پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انفعال سازمان‌های بین‌المللی در برابر جنایات جاری در نوار غزه، صرفا محدود به جنگ اخیر نبوده و سازمان ملل متحد و محافل پرادعای حقوق‌بشری، سال‌هاست در برابر این جنایات سیستماتیک و مستمر سکوت کرده‌اند. فراتر از آن، سازمان‌های ظاهرا بین‌المللی تبدیل به سوپاپ اطمینانی برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی جهت ادامه جنایات مستمر علیه فلسطینیان شده‌اند. در حالی که حدود ۴۰روز از فاجعه و مصیبت کشتار جمعی کودکان و زنان فلسطینی می‌گذرد، آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد هنوز اقدامی در راستای محکومیت همه‌جانبه این اقدام وحشیانه صهیونیست‌ها صورت نداده است.

جنایاتی که نادیده گرفته می‌شوند

سانسور جنایات رژیم صهیونیستی و عدم پرداختن به آن از سوی سازمان‌های بین‌المللی، خشم افکار عمومی دنیا را برانگیخته است. به‌عنوان مثال در زمان وقوع جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی نوار غزه، مقامات ارشد سازمان ملل متحد با بیان این ادعا که باید تحقیقات لازم درباره این جنایت صورت گیرد، از موضع‌گیری به ضرر رژیم اشغالگر قدس اجتناب کردند تا ماجرا مشمول زمان و ابهام شود. حتی برخی محافل ظاهرا حقوقی و رسمی در سازمان ملل متحد، دروغ‌پردازی چند رسانه صهیونیست، آمریکایی و اروپایی درباره اصابت اشتباه موشک جهاد اسلامی به بیمارستان را به‌صورت عامدانه بر مبنای قضاوت و ارزیابی خود از قربانی‌شدن ۱۰۰۰ کودک و زن بی‌گناه در المعمدانی مبدل ساختند. پس از آن‌که دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی در این باره محرز شد، مقامات سازمان ملل متحد ترجیح دادند کماکان گارد بسته خود را در برابر نهادهای مستقل حقوق‌بشری که خواستار ورود دبیرکل و کمیته حقوق‌بشر در صحنه اعلام جرم و مجازات صهیونیست‌ها بودند، حفظ کنند. حتی در یکی از موارد دیگر، صهیونیست‌ها اذعان کردند که اردوگاه جبالیا، بزرگ‌ترین محل اسکان ساکنان غزه را هدف قرار داده و آن را ویران ساخته‌اند. حتی مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس ابایی از اذعان به تلفات بالای انسانی در جبالیا، از جمله شهادت مظلومانه بسیاری از کودکان ندارند. با این حال نه خبری از بیانیه‌های آتشین آنتونیو گوترش است و نه خبری از تشکیل جلسات فوری در شورای امنیت یا حداقل کمیته حقوق‌بشر سازمان ملل متحد! البته جنایات بی‌حد و حصر صهیونیست‌ها و آمریکا علیه فلسطینیان و جوامع بشری در سایه وجود چنین سازمان مللی رخ داده و تعجبی از این ماجرا وجود ندارد.

     

سازمان‌های بین‌المللی متهم هستند 

گوترش و همراهانش به‌گونه‌ای با کشتار اهالی غزه مواجه می‌شوند که گویا مشغول تماشای یک فیلم تراژیک و غمبار هستند و اساسا خبری از یک واقعیت هولناک و تکان‌دهنده در گوشه‌ای از جهان نیست! حدود پنج سال قبل، زمانی که شاهد وقوع دو عملیات تروریستی داعش در خاک اروپا بودیم، مقامات سازمان ملل متحد با تشکیل جلسات ویژه و فوری در شورای امنیت، این حوادث را محکوم و حتی به احترام قربانیان فرانسوی و بلژیکی حملات داعش در خاک اروپا، یک دقیقه سکوت کردند. این در حالی بود که تعداد قربانیان آن حوادث به‌مراتب کمتر از نسل‌کشی گسترده صهیونیست‌ها در نوار غزه بود و البته کسی هم در کلیت تعلق خاطر داعش و گروه‌های تروریستی ــ تکفیری به دستگاه‌های امنیتی آمریکا و اروپا تردیدی نداشت! اکنون دبیرکل سازمان ملل متحد با وقاحت تمام نظاره‌گر حرکت ماشین نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه است.

