رئیس جمهور در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه های اجرایی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاهده می‌کنند که جذب در ادارات عادلانه است یا براساس چانه‌زنی و انواع روابط ناسالم.

توصیه‌های رئیس جمهور درخصوص جذب در ادارات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همه این‌ها نظاره‌گر هستند و اگر چیزی نمی‌گویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. همه آن‌ها هم رشته و هم دانشگاه هستند و می‌گویند ما هم‌رشته بودیم و حتی نمره من بالاتر بود و شما چه کار کردید که جذب شدید؟ آن طرف هم می‌گوید دیگر یک کاری شد حالا شما نپرس. جذب‌ها باید شفاف باشد و همه باید بتوانند به صورت مساوی در مسابقه جذب شرکت کنند و بهترین‌ها انتخاب شوند. ببینید کدام تخصص بالاتری دارند و او را جذب کنید.. این مسائل برای مردم گره ذهنی ایجاد کرده و بعد به یک مساله تبدیل می‌شود. گره ذهنی یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بر اثر اقدامات انجام شده است. جذب و نگهداری و ارتقای نیروی انسانی باید براساس ضوابط باشد. اگر ضوابط نباشد حق بدهید کارمندی بگوید سال‌هاست همین گونه در این اداره هستیم. عدالت اداری باید در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد و احساس شود نه این‌که در حرف باشد.

مهمترین بخش اظهارات سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

باید در فرآیندها تجدید نظر شود 

دومین گام در ارتباط با تحول، تحول در فرآیندها است، باید آماده باشید که در فرآیند ها تجدید نظر کنید، اگر فرایندی با کندی و بی دقتی مواجه است، یا با وجود بستری برای ناکار آمدی مواجه است باید اصلاح شود.

* یک بار فرآیندها را باز نگاه کنید تا فرآیند کوتاه تر و دقیق تر و کار آمد تر شود.

کارآمدی دستگاه ها در گرو کارسنجی است

رهبری به سه قوه درباره تنقیح قوانین امر فرمودند. ابلاغ قوانین به صورت منقح شده بسیار مهم است. تعارضات، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام وخاص. گاهی در یک جا به یک قانون استناد میشود و در جای دیگر به قانون دیگری مستند میشود.

* برای شفافیت منقح شدن قوانین اهمیت دارد و در این رابطه هر سه قوه مسئولیت دارند.

* نیروی اداری امانتهای الهی هستند و باید در کاری که باید گمارده شوند. باید در جهت ماموریتی که به دستگاه محول شده استفاده شوند.

* کارآمدی دستگاهها در گرو کارسنجی است. مشخص شود که این ماموریت به همین میزان نیرو نیاز دارد یا خیر؟ 

* شناخت نیرو و گماردن به کاری که شایسته است بسیار اهمیت دارد که نیرو در جهت و کاری که باید مورد استفاده قرار گیرد.

نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است

نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است. کنترل ها موجب می شود امانتداری و اعتماد تداوم یابد و  نظارت به معنای بی اعتمادی نیست و نظارت به معنای تداوم اعتماد است.

* رفع تبعیض در پرداخت ها بسیار اهمیت دارد و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است.

تحول نهادی باید به نحوی  صورت بگیرد که مجموعه در انجام ماموریت کار آمد باشد

تحول نهادی باید به نحوی صورت گیرد که مجموعه ها در انجام ماموریت ضمن کار آمدی، بتوانند پاسخگو هم باشند. پاسخگویی در ۴ حوزه ی است نخست محضر پروردگار متعال، دوم‌پاسخگویی به عموم شهروندان، سوم پاسخگویی به ارباب رجوع و چهارمین حوزه پاسخگویی به سلسله مرتب اداری و سازمانی و دستگاه های ناظر و بازرسی و حسابرس است. باید در تمامی این حوزه ها امکان پاسخگویی باشد. 

* کارآمد ترین‌نظام کنترلی و نظارتی آن است که انسان خود را در محضر پروردگار ببیند. در نظامات مدیریتی کارآمد ترین نظام کنترلی خود کنترلی است.

