سفیر عربستان سعودی در لندن در سخنانی از تمایل و علاقه کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از اتمام جنگ غزه خبر داد.

چرخش عربستان به سمت اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خالد بن بندر، سفیر عربستان سعودی در انگلیس در سخنانی گفت که کشورش تمایل به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ غزه دارد، اما هرگونه توافقی در این باره باید متضمن تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

بن بندر در گفتگو با بی‌بی‌سی در این باره گفت تلاش‌هایی که با میانجی‌گری آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در جریان بود به توافق «نزدیک» شده بود، اما پس از اتفاقات هفتم اکتبر و شکل‌گیری جنگ غزه این گفتگو‌ها را متوقف کرد.

سفیر ریاض در لندن در این باره تصریح کرد که سران کشورش علاقه جدی به دستیابی به چنین توافقی دارند.

وی ادامه داد: توافق نزدیک بود و شکی در این باره نیست. برای ما، نکته پایانی قطعا چیزی کمتر از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی نبود؛ بنابراین ما همچنان پس از ۷ اکتبر به عادی سازی روابط اعتقاد داریم، اما به این معنا نیست که این امر به ضرر ملت فلسطین تمام خواهد شد.

خالد بن بندر همچنین افزود: ما به عادی سازی روابط نزدیک بودیم به عبارت دیگر به تشکیل کشور فلسطین نزدیک بودیم، هیچ یک از این دو بدون دیگری محقق نخواهد شد.

سفیر ریاض گفت: از انگلیس توقع داریم که موضع خود را تعدیل کند و با اسرائیل همان‌طور تعامل کند که با سایرین رفتار می‌کند. چشم بستن روی اقدامات تل‌آویو مشکل جدی است و این موجب شکل گیری نقطه کور در صلح خواهد شد.

این اظهارات درحالی بیان شده‌است که طبق گزارش رسانه‌های عبری، طی هفته‌های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد کانال ارتباطی محرمانه با کاخ سفید در جهت از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان که به دنبال جنگ غزه متوقف شد، تلاش کرده‌ است.

طبق این گزارش، رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم رهبری تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان را بر عهده دارد. وی در نشست‌های اخیر خود در کاخ سفید با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره صحبت کرده‌ است.

پیش از آغاز جنگ غزه صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، افزایش یافته بود.

علی‌رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم نیز در آن زمان بار‌ها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته بودند، اما رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال ۲۰۲۳ بی‌نتیجه خواهد بود.

ریاض بار‌ها تاکید کرده‌ است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرز‌های ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.