پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نزدیک به دو ماه از جنگ غزه می‌‌گذرد و این درحالی است که گروه‌‌های مقاومت در منطقه از جمله حزب‌ا... لبنان و انصارا... یمن بارها با حملات موشکی و پهپادی، رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

نیروهای مقاومت در سوریه و عراق نیز حملاتی علیه مواضع آمریکایی‌‌ها ترتیب داده‌‌اند. با وجود این، سایر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به جز قطر اقدامات خودرا درزمینه توقف جنگ غزه صرفابه درخواست آتش‌‌بس محدود کرده‌‌اند. درواقع، بیشتر کشورهای عربی راهبرد سکوت را در قبال جنگ غزه اتخاذ کرده‌اند و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس تمایلی به مداخله در این مناقشه ندارند؛ زیرا تنش‌‌ها هنوز به این منطقه تسری پیدا نکرده‌است. سران شورای همکاری خلیج‌فارس با گذشت بیش از ۵۰روز از جنگ غزه، فقط با صدور بیانیه، مخالفت خود را با کوچ اجباری مردم غزه یا ابراز نگرانی از ادامه جنگ نشان داده‌اند. از میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس امارات و بحرین که با رژیم‌صهیونیستی روابط رسمی دارند، سردترین مواضع را گرفته‌اند. سایر کشورها نیز موضعی میانه‌‌ داشته یا همانند قطر سعی کرده‌اند از مواضع فلسطینیان و حماس دفاع کنند.به طور کلی در زمینه جنگ غزه و موضوع فلسطین، اجماعی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس وجود ندارد. با آغاز غافلگیری دشمن صهیونیستی، وزارت خارجه امارات در پیامی مدعی شد، حملات نیروهای حماس به شهرها و شهرک‌های نزدیک مرز غزه موجب ایجاد تنش جدی شده‌است و ابوظبی نارضایتی عمیق خود را نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر ربوده شدن غیرنظامیان صهیونیستی از خانه‌هایشان به عنوان گروگان، ابراز می‌کند. 

 

همدردی امارات و بحرین با صهیونیست‌ها

بیانیه امارات درباره حمله هفتم اکتبر برخلاف بسیاری از همسایگانش، رنگ و بوی همدردی با رژیم‌صهیونیستی داشت و رهبران آن پیام‌های تسلیت متعددی به همتایان صهیونیستی دادند. ۱۳اکتبر وزارت دفاع آمریکا نیز ازاستقرار یک فروند اسکادران از هواپیماهای ای۱۰ برای حمایت از رژیم اشغالگر قدس در پایگاه الظفره امارات خبر داد. وزارت خارجه بحرین نیز در مواضعی مشابه در واکنش به عملیات طوفان‌الاقصی، حماس را مسئول تشدید درگیری‌های خطرناک در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد و با محکوم کردن اسارت صهیونیست‌ها، از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از خشونت‌های منطقه‌ای به تحولات فلسطین وارد میدان شود.درواقع موضع امارات و بحرین در قبال جنگ غزه تا حدودی به سود رژیم‌صهیونیستی بوده‌است. در میان دولت‌های عرب فقط این دو کشور حمله حماس را محکوم و با تل‌آویو همدردی کردند. مواضع این دو کشور برخلاف واکنش‌های رسمی قطر، کویت، عمان و عربستان‌سعودی بود که از محکوم ‌کردن حماس خودداری کردند.

 

انفعال ریاض

عربستان سعودی گرچه ماه گذشته میزبان نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره غزه بود، اما از نقش‌آفرینی جدی نیز خودداری کرده‌است و سعی می‌کند منفعلانه رفتار کند. عربستان برخلاف امارات و بحرین سعی کرده‌است مسیری میانه ترسیم کند. پاسخ آن به حمله حماس این بود فهرستی از بدعهدی‌های گذشته تل‌آویو ذکر کند و خواستار آتش‌بس فوری شود. بیانیه‌ عربستان از نوع همان بیانیه‌هایی بود که همیشه پس از شعله‌ور شدن جنگ در غزه صادر می‌کند. به طور کلی عربستان سعودی اکنون ترجیح می‌دهد به صدور بیانیه‌ها اکتفا و منفعلانه رفتار کند و بیشتر به موضوعات داخلی خود ازجمله در حوزه ورزش و اقتصاد بپردازد.

 

میانجیگری فعالانه قطر

از میان شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس، قطر نقشی فعال درجنگ غزه ایفا می‌کند و تلاش‌های جدی برای میانجیگری میان طرف‌های جنگ انجام می‌دهد. وزارت خارجه این کشور در همان روزهای نخست در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از تحولات جاری در نوار غزه، اعلام کرد: رژیم‌صهیونیستی تنها مسئول تنش‌های جاری در فلسطین است؛ زیرا همچنان به نقض حقوق مردم فلسطین از جمله حملات شهرک‌نشینان افراطی تحت حمایت نظامیان رژیم‌صهیونیستی به مسجد الاقصی ادامه می‌دهد. در این بیانیه همچنین بر موضع قاطع قطر در قبال موضوع فلسطین، حقوق مشروع مردم برادر فلسطین و تشکیل کشور فلسطین مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تأکید شده‌است. قطر به دلیل روابط نزدیکش با جنبش حماس، از آغاز جنگ غزه به عنوان یکی از مؤثرترین میانجی‌‌های منطقه ظاهر شده‌است.

درحال حاضر قطر به‌عنوان عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در تلاش است توافقی برای آزادی تمام اسیران رژیم‌صهیونیستی که از زمان حمله هفتم اکتبر در اسارت نیروهای حماس قرار دارند، میان طرف‌های درگیر در جنگ به سرانجام برساند. در این مدت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز با هدف حل بحران غزه، سفری منطقه‌‌ای به سه کشور امارات‌‌، مصر و عربستان‌‌ سعودی ترتیب داده‌است. 

موضع کویت وعمان درباره جنگ غزه نیز در یک راستا قرار می‌گیرد. وزارت خارجه کویت تاکنون بیانیه‌های متعددی علیه رژیم‌صهیونیستی صادر کرده‌است. همچنین بسیاری از نمایندگان مجلس کویت با صدور بیانیه‌ای حمایت کامل خود را از حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری رژیم‌صهیونیستی و پاسخ به تجاوزات و جنایت‌هایش اعلام کردند.

حسین یاری - گروه بین‌الملل

منبع: روزنامه جام جم