یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: غربی‌ها می‌خواهند به نوعی راه مذاکره را باز کنند اما از سر قلدری تا تصور نشود که در موقعیت ضعف قرار گرفته‌اند.

غربی‌ها می‌خواهند راه مذاکره با ایران را باز کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا سه شور اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که ایران ناقض برجام است و باید به این توافق برگردد. حالا پرسش آن است که هدف آنها از طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی چیست؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «خود غربی‌ها هم می‌دانند که ناقض اول و آخر برجام خودشان با محوریت آمریکا بوده است. اینکه اکنون می‌گویند برجام وجود دارد و ایران باید به آن پایند باشد واقعا یک طنز است. این آمریکا بود که از برجام خارج شد و به هیچ تعهدی پایبند نماند و حالا اروپایی‌ها با در بیانیه‌شان به ایران حمله می‌کنند؟ واقعا یک طنز است. آنها به جای ابراز چنین رفتارهایی بهتر است که صادقانه بگویند که علاقه‌مند به مذاکره با ایران هستیم. آنها به مذاکره با ایران نیاز دارند و به همین دلیل حالت تهاجمی به خود می‌گیرند».

او ادامه داد: «غربی‌ها به موقعیت قدرتمند کنونی ایران پی برده‌اند؛ از عضویت در شانگهای تا بریکس. در حال حاضر ایران در موقعیت قوی و غربی‌ها در موقعیت ضعف قرار دارند؛ به همین دلیل آنها خواستار برقراری ارتباط با ایران هستند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «غربی‌ها می‌خواهند به نوعی راه مذاکره را باز کنند اما از سر قلدری تا تصور نشود که در موقعیت ضعف قرار گرفته‌اند. آنها می‌دانند وقتی حملات صهیونیست‌ها به غزه تمام شود و در محور مقاومت هم هیچ تغییری ایجاد نشود، ایران قوی‌تر از قبل می‌شود. با این شرایط تمایل ندارند روابط پرچالشی با ایران داشته باشند. بیانیه اخیر سه کشور اروپایی برای بازکردن راه مذاکره با ایران است».

قنادباشی در پایان گفت: «اگر تحریم‌ها به طور کلی برداشته شود، ایران از مذاکره استقبال می‌کند اما گفت‌وگوها باید در قالبی جدید باشد. در واقع اگر قالب جدیدی با توجه به شرایط اقتدارمندانه ایران در گفت‌وگوها به وجود آید دیگر آن گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای برجامی نیست».