از ساعات بامدادی نیروهای آمریکایی با همکاری انگلیس و چند کشور دیگر حملاتی را علیه نقاطی از کشور یمن آغاز کرد.

حمله آمریکا و انگلیس به یمن/ عبدالسلام: حملات ما علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از ساعات بامدادی نیروهای آمریکایی با همکاری انگلیس و چند کشور دیگر حملاتی را علیه نقاطی از کشور یمن آغاز کرد.

مهمترین تحولات یمن

*روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد، نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد امروز آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند.

* «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره‌کننده صنعا، حملات ما متوجه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی است  که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند و این حملات ادامه خواهد داشت.

*با گذشت چند ساعت از حمله بامدادی به یمن، تاکنون خبری از جزئیات مناطق هدف حمله و نتایج آن و همچنین تلفات احتمالی مالی یا جانی منتشر نشده است.

برخی منابع غیر رسمی اعلام کرده اند مکان هایی که توسط آمریکا مورد حمله قرار گرفته اند، اهداف کلاسیکی هستند که از زمان اولین مداخله ائتلاف عربی در سال 2015، ده ها بار مورد اصابت قرار گرفته اند.

از جمله مناطقی مثل پایگاه هوایی دیلمی صنعا، پایگاه صعده کهلان، مناطق مختلف نظامی که جزو پایگاه های قدیمی حدیده بودند، مورد هدف قرار گرفته اند.

*وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، ۲ مرکز یمن را که برای انجام حملات موشکی و پهپادی استفاده می‌شد، هدف قرار داد.

*معاون هیئت اطلاع رسانی انصارالله: حملات هوایی شدیدی علیه حدیده انجام شده است

*محمد الفرح، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن:

ما به آمریکایی‌ها تأکید می‌کنیم که جنگ بین ما و کسی که به ما حمله کرده، هرگز متوقف نخواهد شد و ما به هدف قرار دادن ناوهای متجاوزان و کشتی‌های تجاری، پایگاه‌ها و منافع آن‌ها ادامه خواهیم داد و چه بسا جنگ بین ما و متجاوزان برای سال‌ها  ادامه یابد.

*آمریکا و انگلیس باید از حمله پیشین خود به یمن با رهبری رژیم سعودی درس عبرت بگیرند که برای چند هفته و ماه برنامه ریزی کرده‌ بودند،ولی این جنگ بیش از هشت سال طول کشید و ما قوی‌تر و پیروز میدان از این معرکه بیرون آمدیم و آن‌ها شکست خوردند و زیان دیدند

*ائتلاف آمریکایی در بیانیه خود مدعی شده است که حملات علیه یمن مطابق با حق دفاع شخصی و جمعی انجام شده است.

در این بیانیه، ائتلاف آمریکایی ادعا کرده که حملات علیه یمن مطابق با منشور سازمان ملل انجام شد.

در بیانیه ائتلاف به رهبری آمریکا همچنین آمده است که ما در حفاظت از جریان تجارت آزاد در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان تردید نخواهیم کرد.

* ریاض در واکنش به حملات آمریکا و متحدانش به یمن، خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد.

*براساس گزارش منابع آمریکایی، عربستان مخالف بمباران یمن توسط ائتلاف آمریکا و انگلیس بوده است.

*ارتش یمن در واکنش به حملات هوایی آمریکا و انگلیس و چند کشور به اهدافی در یمن، موشک‌هایی به سمت ناوها و کشتی‌های متجاوزان در دریای سرخ شلیک کرد.

*مسکو خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره حملات آمریکا و متحدانش به یمن شد.

*معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به این کشور، گفت واشنگتن و لندن خود را برای پرداخت بهای سنگینی آماده کنند.

*جو بایدن در بیانیه‌ای گفت که با دستور من و همکاری انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند «حملات موفقیت آمیزی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادیم».

بایدن گفت: این حملات  پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها (انصارالله) علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است.