حماس هم به واسطه اشراف اطلاعاتی خود و هم به واسطه فعالیت های جاسوسانش در عمق اراضی اشغالی، می‌تواند سناریوهای مرگباری را برای رژیم اشغالگر قدس رقم بزند. از این رو، هنوز مشخص نیست که جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی چه شگفتانه های اطلاعاتی دیگری دارند که علیه اسرائیل رو نکرده‌اند؟ مساله ای که حقیقتا برای صهیونیست ها ایجحاد دغدغه می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیش از دو ماه از اجرای موفقیت آمیز عملیت "طوفان الاقصی" و متعاقبا حملات گسترده رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه می گذرد. حملاتی که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 18 هزار غیرنظامی فلسطینی شده اند و البته که بر اساس جدیدترین یافته های پژوهشی، بالاترین نرخ و نسبت تلفات غیرنظامیان در جریان یک جنگ بزرگ را در میان تمامی جنگ های قرن بیستم به ثبت رسانده است.

آمارهای رسمی حاکی از این هستند که بیش از 70 درصد از شهدای حملات صهیونیست ها به نوار غزه را زنان و کودکان تشکیل می دهند. با این همه، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که رژیم صهیونیستی با صخره سخت گروه های مقاومت فلسطینی در نوار غزه برخورد کرده و نمی تواند میدان جنگ را آنگونه که خود می‌خواهد، علی رغم حمایت های سنگین مادی و تسلیحاتی دولت های غربی از خود، به پیش برد.

در این رابطه شاهد بودیم که اخیرا در جریان حصول توافق آتش بس موقت در جنگ غزه و مبادله اسرا فلسطینی و صهیونیست، یکی از روسای سابق موساد اعلان کرد که دستیابی به توافق مبادله اسرا با حماس، در روزهای ابتدایی جنگ غزه، حتی جز 5 گزینه اول اسرائیل در رابطه با گروه مذکور نیز نبوده است. معادله ای که حماس توانسته آن را به طرف صهیونیستی تحمیل کند. با این همه، وقوع تحولاتی در روزهای اخیر در بحبوحه جنگ غزه سبب شده اند تا صهیونیست ها نگرانی های جدی از وقوع بحران ها و چالش های بزرگی علیه خود و منافعشان داشته باشند.

بحران هایی که برخی از آن ها می توانند ابعادی در حد و اندازه های عملیات طوفان الاقصی داشته باشند و سناریوهای تاریکی را برای صهیونیست ها تداعی کنند. در این راستا، به طور خاص به چهار نمونه از این جنس تحولات اشاره می شود.

یک: غافلگیری‌های مکرر نظامیان صهیونیست در میدان های جنگ غزه

چند روز قبل، رزمندگان گردان های قسام در عملیاتی قابل توجه، قریب به 60 نظامی صهیونیست را که در منطقه‌ای از نوار غزه حضور داشتند و اسکان یافته بودند را با غافلگیری بزرگی رو به رو ردند. ماجرا از این قرار است که پس از شناسایی محل استقرار نظامیان مذکور و چادرهای آن ها، نیروهای قسام محیط پیرامونی آن ها را به صورت دایره وار، بمب کار گذاشته و در اوایل صبح، اقدام به منفجر کردنشان کرده اند.

در ادامه، یکی از نیروهای فلسطینی نیز به صهیونیست ها حمله کرده و تمامی رزمندگان قسام هم در پایان انجام این عملیات، به سلامت به پایگاه های خود بازگشته اند. عملیاتی که جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیستی اشاره ای به آن نداشته اند با این حال، شواهد و قرائن از تلفات سنگینِ صهیونیست ها در قالب آن حکایت دارند. جدای از این، ارتش اسرائیل در مدت اخیر بارها و بارها از تسلط خود بر شمال غزه و اشغال کامل آن خبر داده است.

این در حالی است که هنوز از این مناطق علیه اسرائیل حملات مختلفی انجام می شود و حتی شاهد شلیک راکت از این منطقه به سمت اراضی اشغالی هستیم. موضوعی که انتقادهای گسترده ای را در اراضی اشغالی از مقام های ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی برانگیخته است. بگذریم که تاکنون بسیاری از منابع میدانی و آگاه اسرائیلی به صراحت گفته اند که ارتش اسرائیل در مورد تلفات نظایمان خود در میدان های جنگ غزه حقیقت را نمی گوید و نمی خواهد ابعاد بحران ها در این زمینه برای همگان روشن شود.

صهیونیست ها در حالی از کشته شدن بیش از 100 نظامی خود در میدان های جنگ غزه سخن می گویند که تاکنون بیش از 500 تانک و خودروی زرهی آن ها منهدم شده یا آسیب دیده و در موارد متعددی نیز نیروهای اسرائیلی در کمین و شبیخون نیروهای فلسطینی گرفتار شده اند. از این رو، صهیونیست ها با مشاهده تداوم قدرت و توان عملیاتی حماس، به طور خاص از این مساله هراس دارند که مبادا حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی، یک عملیات غافلگیر کننده بزرگ را علیه رژیم اشغالگر قدس اجرایی کنند. عملیاتی که می تواند بسیاری از معادلات را برای صهیونیست ها تغییر دهد.

