رئیسی اکیداً به دست‌اندرکاران انتخابات و همچنین اشخاص سیاسی درون دولت توصیه کردند که جز راهبرد مورد خواست رهبرانقلاب و مصرح قانون، مشی دیگری نباید اتخاذ شود.

دور زدن تاکید رئیس‌جمهور بر عدم دخالت دولت در انتخابات با تئوری پردازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه صبح نو ابتدا به متن نوشته شده در روزنامه ایران اشاره می کند. در این متن آمده است: آن نظرسنجی اگر چه به مذاق منتقدان دولت خوش نیامده بود اما گویای یک واقعیت بود اینکه طیف قابل توجهی از رأی‌دهندگان فهرست مطلوب خود را در میان هیچ یک از فهرست‌هایی که تا پیش از این در انتخابات‌ها رقابت کرده‌اند، پیدا نمی‌کنند و به معنای واقعی به دنبال هوایی تازه‌اند.

روزنامه ایران بر این نظر است که به تناسب همین تغییر در جامعه در میان فعالان سیاسی هم گفتمان جدیدی شکل گرفته است؛ گفتمانی که الزاماً نمی‌توان آن را تحت عنوان «حامیان دولت سیزدهم» یا «حامیان رئیسی» خلاصه کرد، اما می‌توان مشی مطلوب آن را منطبق بر حل مسائل دولت مردمی دانست. این گفتمان احتمالاً دربرگیرنده چهره‌های جوان‌تر باشد که بیش از تمایل به وارد شدن در منازعه قدرت سیاسی دیرینه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا متمایل به کار انقلابی و جهادی و پیگیری رویکرد عمل‌گرایانه برای حل مسائل اساسی کشور و بطور ویژه رفع مشکلات اقتصادی است که از هشت سال بی‌تدبیری در دولت گذشته و حاکمیت سیاسی‌کاری بر طیف قابل توجهی از کرسی‌های مجلس بر جا مانده. 

این نوشته روزنامه ایران همان طور که گفته شد در جهتی مخالف نظر اعلامی رییس جمهور نگاشته شده است. به نظر می رسد برخی گروه‌های رادیکال که از این سخن آقای رییسی مبنی بر عدم دخالت خشنود نیستند با ساختن ادبیات جدید به دنبال وارد کردن دولت به عرصه انتخابات هستند. این رویکرد اولا با توجه به تاکید همیشگی حاکمیت مبنی بر عدم مداخله دولت‌ها در انتخابات مجلس حتما دارای اشکال است. از سوی دیگر با توصیف این مجلس از سوی رهبر انقلاب به عنوان مجلس انقلابی مشخص است که رویکرد فعلی پارلمان باید ادامه یابد.