یک عضو شورای عالی کار می‌گوید برای لغو مصوبه افزایش سن بازنشستگی دست به دامان شورای نگهبان شده‌اند.

سن بازنشستگی نهایی شد | خبر فوری دولت برای سن بازنشستگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرنگار نیکو اصغری: بعد از نامه فراکسیون کارگری مجلس به شورای نگهبان و گوشزد کردن ضربات احتمالی افزایش سن بازنشستگی به جامعه کارگری، حالا نمایندگان کارگری از شورای عالی کار نیز به این شورا نامه نوشتند و خواستار لغو این مصوبه شدند.

نمایندگان مجلس هفته گذشته با مصوبه افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند. بعد از این موافقت بود که واکنش‌ها به آن آغاز شد؛ هم موافق و هم مخالف.

موافقان به افزایش سن امید به زندگی در ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند حتی اگر فرمول جدید نهایی شود، با امید به زندگی 74.8 سال، ایرانی‌ها نسبت به دیگر کشورها کمترین سال‌های بازنشستگی را دارند.

گروهی دیگر از آنها حتی به دیر اجرا شدن این امر در کشور اعتراض دارند، هرچند معتقدند افزایش سن امید به زندگی کافی نیست و نیاز به اصلاحات پارامتریک است.

مخالفان آن هم کم نیستند؛ فراکسیون کارگری مجلس یکی از این مخالفان است که همین چند روز قبل به شورای نگهبان نامه نوشت و درباره ضربات این مصوبه به جامعه کارگری هشدار داد. در بخشی از نامه آمده بود: «متاسفانه تصویب افزایش سن و سابقه بازنشستگی که بدون توجه به دلایل منطقی، قانونی و توصیه‌های مکرر هیات رئیسه و اعضای محترم فراکسیون کارگری و بدون رعایت حداکثری حقوق مکتسبه کارگران و اصلاح عادلانه حقوق و بیمه ذیل برنامه هفتم توسعه انجام شده است، در صورت تایید شورای محترم نگهبان ضربه غیرقابل جبرانی را به جامعه کارگری کشور تحمیل خواهد کرد.»

صداهای دیگری نیز شنیده می‌شود؛ برخی می‌گویند افزایش سن بازنشستگی یعنی احاطه بازار کار ایران توسط بازنشستگان. حالا هم یک عضو شورای عالی کار گفته که برای لغو این مصوبه دست به کار شده‌اند و به شورای نگهبان نامه نوشته‌اند.

در همین زمینه، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اشاره به اینکه بارها خواستار بحث امنیت شغلی کارگران شده‌ایم اما بر زمین مانده است، به تسنیم گفت: از شورای نگهبان خواستیم مصوبه افزایش سن بازنشستگی لغو شود.

محمدرضا تاجیک افزود: متاسفانه تا صحبت از نبود تعادل منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی می‌شود دولت و مجلس به‌فکر افزایش سن بازنشستگی می‌افتند.

وی اضافه کرد: ما اعضای مجمع نمایندگان کارگران استان تهران از شورای نگهبان خواستاریم که با لغو این مصوبه غیرشرعی از نگرانی‌های کارگران زحمتکش بکاهند. بسیاری از مطالبات قانونی کارگران سال‌هاست که بر زمین مانده است؛ در دولت گذشته و در این دولت بارها موضوع امنیت شغلی کارگران پیگیری و جلسات زیادی هم در این باره برگزار شد. در نهایت مصوبه‌ای از سوی وزارت کار به مجلس ارسال شد ولی تا امروز به نتیجه نرسیده ولی جای تعجب است که افزایش سن و سابقه بازنشستگی به این سرعت به تصویب می‌رسد.