دو: افشای خودزنی های صهیونیست ها

بیش از یک ماه از اجرای عملیات طوفان الاقصی گذشته بود که در بحبوحه آتش بس موقت در جنگ غزه، شاهد بودیم روزنامه صهیونیستی "هارتص" در گزارشی با استناد به آنچه پلیس و و دیگر نهادهای امنیتی اسرائیلی اعلام کرده بودند، از هلاکت شمار قابل توجهی از شهروندان صهیونیست به دست یک هلی کوپتر ارتش اسرائیل در بحبوحه اجرای عملیات طوفان الاقصی در مناطق مجاور با نوار غزه خبر داد. ماجرا از این قرار است که ظاهرا هلی‌کوپتر مذکور و نظامیان صهیونیست به قدری در شوک عملیات طوفان الاقصی قرار داشته اند که از سرِ دستپاچگی شمار قابل ملاحظه ای از شهروندان فلسطین اشغالی را هدف قرار داده و کشته اند.

موضوعی که خود به یکی از پس لرزه های جدی عملیات طوافان الاقصی برای رژیم اسرائیل و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن تبدیل شده است. البته که به نظر می رسد سطح رسوایی ها در قالب عملیات مذکور برای صهیونیست‌ها به مراتب بیشتر از این حرف هاست و هر آن امکام دارد مطالب تازه ای در این رابطه افشا شود که در نوع خود کار را برای رژیم اشغالگر قدس و ارتش آن سخت تر خواهند کرد و می توانند شوک های جدی تری را برای آن به ارمغان آورند. سناریویی که به هیچ عنوان صهیونیست ها در شرایط کنونی توان تحمل کردن آن را ندارند.

سه: هراس صهیونیست ها از اشراف اطلاعاتی حماس بر اراضی اشغالی

یکی دیگر از نکاتی که جریان های سیاسی و تحلیلگران در اراضی اشغالی همچنان نیز پس از عملیات طوفان الاقصی بر آن تاکید دارند این است که حماس اشراف اطلاعاتی گسترده ای را بر اراضی اشغالی و مناطق مجاور با نوار غزه داشته که مثلا در بحوحه عملیات طوفان الاقصی شاهد بودیم نیروهای حماس، مستقیما فرماندهان ارشد اسرائیلی در شهرک های صهیونیست‌نشین را هدف قرار داده و یا آن ها را به اسارت گرفته اند.

در واقع، حماس هم به واسطه اشراف اطلاعاتی خود و هم به واسطه فعالیت های جاسوسان خود در عمق اراضی اشغالی، می تواند سناریوهای مرگباری را برای رژیم اشغالگر قدس رقم بزند. از این رو، هنوز مشخص نیست که جنبش حماس و دیگر گروه های مقاوت فلسطینی چه شگفتانه های اطلاعاتی دیگری دارند که علیه اسرائیل رو نکرده اند؟ مساله ای که حقیقتا برای صهیونیست ها ایجُاد دغدغه می کند.

چهار: بُهت صهیونیست ها از ارتش اشباح

در نهایت باید گفت که بساری از نظامیان صهیونیست که در میدان های جنگ غزه حضور داشته اند، به صراحت، نیروهای گروه های مقاومت فلسطینی را به ارتش اشباح تشبیه کرده اند که ناگهان ظاهر می شوند و ضربات سنگینی را به ارتش اسرائیل و نیروهای اسرائیلی وارد می کنند و خیلی زود غیب می شوند. با این حال، در بحبوحه توافق آتش بی موقت اخیر میان رژیم اشغالگر قدس و حماس، مقاومت فلسطین معادله ای شوکه کننده را به طرف اسرائیلی تحمیل کرد که برای آن معانی خاصی داشت.

در این راستا، صهیونیست ها که با اطمینان از تسلط خود بر شمال نوار غزه سخن می گفتند، شاهد بودند که نیروهای مقاومت فلسطین اقدام به آزادکردن شماری از اسرای اسرائیلی از مناطق شمالی نوار غزه کردند و عملا این پیام را به آن ها رساندند که صهیونیست ها تصورات غلطی را در مورد تسلط خود بر شمال نوار غزه دارند. موضوعی که مورد اشاره شمار قالب توجهی از تحلیلگران صهیونیست نیز بوده و البته که خسارت های گسترده‌ای را به اعتبارِ متصور نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی نیز وارد کرده است.

معادلاتی که همه و همه در کنار یکدیگر این گزاره را به ذهن متبادر می‌کنند که جریان مقاومت فلسطینی از توانایی های فراوانی جهت تحمیل ضرباتی نظیر آنچه در قالب عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی وارد کرد، برخوردار است.