آرمان امروز: سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت که برخی بیمارستان‌های این منطقه که سوخت آنها تمام شده و از خدمت خارج شده‌اند در حال بمباران گسترده از سوی اسرائیل هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی تاکید کرد: بیمارستان های غزه دیگر قادر به انجام عمل جراحی و دیگر خدمات درمانی نیستند و تک‌تیراندازهای اسرائیل یکی از بیماران را به‌طور مستقیم هدف تیراندازی خود قرار دادند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود: اسرائیل اجازه تحرک و جابه‌جایی بین ساختمان‌های مرکز پزشکی شفا را نمی‌دهد و همچنین اجازه نمی‌هد که خودروهای امداد ‌ونجات برای انتقال بیماران و مجروحان به بیمارستان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ جان باخته در بیمارستان شفا داریم و بوی اجساد همه بخش‌های آن را برداشته است.

از سوی دیگر سازمان جهانی غذا اعلام کرد که گزارش‌هایی درخصوص کشته شدن شمار زیادی از اهالی غزه در حمله هوایی اسرائیل به ساختمان وابسته به سازمان ملل در این منطقه منتشر شده است.

پیش از این معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز با بیان اینکه حمله به مراکز درمانی غزه و قطع آب و برق و غذای آن ها از سوی اسرائیل، قابل توجیه نیست، گفته بود که شلیک به بیماران و غیر نظامیان در غزه که تلاش می‌کنند از محل درگیری‌ها دور شوند، اقدامی غیر قابل قبول است و باید به آن پایان داده شود.

«مارتین گریفیتس» تاکید کرده بود که بیمارستان های غزه باید در امنیت باشند و از تبدیل آنها به صحنه درگیری خودداری شود.

در تحولی مرتبط، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) هم در سخنانی وضعیت زندگی ساکنان نوار غزه در سایه حملات اسرائیل را شوکه کننده ارزیابی کرد.

فیلیپ لازارینی در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض اعلام کرد، ۱۰۱ نفر از کارکنان فلسطینی آنروا در غزه جان باختند.

وی گفت: شرایط مجتمع پزشکی الشفاء خطرناک است و در حال حاضر تنها یک سوم مراکز بهداشتی در غزه فعال هستند.

کمیسر کل آنروا افزود: زندگی در غزه شوکه کننده است، پناهگاه‌های آژانس پر است و ساکنان احساس می کنند که توسط اعراب، مسلمانان و جهان رها شده‌اند.

لازارینی تاکید کرد: باید در غزه آتش‌بس فوری برقرار شود و کمک‌ها بدون قید و شرط ارسال شوند.

کمیسر کل آنروا ادامه داد: باید بودجه کافی در اختیار آنروا قرار گیرد تا نقش خود را در غزه ایفا کند.

نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه علیه اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروههای مقاومت، اقدام به بمباران مراکز درمانی و منازل مسکونی غزه کرده که تاکنون در اثر این اقدام بیش از ۱۲ هزار فلسطینی جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر نتانیاهو در صحبت هایی گفته است که ما به دنبال حکومتی در غزه هستیم که بتوانیم هر زمان که بخواهیم به آنجا وارد شویم و حماس یا هیچ گروهی وجود نداشته باشد که به خانواده‌های قاتلان کودکان حقوق بپردازد.

 وی افزود: حکومتی که رئیس جمهورش با گذشت یک ماه، قتل عام را محکوم نکرده، بر غزه حاکم نخواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: من بودم که دستور حذف احمد الجعبری و دیگر فرماندهان حماس را صادر کردم، یک بار برای همیشه حماس را ریشه کن خواهیم کرد.

وی گفت: من فکر نمی کنم که  شهرک سازی اسرائیل در غزه یک هدف واقع بینانه باشد، هدف ما این است که آنجا را به یک منطقه غیرنظامی تحت کنترل امنیتی تبدیل کنیم.

عبدالرضا فرجی راد در این رابطه می گوید: طبق گفته یکی از سخنگویان دولت امریکا گویا تعداد کشته‌شدگان در غزه فراتر از آماری است که وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است.

وی افزود: لذا در شرایطی که اسراییل بی ‌توجه به جان مردم و با استفاده از انواع سلاح‌ ها جنگ را ادامه می ‌دهد، قاعدتا سعی می‌ کند تا کمترین اخبار از داخل غزه منتشر شود و همچنان به نقشه ‌های خود برای پیشروی زمینی در غزه ادامه دهد. این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: باتوجه به فشاری که اکنون از سوی امریکا و اروپا روی اسراییل ایجاد شده، نهایتا نوعی آتش‌ بس را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود. وی افزود: یعنی اگر اسراییل به میزانی خیالش درخصوص پیشرفت بدون بازگشت خود راحت شود، ممکن است آتش‌ بس را به واسطه فشار جامعه جهانی بپذیرد.

فرجی راد تصریح کرد: ضمن اینکه امریکا نیز در این میان در داخل بر سر کشتار مردم غزه دچار مشکل شده و این امر روی رای بایدن در نظرسنجی‌‌ها نیز تاثیرات منفی داشته است.