یمنی‌ها که از ابتدای جنگ غزه به عنوان یکی از بازوان پرتوان مقاومت، نقش فعالی در جبهه ضد صهیونیستی داشتند، این‌ روزها در حال دست و پنجه نرم کردن با کشورهایی هستند که سال‌هاست دست‌شان به خون مردم این کشور آلوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از همان سال۲۰۱۵ که حملات ائتلاف منطقه‌ای به مردم یمن آغاز شد وتاچندماه قبل ادامه داشت، آمریکا وانگلیس بزرگ‌ترین حامی عاملان این حملات بودند و با ارسال تسلیحات، نقش پررنگی درکشتار مردم مظلوم یمن ایفا کردند. اکنون همین دو کشور به بهانه عملیات‌هایی که مقاومت یمن علیه منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام می‌دهد، از روز جمعه درچند نوبت، اهدافی را دریمن مورد حمله قرار داده‌اند به این امید که بتوانند از ادامه عملیات‌های این عضو مقاومت بکاهند. 

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در غرب آسیا اعلام کرد که با بیش از ۱۰۰موشک هدایت‌شونده ازهوا و دریا به ۶۰هدف در ۱۶ پایگاه نیروهای انصارا... یمن حمله کردند و مراکز فرماندهی، انبارهای مهمات و سامانه‌های پرتابی را هدف قرار دادند.

   

تاکید رسانه‌های غربی بر بی‌تاثیر بودن حملات آمریکا

این حملات در روزهای گذشته به تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است اما نکته بسیار قابل توجه این‌که حتی رسانه‌های غربی و آمریکایی نیز تاکید دارند که این حملات به اهداف مدنظر آمریکا و انگلیس نرسیده است. ارتش یمن که در سال‌های اخیر با تجربه حملات هوایی گسترده سعودی در زمینه مقابله با چنین حملاتی تجربه خوبی دارد و براساس گزارش‌ها ذخایر و ذاغه‌های مهمات آنها در حملات روز جمعه آسیب جدی ندیده است. درهمین زمینه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به دشوار بودن شرایط اطلاعاتی آمریکا درخصوص امکانات یمن، از قول منابع آگاه مدعی شد که بسیاری از توانایی‌های نظامی یمنی‌ها بعد از حمله ۱۲ ژانویه مصون مانده است. نشریه انگلیسی اکونومیست هم در گزارشی که در ارتباط با حملات اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع مقاومت یمن منتشر کرده در بیهوده بودن این حملات نوشته است: «بعید است [جنبش انصارا...] که از یک جنگ ۹ ساله قدرتمندتر بیرون آمده، با چند حمله نیروهای ائتلاف متوقف شود.» 

این نشریه در گزارشی طولانی درباره پیامدهای حملات آمریکایی - انگلیسی اخیر به یمن، نوشت که این حملات موجب افزایش قدرت یمن می‌شود، زیرا آن را به نیرویی در درگیری با قدرت‌های جهانی و در رأس آنها آمریکا، انگلیس، اسرائیل و چند کشور غربی تبدیل کرده است. 

در این یادداشت آمده است: واشنگتن نمی‌خواهد وارد درگیری طولانی دیگری در خاورمیانه شود، در حالی که صنعانگران این موضوع نیست، زیرا نیروهایش پیشتر از این در جنگ با ائتلاف سعودی و نیروهای رئیس‌جمهور سابق یمن ایستادگی کرده‌اند. ضمن این‌که آنها اکنون «بی شک از این‌که واشنگتن را به عملیات باز خود افزوده‌اند، خرسند نیز هستند.»

   

پیچیده شدن اوضاع

نه فقط آمریکا و انگلیس به اهداف خود برای تضعیف مقاومت یمن دست نیافتند بلکه این حملات نتیجه معکوس داده و اوضاع منطقه را به شدت پیچیده و حساس کرده و حمله آمریکا شرایط را به سویی می‌برد که دامنه اقدامات یمن را گسترش می‌دهد. بر همین اساس یمنی‌ها که تا پیش از این اعلام کرده‌ بودند صرفا کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی در حرکتند هدف قرار می‌دهند اکنون اهداف گسترده‌تری دارند و عزم خود را برای محو آمریکا و رژیم صهیونیستی از منطقه جزم‌کرده‌اند. سخنگوی انصارا... یمن در واکنش به این حملات از ادامه هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی خبر‌و‌هشدار داد که کسانی که دریای سرخ را نظامی کردند، عواقب آن را خواهند دید. نیروهای مسلح یمن پاسخ اولیه را انجام و به‌زودی پاسخ را گسترش خواهند داد.طبق اعلام انصارا... یمن، هیچ ائتلافی در دریای سرخ وجود ندارد و تنها متجاوزان آمریکایی-انگلیسی هستند که پاسخ دریافت می‌کنند. کشورهایی که نامشان به‌عنوان مشارکت‌کننده در ائتلاف برده شد، به یمنی‌ها اطمینان دادند در حمله آمریکا و انگلیس شرکت نکرده‌اند. بر همین اساس نباید تردید داشت که پاسخ صنعا به مواضع و اهداف صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی تکان‌دهنده، کوبنده و ویرانگر خواهد بود و دامنه آن تمام کشورهایی را که در عملیات صهیونیستی- آمریکایی- انگلیسی مشارکت کنند دربرخواهد گرفت. مقامات یمنی تاکید کرده‌اند علاوه بر حمله به اهداف صهیونیستی، از این پس یمن مواضع آمریکا و انگلیس را با هدف پایان دادن به حضور آمریکا در خلیج‌فارس به بانک اهداف خود می‌افزاید. بر همین اساس باید دانست که تجاوز آمریکایی-انگلیسی - صهیونیستی به یمن عامل نابودی رژیم‌صهیونیستی وپایان‌دهنده حضور آمریکا در خلیج فارس است.

خودکشی سیاسی بایدن

علاوه بر تاثیر حملات یمن بر حضور منطقه‌ای آمریکا، جو بایدن با صدور دستور این حملات و تبعات آن دست به نوعی انتحار سیاسی زده است. درحالی که نظرسنجی‌های ایالتی وعمومی صورت گرفته درآمریکا بیانگر روند کاهشی محبوبیت جوبایدن و دموکرات‌هاست، رئیس جمهوراین کشور بیش ازپیش خود رادرمعرض سقوط و شکست می‌بیند. در عرصه سیاست خارجی، بایدن تبدیل به نماد بحران‌سازی وشکست مطلق شده وهرگامی که درحمایت ازرژیم اشغالگرقدس برمی‌دارد، شکاف رای‌دهندگان آمریکایی(‌خصوص‌جوانان )و اوراتشدید می‌کند.برخی استراتژیست‌های وزارت خارجه آمریکا، از این‌که بایدن با گره زدن سرنوشت خود به نتانیاهو، تا این اندازه خود را در بین جهانیان(ازجمله شهروندان آمریکایی) منفور ساخته، شدیدا خشمگین هستند. بایدن که خود راهمواره یک مغز متفکر!درعرصه سیاست خارجی قلمداد کرده، اکنون باید با تبعات سخت بازی خونین خود در نوار غزه رو‌به‌رو شود؛ تبعاتی گسترده‌تر از حد تصور رئیس‌جمهور ناتوان آمریکا و دموکرات‌ها.