وزیر امور خارجه امروز گفت: انتظار می‌رود کشورهای دارای تمدن کهن ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، از همه ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند.

انتظار امیرعبداللهیان از کشورهای دارای تمدن کهن درخصوص جنایات صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفتمین نشست کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن امروز (پنجشنبه) ۳۰ آذر با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و به ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در این نشست، مقامات و نمایندگان ۱۰ کشور عضو مجمع تمدن‌های کهن حضور داشتند.

امیرعبداللهیان در سخنان خود در این نشست، با تاکید بر اینکه ابتکار ایجاد مجمع تمدن‌های کهن اقدامی برای ایجاد جهانی فرهنگی‌تر و صلح آمیزتر بوده، همکاری بین تمدنی را یک عنصر قدرت نرم کشورهای عضو برشمرد که می‌توان از آن برای معرفی گفتمانی جدید در عرصه جهانی و کمک به حل معضلات مشترک بشری استفاده کرد. 

وزیر امور خارجه یکی از ماموریت‌های تمدن‌های کهن را مقابله با گفتمان برتری جویی، استیلا، انحصارگرایی و نژادپرستی برشمرد و گفت: جهان امروز همچنان از آثار گفتمان سلطه طلبی و خشونت، استفاده ابزاری از اصول و هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد. 

امیرعبداللهیان در ادامه، وضعیت غم انگیز در غزه را توصیف کرد و با اشاره به تاریخ بیش از ۷ دهه اشغالگری که یک تاریخ زنده و همچنان در جریان است و جنایات رژیم جعلی اسرائیل، سکوت تایید آمیز برخی مدعیان جهان قاعده‌ محور و مدعی حقوق بشر را شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

وی اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم غزه و آواره کردن آنها و اقدامات رژیم اسرائیل در محو آثار فرهنگی و تمدنی اسلامی در قدس شریف و غزه را محکوم کرده و گفت: انتظار می‌رود کشورهای دارای تمدن کهن ضمن محکوم کردن این جنایات، از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند. 

وزیر امور خارجه در ادامه، با محکوم کردن توهین به کتب آسمانی و قرآن کریم، افزود: انتظار می‌رود دولت‌های مسؤول با جرم انگاری و پیگرد عاملان این اقدامات، نقش خود را در حفظ تعامل و تفاهم تمدنی، فرهنگی و دینی بین ملت‌ها ایفا کنند. 

مجمع تمدن‌های کهن مرکب از ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، چین، عراق، مصر، مکزیک و یونان، از سال ۲۰۱۷ تشکیل شده و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ ریاست دوره‌ای و میزبانی این مجمع را بر عهده داشت.