رشد اقتصادی، کارآمدی نظام اداری و اقتصاد مقاومتی در گرو افزایش بهره وری است

* یکی از مسائل ضروری در کشور افزایش بهره وری است و رشد اقتصادی، رشد تولید، کارآمدی نظام اداری، اقتصاد مقاومتی و بالنده شدن کشور در حوزه های مهم ویژه نظام اداری کارآمد در گرو افزایش بهره وری است.

* همه مدیران باید بازنگری در بهره وری دستگاه ها داشته باشند و برای ارتقای آن برنامه ریزی کنند. این سه افزایش بهره وری کافی نیست و باید ارتقا پیدا کند‌ .

مسئولیت‌پذیری موجب کارآمدی دستگاه‌ها میشود

* مسئولیت پذیری بسیار مهم است که می تواند دستگاه ها را در مقابل آنچه از ماموریت ها مسئولیت دارند کارآمد کند.

* ما به نظام تنبیه معتقدیم، به نظام تشویق قبل از تنبیه معتقدیم. محسن باید تشویق شود و مُعصی باید مورد تنبیه و موآخذه قرار گیرد.

* ارزیابی دقیق عملکردها بسیار اهمیت دارد. هم فرد متوجه می شود که در کجا قرار دارد و هم مدیران متوجه می شوند که از فرد در کجا استفاده کنند.

اخلاق حرفه ای در ایجاد انضباط مالی و اداری کارآیی دارد

* اخلاق اداری، اخلاق عمومی و اخلاق حرفه ای بسیار مهم است.

* اصول اخلاقی در هر بعد آن به ویژه اخلاق حرفه ای در جهت ایجاد انضباط مالی و اداری بسیار کارآمد است.

جذب، ارتقا و نگهداری و بکارگیری نیروی انسانی باید با ضوابط صورت بگیرد

* فناوری های نوین در جهت انضباط اداری بسیار مهم است، انضباط مالی و اداری در سازمان و همه بخش ها بسیار اهمیت است و این به همت و پیگیری شما مدیران انجام‌میگیرد که موجب افزایش سرمایه اجتماعی برای کشور خواهد شد. 

* جذب، ارتقا و نگهداری و بکار گیری نیروی انسانی باید با ضوابط صورت بگیرد. فارغ التحصیلان دانشگاه نظاره گر هستند که آیا جذب نیروی انسانی عادلانه صورت می‌گیرد و یا با چانه زنی انجام شده است.باید عدالت احساس شود نه اینکه با سخنرانی بیان شود.

مشروح اظهارات رئیس جمهور به نقل از ایسنا را در ادامه بخوانید:

سید ابراهیم رئیسی در چهارمین مجمع معاونین اداری-مالی وزارتخانه‌ها، نهادها، موسسات مالی و شرکت‌های دولتی با بیان این‌که «امیدوارم این مجمع برای ارتقای انظباط مالی و شفافیت در شرکت‌های به ویژه شرکت‌های دولتی تاثیرگذار باشد» ، اظهار کرد: نگاه تحولی به نیروهای سازمان‌ها و شرکت‌ها یک ضرورت است. رهبری در ابتدای سال در سخنرانی خود در حرم رضوی، ضرورت تحول را به همه ما یادآور شدند و فرمودند که باید وضع موجود را خوب ببینیم و برای وضع مطلوب برنامه داشته باشیم و برای کاهش وضع موجود تا مطلوب تلاش کنیم.

وی ادامه داد: چنین نگاهی باید در همه مسئولان وجود داشته باشد. اولین گام در تحول، داشتن تحول شناختی است. تحول شناختی یعنی معلوم باشد که یک مسئول روحیه تحولگرا دارد. اگر نگاه تحولی وجود نداشته باشد، تحول رخ نمی‌دهد. گام دوم در تحول، تحول در فرایندهاست. اگر فرایندی با ناکارامدی مواجه است باید اصلاح شود. باید فرایندهای کار در سازمان‌ها بازنگری و بررسی شود تا فرایندها  را کوتاه تر، دقیقتر و کارامدتر کرد. تحول نهادی باید به گونه‌ای انجام شود که سازمان کارآمد و پاشخگو باشد. پاسخگویی در چهار حوزه پاسخ به خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری و سازمانی است.