     

نقض سیستماتیک حقوق‌بشر علیه فلسطینیان 

نقض حقوق‌بشر در فلسطین، از سال ۱۹۴۸ میلادی (زمان تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی) تاکنون ادامه داشته است. پانزدهم ماه می (۲۵ اردیبهشت) هر سال میلادی به روز نکبت معروف شده، یادآور روزی تلخ، مصیبت‌بار و فراموش‌نشدنی از خاطره فلسطینی‌هاست؛ این روز یادآور فاجعه بزرگ اشغال سرزمین تاریخی فلسطین در توطئه شوم انگلیس، آمریکا و کشورهای هم‌پیمان‌شان و اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷(۱۲۹۶) و نیز بی‌عملی و ضعف شدید کشورهای عربی در برابر آن است. این اقدامات زمینه‌ساز تهاجم صهیونیست‌ها به اراضی فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۷) و اعلام موجودیت این رژیم از یک‌سو و رانده‌شدن مردم این منطقه از سرزمین اجدادی‌شان شد. مقررات حقوق بین‌الملل درباره اشغال نظامی یک کشور یا قسمتی از آن شامل بخشی از مقررات حقوق جنگ است که اصول کلی آن در مقررات سال ۱۸۹۹(۱۲۷۸) لاهه و کنوانسیون چهارم ۱۹۴۹(۱۳۲۸) ژنو تدوین شده است. هدف مقررات لاهه تعیین سرزمین و حقوق دولت است اما هدف مقررات ۱۹۴۹ ژنو، حمایت از حقوق اشخاص است که هر‌کدام جداگانه این اشغالگری را محکوم کرده است. نظامیان صهیونیست از سال ۱۹۴۸ تاکنون فلسطین را تحت اشغال خود درآورده و از آن زمان تاکنون جنایت‌های زیادی را علیه مردم فلسطین اعمال کرده‌اند.

     

الحاق سرزمین‌های فلسطین

کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ در مورد اراضی اشغالی فلسطین ــ که اسرائیل آن را اورشلیم شرقی می‌داند ــ به این نتیجه رسید که اشغال این منطقه به دلیل دائمی‌بودن آن و اقدامات اسرائیل برای الحاق سرزمین فلسطین در قانون، در عمل غیرقانونی است. همچنین طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شمار شهدای عرب و فلسطینی از فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ تا پیش از تقابل اخیر، در داخل و خارج فلسطین به بیش از ۱۰۰ هزار شهید رسیده است و از آغاز انتفاضه الاقصی تاکنون ۱۱ هزار و ۳۵۸ فلسطینی به شهادت رسیدند. پیش از جنایت اخیر صهیونیست‌ها، بیشترین شهدا در سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) بوده که ۲۲۴۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن‌۱۴۰۱) نیز سازمان عفو بین‌الملل گزارشی ۲۸۰ صفحه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه اسرائیل درحال تحمیل یک رژیم نهادینه ستم و سلطه برمردم فلسطین است، شهروندان‌فلسطینی در اراضی‌اشغالی و آوارگان‌فلسطینی راازهم جدا و آوارگان راازحق بازگشت محروم کرده است.

جنایاتی که ادامه دارد 

طبق گزارش عفو بین‌الملل، مقام‌های اسرائیلی از طریق تصرف گسترده زمین و اموال، کشتار غیرقانونی، وارد کردن صدمات جدی، انتقال اجباری، محدودیت‌های خودسرانه در آزادی رفت‌وآمد و محرومیت از تابعیت، در میان دیگر اقدامات غیرانسانی، مسئول جنایت علیه بشریت و آپارتاید شده‌اند. رژیم صهیونیستی پیش از حمله کنونی، چهار تجاوز نظامی طولانی‌مدت به غزه انجام داده است؛ در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ که هزاران فلسطینی از جمله بسیاری از کودکان کشته شده و ده‌ها هزار خانه، مدرسه و ساختمان اداری ویران شده‌اند. این حملات نیز نقض کامل قوانین سازمان ملل است. ممنوعیت رفت‌وآمد به غزه را نیز باید به سیاهه نقض حقوق‌بشر توسط صهیونیست‌ها افزود. 

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل