نهاد کشتیرانی رژیم اسرائیل از ترس آسیب‌های ناشی از توقیف و هدف‌گیری در آب‌های دریای سرخ از سوی نیروهای یمنی مجبور به تغییر مسیر دریایی شده که این موضع هزینه های سنگینی را برای آنها به همراه داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انصارالله یمن تهدید خود را علیه کشتی‌های اسرائیل یا کشتی‌هایی که با رژیم اشغالگر همکاری دارند به دنبال حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به نوار غزه افزایش داده اند، به گونه ای که سه کشتی در هفته‌های اخیر مورد هدف نیروهای یمنی قرار گرفتند که آخرین آنها یکشنبه گذشته بود.

این رویداد نشان دهنده تشدید تنش ها در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی در سراسر جهان، از زمان آغاز جنگ میان ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل و مقاومت فلسطین از هفتم اکتبر گذشته است.

یک مقام نظامی آمریکا روز شنبه گفت: جمعه گذشته، یک کشتی تجاری متعلق به یک تاجر اسرائیلی در اقیانوس هند مورد حمله یک پهپاد شاهد 136 قرار گرفت که گفته است.

شرکت امنیت دریایی امبری، از حمله به یک کشتی با پرچم مالتا در اثر انفجار پهپاد در نزدیکی آن، خبر داد که توسط یک شرکت فرانسوی اداره می شد.

هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی در حالی صورت می‌گیرد که آنها هنگام عبور از دریای سرخ در نزدیکی خلیج عدن و باب المندب از ترس ضبط یا حمله نیروهای یمنی دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کردند؛ نفتکش‌ها نیز مجبور به تغییر مسیرها و دور زدن قاره آفریقا برای رسیدن به دریای مدیترانه شدند، که زمان و هزینه‌های حمل و نقل را برای رژیم موقت اسرائیل بسیار افزایش می دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ردیابی حمل و نقل، Freightos، هزینه های حمل و نقل از چین به بندر اشدود اسرائیل در دریای مدیترانه تنها در دو هفته آخر اکتبر گذشته بین 9 تا 14 درصد افزایش یافته است.

تهدید نیروهای یمنی برای کشتی‌هایی که با اسرائیل همکاری داشته و از باب المندب می گذرند، بر تجارت آنها با شرق، به ویژه با آسیا تأثیر گذاشته است؛ 10 درصد تجارت بین المللی دریایی سالانه از طریق عبور حدود 21 هزار کشتی از طریق تنگه باب المندب که یمن بر آن نظارت دارد، انجام می شود و روزانه 6 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند

در صورت ادامه خطرات تنگه باب المندب و تعرض به تجارت دریایی و توقیف کشتی‌های اسرائیلی، ممکن است حمل‌ونقل هوایی یا زمینی جایگزین شود که به معنای افزایش شدید هزینه‌ها برای اشغالگران است و اسرائیل همچنان در متقاعد کردن خطوط هوایی بین‌المللی برای از سرگیری پروازهای خود به اسرائیل با مشکلات زیادی مواجه است، زیرا این شرکت‌ها بر دریافت ضمانت‌هایی از کابینه اسرائیل برای جبران هر گونه خسارتهای احتمالی اصرار دارند.

بر اساس داده های بانک جهانی، تجارت کالایی اسرائیل 34.6 درصد از تولید داخلی آن را در سال گذشته 2022 تشکیل می داد که به حدود 522 میلیارد دلار رسید.

منبع: العالم