خود کنترلی در نظامات مدیریتی، بهترنی شیوه کنترل است

رئیس‌جمهور افزود: انسان باید خود را در محضر خداوند بینید. خود کنترلی در نظامات مدیریتی، بهترنی شیوه کنترل است. آموزش بهترین راه برای به روز شدن است. باید مدیران نسبت به قوانین و مقررات آگاهی و شناخت داشته باشند. این راه راهی برای جلوگیری از تخلف است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری تنقیح قوانین را به سه قوه تکلیف کردند. تعارضاتی در قانون وجود دارد و برای شفاففیت، منقح شدن قوانین یک ضرورت است. هر سه قوه هم ضرورت دارند.

وی افزود: نیروهای اداری امانت‌های الهی هستند و باید در جهت ماموریت دستگاه از آن‌ها استفاده شود. اگر نگاه ترحمی داشته باشیم که مثلا؛ اگر بگویم و هشدار دهم برایم عواقب دارد، این نگاه دستگاه را اصلاح نمی‌کند. باید کارسنجی شود یعنی این کار به همین تعداد نیرو نیاز دارد؟ نیرو باید در جهت کاری که در نظر گرفته شده است، به کار گرفته شود. ما نسبت به نیروی انسانی در اختیار مسئولیت داریم و باید مدیر پاسخگو باشد. اگر مدیر معتقد است کارآمدی وجود ندارد، او را انتقال دهید. وجود نیروی زائد و ناکارمدی یک دلیل ناکارامدی آن سازمان است. ممکن است آن فرد در این بخش کارآمدی نداشته باشد اما در بخش دیگر کارآمدی داشته باشد.

نظارت به معنای بی‌اعتمادی نیست بلکه به معنای ادامه اعتماد است

رئیسی خاطرنشان کرد: اضافه کاری باید اصلاح شود. اضافه کاری انجام می شود ولی کار اضافه‌ای انجام نمی‌شود وبرای رفع مشکل مالی انجام می‌شود، خب این را تشویقی بدهید. به کارمندان تشویقی بدهید و این مشکلی ندارد اما موضوع اضافه کاری باید اصلاح شود. سیاست‌های اداری توسط رهبری ابلاغ شده و باید اجرایی شود. همه ما موظف به اجرای این سیاست‌ها هستیم. ایجاد نظام کارآمد و شفاف منجر به اجرای عدالت اداری می‌شود و کارها در جای خود انجام خواهد شد. حسابرسی یک نعمت بوده و به هیچ وجه مانع و مزاحم نیست. به همه مدیران اعتماد وجود دارد و کنترل‌ها موجب می‌شود این اعتماد تداوم پیدا کند. نظارت به معنای بی‌اعتمادی نیست بلکه به معنای ادامه اعتماد است.

نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است

رئیس‌جمهور همچنین گفت: رفع تبعیض در پرداخت‌ها بسیار اهمیت دارد. احساس تبعیض بدتر از خود تبعیض است. نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است. ارزیابی دقیق عملکرد پرسنل اهمیت زیادی دارد. مسئولیت پذیری موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند دستگاه‌ها را در اجرای مسئولیت خود کارآمد کند. به نظام تشویق قبل از تنبیه اعتقاد داریم. باید بین کسی که خوب کار می‌کند با کسی که کم کار می‌کند فرق گذاشت. کیفی‌سازی کار اداری و نیروی انسانی ضرورت دارد.

همه مسئولان بازنگاهی در بهره وری دستگاه خود داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: به وزرا هم گفته‌ام جلساتی با معاونین بگذارید که نیروی انسانی و بودجه و امکانات با میزان بهره‌وری تطابق داشته باشد و بهره‌وری را افزایش دهد. یکی از مسائل ضروری ما افزایش بهره وری است. رشد اقتصادی، رشد تولید و نظام اداری کارآمد در گرو افزایش بهره‌وری است. همه مسئولان بازنگاهی در بهره وری دستگاه خود داشته باشند؛ زیرا در مساله بهره‌وری مشکل داریم، اگرچه در این سال‌ها افزایش بهره‌وری داریم ولی ۳ درصد رشد کافی نیست و باید افزایش بهره روی داشته باشیم.

مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند

وی هم‌چنین گفت: انضباط مالی در  همه بخش‌های اداری اهمیت دارد. کارآمدی موجب افزایش اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.وقتی کاری در یک اداره انجام شود، مردم می‌گویند چه اداره کارآمدی و خوشحال می‌شوند و اگر کاری انجام نشود، مردم می‌گویند ما را بین ادارات پاس می‌دهند. مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند.

جذب‌ها باید شفاف باشد و بهترین‌ها انتخاب شوند

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاهده می‌کنند که جذب در ادارات عادلانه است یا براساس چانه‌زنی و انواع روابط ناسالم. همه این‌ها نظاره‌گر هستند و اگر چیزی نمی‌گویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. همه آن‌ها هم رشته و هم دانشگاه هستند و می‌گویند ما هم‌رشته بودیم و حتی نمره من بالاتر بود و شما چه کار کردید که جذب شدید؟ آن طرف هم می‌گوید دیگر یک کاری شد حالا شما نپرس. جذب‌ها باید شفاف باشد و همه باید بتوانند به صورت مساوی در مسابقه جذب شرکت کنند و بهترین‌ها انتخاب شوند. ببینید کدام تخصص بالاتری دارند و او را جذب کنید.. این مسائل برای مردم گره ذهنی ایجاد کرده و بعد به یک مساله تبدیل می‌شود. گره ذهنی یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بر اثر اقدامات انجام شده است. جذب و نگهداری و ارتقای نیروی انسانی باید براساس ضوابط باشد. اگر ضوابط نباشد حق بدهید کارمندی بگوید سال‌هاست همین گونه در این اداره هستیم. عدالت اداری باید در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد و احساس شود نه این‌که در حرف باشد.

بسترهای فسادزا را اصلاح کنید

رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از اقدامات دیوان محسابات، گفت: آشنایی با قوانین و مقررات و انظباط مالی و شفافیت در ادارات اجرا شود. بسترهای فسادزا را اصلاح کنید. نباید هر روز پرونده‌ای در تخلفات اداری که احیانا قضایی یا دیوان محاسبتی شود، وجود داشته باشد. اصلاح بستر فسادزا کاری می کند که اگر انگیزه جرم بوجود آید، ابزار جرم در اختیار فرد متخلف نباشد  و احیانا اگر ابزار در اختیار قرار گرفت، سازوکار به نحوی تنظیم شده باشد که دستگاه آلارم بدهد و جیغ بزند که آی دارد تخلف می‌شود. سازوکار اینگونه تنظیم شود که اگر کسی انگیزه تخلف پیدا کرد، نتواند مرتکب تخلف شود.

انجام تحول در نظام اداری و کارآمد کردن این نظام به مسئولان بستگی دارد

رئیسی با اشاره به این‌که «اخلاق اداری و حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد»، اظهار کرد: همه باید توجه کنیم که اصول اخلاقی به ویژه اخلاق اداری در جهت ایجاد انضباط مالی و اداری نقش مهمی دارد. انجام تحول در نظام اداری و کارآمد کردن این نظام به شما مسئولان بستگی دارد. همه باید تلاش کنند تا انضباط اداری و مالی محقق شود. سال 84 به وزارتخانه‌ای رفتم و آن‌جا گفتند چابک‌سازی کردیم و همه کار با 50 نیرو انجام می‌شود و معلوم شد سایرین رفتند در شرکت‌های زیر مجموعه آن وزارتخانه‌ها. شرکت‌ها نباید حیاط خلوت شوند چون دریافت و پرداخت و جذب نیروی انسانی با خود این شرکت‌هاست و خود را مقید نمی‌داند به قوانین کشور عمل کند. این اشکال دارد.

جلسه بگذارید و شفاف چارچوب‌ها را بگویید

وی در پایان گفت: انضباط اداری اهمیت دارد. جلسه بگذارید و شفاف بگویید این چارچوب‌ها باید رعایت شود. برای این‌که پچ پچ اداری ایجاد نشود، جلسه بگذارید و شفاف چارچوب ها و انظباط اداری را بگویید. در نظام ادرای کار زیادی انجام می‌شود اما این شرایط باید متحول شود.