احمدرضا تمدن و حمزه خادمی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مردم جهان اکنون به‌خوبی می دانند تنها راه نجات مردم غزه در قدم اول توقف بمباران و تهاجم نظامی اسرائیل است و هر اعلام نظری بدون درنظر گرفتن این واقعیات تنها لفاظی رسانه ای خواهد بود.

تیر خلاص به حیات سیاسی نتانیاهو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، اجماع جهانی حاصل شده در سازمان ملل علیه جنایات اسرائیل در غزه را "مزخرف" خواند و عملا کشتار بیش از 11 هزار غیرنظامی را بی اهمیت خواند. وی در ادامه اظهارات خود کشتار غیرنظامیان در غزه، ازجمله زنان و کودکان، را "صدمات جانبی" جنگ دانست و آن را بخشی از جنگ اعلام کرد. 

نتانیاهو در کلام خود با استفاده از عبارت "صدمات جانبی" برای جان هزاران زن و کودک بی¬پروا دیدگاه صهیونیسم درباره ارزش اقوام و ملل دیگر را بیان کرده است. وی جان و زندگی مردم غزه را در ارزش به‌سان آجرهای ساختمان های اطراف اهداف نظامی درنظر گرفته است. یادآوری معنای "صدمات جانبی" خالی از لطف نیست؛ در هدف قرار دادن یک ساختمان اگر پنجره ها یا دیوارهای ساختمان های اطراف آسیب ببیند به آن صدمات جانبی اطلاق می شود. 

آنچه این روزها در ادبیات نتانیاهو پررنگ شده، شانه خالی کردن از دو موضوع بوده است. موضوعاتی که بر ادامه حیاط سیاسی وی نقش به سزایی دارند. این دو موضوع عبارت‌اند از مسئولیت حمله 7 اکتبر حماس و مسئولیت انجام جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه. در مورد حمله 7 اکتبر، نتانیاهو می کوشد تا جای ممکن از زیر بار مسئولیت آن فرار کند و دیگران ازجمله دستگاه های اطلاعاتی امنیتی را مقصر جلوه دهد تا بدین‌سان استمرار حیاط سیاسی خود در اسرائیل را تضمین کند. در ابعاد جهانی و پاسخگویی به نظام بین الملل اما کار برای وی پیچیده تر است و علی رغم تلاش وی و دستگاه دیپلماسی و رسانه ای اسرائیل، روزبه‌روز ادبیات دولت ها و مردم جهان نسبت به اقدامات اسرائیل در غزه تند و تندتر می شود. بااین‌حال، به نظر می رسد دولت اسرائیل آن‌چنان در اندیشه انتقام غرق شده که این بیداری و تنفر فزاینده و صدالبته تبعات آتی آن را آن‌چنان‌که باید درک نکرده است. 

صرف‌نظر از چند هزار کشته و مجروح در تهاجم اسرائیل، بیش از 1 میلیون نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و در پناهگاه‌هایی که اسرائیل آنها را هم هدف قرار می دهد به سر می برند. این در حالی است که طبق اعلام رسمی کشت های اسرائیل نزدیک به 1200 نفر است که بیشتر این کشته ها نیز در همان روز 7 اکتبر کشته شدند و تحقیقات در خصوص مرگ آنها همچنان ادامه دارد؛ طبق برخی منابع موثق ازجمله اعترافات خلبانان اسرائیلی، تعداد زیادی از همین افراد نیز در پاتک و پاسخ اسرائیل به تهاجم حماس کشته شدند. 

با تخریب گسترده بیمارستان ها دیگر بسیاری از افکار عمومی به این نتیجه رسیده اند که اسرائیل برخلاف گفتمان تبلیغاتی خود به‌درستی می داند چه مسیری را برای انتقام و نسل کشی مردم فلسطین در پیش‌گرفته است. اکنون با گذر زمان، جبهه مقاومت در صورت تصمیم به حضور پررنگتر در مقابله با اسرائیل، از حمایت مردمی بسیار بیشتری در سطح بین الملل برخوردار خواهد بود. 

علاوه بر این، مردم جهان اکنون به‌خوبی می دانند تنها راه نجات مردم غزه در قدم اول توقف بمباران و تهاجم نظامی اسرائیل است و هر اعلام نظری بدون درنظر گرفتن این واقعیات تنها لفاظی رسانه ای خواهد بود. 

ایالات‌متحده و دیگر کشورهای غربی نیز تا جایی می توانند به حمایت خود ادامه دهند که افکار عمومی این اجازه را به آنها بدهد. بنابراین این‌گونه به نظر می رسد زمان باقی‌مانده برای نخست وزیر اسرائیل به‌سرعت رو به اتمام است و زمان زیادی برای تحقق اهداف خود ندارد.