعداد چنین افرادی کم است و بیشتر مردم ایران در هر کجای جهان که باشند، کشورشان را دوست دارند».

مقدم در پایان گفت: «اینکه گفته شود کشور متعلق به اینهاست و متعلق به دیگران نیست یا از این جنس حرف‌ها که بعضا شنیده می‌شود، باعث وحدت که نمی‌شود، باعث شکاف هم می‌شود و به ویژه اکنون که چندماه تا انتخابات باقی است چنین حرف‌هایی می‌تواند بر میزان مشارکت تأثیر منفی داشته باشد. رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که اگر جمهوری اسلامی را قبول ندارید، ایران را که قبول دارید و برای ایران در انتخابات شرکت کنید. این سخن اوج دموکراسی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و حتما با سخنانی که به تازگی از صداوسیما شنیدیم تفاوت دارد. خوشبختانه دموکراسی در جمهوری اسلامی به بهترین شکل اجرا می‌شود. جالب است بدانید امام خمینی(ره) گفتند که رأی‌ام بنی‌صدر نبود اما دیدیم که ایشان با آنکه به بنی‌صدر رأی نداده بودند، به رأی مردم احترام گذاشتند و دولت بنی‌صدر تشکیل شد و تا جایی که از خط مردم و انقلاب خارج نشده بود، رئیس‌جمهور هم ماند. رهبر معظم انقلاب هم همین‌طور بوده‌اند. ایشان هم ممکن است در مقاطعی به فردی رأی داده باشند اما رئیس‌جمهور فرد دیگری انتخاب شده باشد و همواره با همه دولت‌ها با گرایش‌های سیاسی متفاوت کار کرده‌اند. ما در رأس این نظام چنین نگاهی را می‌بینیم؛ بنابراین نباید بگوییم کشور برای اینهاست و برای اینها نیست».