در تاریخ 12 دسامبر (سه شنبه 21 آذر)، رییس جمهور آمریکا، جو بایدن، خطاب به نخست وزیر رژیم اشغالگر، بنیامین نتانیاهو، گفت: «بمباران کورکورانه علیه غزه، موجب از بین رفتن حمایت جهانی از اسراییل شده است.»

پیام بایدن به نتانیاهو: فرصت تمام است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

او که در یک سخنرانی انتخاباتی در واشنگتن صحبت می‌کرد، افزود: «نتانیاهو نمی‌تواند به یک دولت فلسطینی در آینده "نه" بگوید» و اضافه کرد: «نتانیاهو دوست خوبی است ولی باید تغییر کند و دولتش را که افراطی ترین دولت تاریخ اسراییل است تغییر دهد، چون راه حل دو کشور را نمی پذیرد.»

رمزگشایی از پیام بایدن، بسیار مهم است. 

1 – رییس جمهور آمریکا می پذیرد که اقدام اسراییل، «بمباران کورکورانه» و بی رویه بوده است. بنا بر آمار سازمان‌های بین المللی، بمباران‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، رکورد تلفات در میان غیرنظامیان در سطح جهان را بر جای گذاشته است. آمریکا که اصلی‌ترین حامی اسراییل در کشتار بوده ، و اصلا جنایت را مدیریت کرده است، به این جنایت اعتراف می‌کند و سعی دارد که از آن فاصله بگیرد. چرا؟

2- خودِ بایدن، دلیل احتمالی این موضع گیری را بیان می کند: «از دست رفتن حمایت جهانی». وتوی آمریکا در شورای امنیت و رای مخالف در مجمع عمومی در خصوص آتش بس فوری، (در حالی که حتی نیمی از کشورهای اروپایی مثل بلژیک و فرانسه و اسپانیا به آن رای مثبت دادند) هزینه گزافی را بر آمریکا تحمیل کرده است. این هزینه به قدری سنگین بوده است که حتی نمایندگان دموکرات و کارشناسان و ناظران در دولت آمریکا به فغان آمده اند و خواستار تغییر رویه آمریکا شده اند. 

3- از طرفی «میدان»، کار آمریکا را سخت ساخته است. تقریبا 1 ملیون نفر در رژیم صهیونیستی بی خانمان شده اند (از شهرک‌های صهیونیستی غیرقانونی مجبور به فرار شده‌اند)، مهاجرت معکوس در اسراییل رکورد زده است، اسراییل به هیچ دستآورد نظامی‌ای نرسیده و نمی‌تواند برسد (خود سیاسیون غربی می‌گویند که «محو حماس» یک هدف غیرممکن است و اسراییل هرگز به آن نمی‌تواند برسد)؛ دریای سرخ عملا در کنترل دولت انقلابی یمن است که هزینه گزافی را بر اسراییل (و در نتیجه آمریکا) تحمیل می کند (کشتی ها مجبور هستند به جای عبور از دریای احمر و کانال سوئز مجبور هستند که از جنوب دور آفریقا را بزنند، از تنگه جبل الطارق عبور کنند، وارد مدیترانه شوند و به بندر حیفا برسند)، حزب الله روز به روز بر شدت حملاتش افزوده می شود، تعداد تلفات در میان نظامیان اسراییلی روز به روز سنگین تر می گردد و پایگاههای آمریکا در منطقه زیرآتش گروههای محور مقاومت هستند، و مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی دیگر موضوع رسمی رسانه های جهان است.

4- بایدن که می خواهد از «محو» اسراییل جلوگیری کند، و مانع این باشد که طوفان الاقصی، «آغازِ پایانِ اسراییل» باشد، راه حل را در این می داند که ظاهر رژیم اشغالگر تغییر کند و دولت افراطی و راستگرای آن تغییر کند تا به نحوی بتوان چهره سیاه آن را تطهیر نمود، جنگ تمام شود و برای توقف روند زوال اسراییل، یک کشور فلسطینی با محدودیت های زیاد و به صورت سمبلیک ایجاد گردد.

5- به عبارت دیگر، بایدن به نتانیاهو می گوید که "اسراییل از حیث سیاست داخلی، نظامی، و سیاست بین الملل شکست خورده، باید آتش بس را بپذیرد و به تشکیل کشور فلسطینی، تن در دهد".

پنجشنبه 14 دسامبر (23 آذر)، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، به سرزمینهای اشغالی رفته و رسانه های غربی می گویند که هدف از آن متقاعد ساختن نتانیاهو برای پذیرش «راه حل آمریکا» برای برون رفت از بحران است. رسانه ها خبر می‌دهند ، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، در روزهای آینده به سرزمین‌های اشغالی خواهد رفت تا بعد نظامی پایان جنگ را برای «موجود جعلی خود» توضیح دهد تا این شکست به بهترین نحو برای تل آویو و با حداقل عواقب پایان یابد.

نتانیاهو، پس از پیام بایدن، اعلام نمود که «حتی بدون حمایت جهان» به جنگ ادامه خواهد داد تا به پیروزی برسد، امّا به نظر نمی‌رسد که بدون حمایت آمریکا بتواند به پیش برود. ظاهرا نخست وزیر رژیم جعلی، که از لحاظ سیاسی ورشکسته است و پایان وی اجتناب ناپذیر است، درک نکردده است که اسراییل «در خطر موجودیت» قرار گرفته است و بایدن، صرفا در حال تلاش برای حفظ اسراییل است.

به نظر نمی‌رسد که بدون حمایت آمریکا، رژیم تل آویو بتواند چند روزی بیشتر دوام بیاورد، و به همین خاطر، باید جنگ را پایان یافته و پیروزی مقاومت مردم فلسطین را قطعی دانست.

حتی بایدن به این مطلب اعتراف کرده است و حالا تل آویو مجبور خواهد بود که بپذیرد.