پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مساله فلسطین و ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی، قضیه‌ای پیچیده‌ است که با طراحی آمریکا و اروپا از حدود صد سال قبل پیگیری شده و ملت فلسطین هم در این مدت به اشکال مختلف مقاومت‌کرده و تاکنون شهدای بسیاری داده و خسارت‌های غیرقابل‌محاسبه‌ای برای دفاع از سرزمین مادری، حقوق و هویت خود متحمل شده است، ولی قدرت‌های بزرگ غربی با استفاده از نفوذ در دولت‌های عربی منطقه توانسته‌اند تاکنون رژیم‌صهیونیستی را سرپانگه‌‌دارند. به‌همین دلیل است که درگیری بین‌فلسطینیان و اشغالگران‌صهیونیست، دراین‌مدت قطع‌نشده ومقاومت به اشکال‌مختلف ادامه‌یافته است.

طبیعتا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، مقاومت فلسطین با الهام از این انقلاب و با توجه به تحرکات و تحولات منطقه و جهان، استفاده‌های لازم را از شرایط کرد و با کسب تجربه، امکانات و سازماندهی مناسب را برای احقاق حقوق ازدست‌رفته خود به‌وجودآورد. طبعا رژیم‌صهیونیستی برای توجیه موجودیت خود از ابتدا تاکنون دلایلی را مطرح می‌کند که البته هیچ‌کدام قابل‌پذیرش نیست. ازجمله می‌توان به این ادعا اشاره کرد که فلسطین سرزمین آبا و اجدادی آنها بوده یا این‌که سازمان ملل، موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته یا این ادعا که مخالفان رژیم‌صهیونیستی، پایگاه مردمی ندارند و بر همین اساس سعی می‌کنند به اشغالگری خود مشروعیت بخشند. آنها در تبلیغات خود و در موضع‌گیری‌هایی که دارند از مخالفان رژیم‌صهیونیستی در فلسطین به‌عنوان افرادی ماجراجو و فرصت‌طلب یاد می‌کنند و در دهه‌های اخیر به آنها عنوان تروریست هم داده‌اند.  اما به‌کارگیری این عناوین با این هدف است که مردم را بفریبند و برای خودشان حقانیت قائل شوند و مخالفان و ملت فلسطین را که برای دفاع از حقوق خودشان قیام کرده‌اند متهم کنند.

با وجود تمام این تلاش‌ها، در یکی دو دهه اخیر عملکرد بسیار افراطی رژیم‌صهیونیستی در مقابله با ملت فلسطین از یک‌سو و فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای و سیاسی باعث شد آگاه‌سازی خوبی در سطح جهان به‌وجودآید که صهیونیست‌ها اصلا انتظار چنین چیزی را نداشتند. در همین زمینه می‌توان به اتفاقاتی اشاره کرد که این روزها در تمام کشورهای جهان در حمایت از فلسطین رخ می‌دهد و صهیونیست‌ها و حامیان‌شان به‌هیچ‌وجه انتظار چنین رویدادهایی را نداشتند و تصور می‌کردند با امپراتوری رسانه‌ای خود می‌توانند افکارعمومی را بخرند اما دیدند که چنین کاری مقدور نیست. 

جریان مقاومت فلسطین، امر تمام‌شدنی نیست و با اطمینان می‌توان گفت که اگر صهیونیست‌ها هزاران بار دست به جنایت بزنند و به‌ظاهر این مقاومت را سرکوب کنند و اوضاع برای مدتی آرام گردد اما بعد از مدتی، مجددا این حرکت احیا می‌شود. دلیل آن هم مشخص است، چراکه ملت فلسطین از یک‌سو از قرآن و سیره رسول گرامی اسلام(ص) الهام می‌گیرند و از سوی دیگر از ماهیت شوم و اهداف پلید رژیم‌صهیونیستی آگاهی دارند و به‌همین‌دلیل، هیچ‌گاه تسلیم نخواهند شد. 

زمانی که بانیان رژیم‌صهیونیستی در حال تصمیم‌گیری برای ایجاد این رژیم جعلی در غرب‌آسیا بودند تصور می‌کردند اگر مردم فلسطین را اخراج کنند نسل دوم مردم فلسطین در اردوگاه‌ها خواهند بود و نسل سوم به کشورهای دیگر می‌روند و ماجرای فلسطین تمام می‌شود اما شاهد بودیم که همان نسل سوم، مقاومت را از انتفاضه سنگ آغاز کرد و اکنون به اینجا رسیده است. 

جنبش حماس با استفاده از تجربه تقریبا صد سال گذشته وهمچنین تجربه چهار دهه بعد ازانقلاب اسلامی ایران، مقاومت را سرلوحه کار خود قرار داده و افکارعمومی را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده است و این جریان تمام نمی‌شود. 

جواد منصوری | کارشناس مسائل بین‌الملل

منبع: روزنامه جام جم