سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به تهدید نتانیاهو در مورد حمله به ایران با بیان اینکه نخست وزیر تبهکار رژیم صهیونیستی فعلا بهتر است خودش را از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج کند، گفت: این گونه تهدیدات از نظر ما پوچ است و جمهوری اسلامی هیچ گونه اقدام این رژیم را بدون پاسخ نمی گذارد.

جزئیات نشست سخنگوی وزارت خارجه؛ از تهدید نتانیاهو به حمله تا اظهارنظر بایدن درخصوص محبوب نبودن ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به تهدید نتانیاهو در مورد حمله به ایران با بیان اینکه نخست وزیر تبهکار رژیم صهیونیستی فعلا بهتر است خودش را از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج کند، گفت: این گونه تهدیدات از نظر ما پوچ است و جمهوری اسلامی هیچ گونه اقدام این رژیم را بدون پاسخ نمی گذارد.

مهمترین بخش اظهارات ناصر کنعانی به شرح زیر است:

آمارهای تکان دهنده و دردناک غزه

* از تاریخ ۷ اکتبر، بیش از ۶۲ هزار نفر در غزه مجروح شدند از میان آن‌ها بیش از ۶ هزار نفر زن و بیش از ۸ هزار و ۶۶۰ نفر کودک هستند.

توضیح درمورد حملات موشکی ایران به اقلیم کردستان عراق

* ما بارها تذکرات لازم را به کشور عراق دادیم که امنیت ملی خط قرمر ماست برگزاری نشست و تجمیع عناصر وابسته به موساد در کردستان عراق در جهت اقدام علیه امنیت ملی برای ما قابل تحمل نیست.

توضیح درمورد حمله به تروریست های در خاک پاکستان و آینده روابط دو کشور 

* حمله به پایگاه های جیش الظلم ناشی از یک ضرورت آنی در جهت مقابله با تروریست ها آماده برای عملیات بود.

* رابطه ایران و پاکستان مستحکم است و اقدام علیه یک گروه تروریستی سابقه دار در چهارچوب حمایت از امنیت شهروندان کشور صورت گرفته است دو کشور بر مبارزه با تروریست اتفاق نظر دارد.

نقش عربستان در واسطه گری بین آمریکا و ایران چه بوده است؟

* لزوما این خبر را تایید نمی کنم ولی آمریکایی ها از کانال های مختلف پیام هایی را به ایران ارسال کردند.

* روابط ایران و عربستان روابطی رو به پیشرفت است.

پاسخ ایران به تهدید نتانیاهو در مورد حمله به ایران

* تهدیدات این رژیم نشان دهنده ماهیت جنایتکارنه این رژیم است و نشان می دهد که ذاتا به دنبال ناامنی در منطقه هست.

* این گونه تهدیدات از نظر ما پوچ است و جمهوری اسلامی هیچ گونه اقدام این رژیم را بدون پاسخ نمی گذارد.

توضیح در مورد اقدامات تروریستی جدید رژیم صهیونیستی

* طبیعتا این رژیم می خواهد برای نجات خودش منطقه را به آتش بکشد.

* هدف این رژیم این است که آمریکا را به طور مستقیم وارد جنگ با گروه های مقاومت در منطقه کند.

واکنش به اظهار نظر اخیر بایدن درخصوص محبوب نبودن ایران در منطقه: «بی ارزش است»

* آمریکا بهتر است به وضعیت نامناسب خود در افکار عمومی دنیا و مجمع عمومی سازمان ملل فکر کند. 

* مقامات آمریکایی بهتر است به افکار عمومی و صدای شهروندان خود توجه کند.  

* آمریکا با حمایت کامل از جنایات صهیونیست ها اگر اندکی اعتبار هم داشته آن را هم به شدت زیر سوال برده است. 

* اعتبار آمریکا در جهان زیر سوال رفته است.

واکنش به شهادت پنج تن از مستشاران نظامی ایران در اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی در سوریه

مشروح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه را در ادامه بخوانید:

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دوم بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی شهادت پنج تن از مستشاران نظامی ایران در اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی در سوریه را تسلیت گفت.

وی افزود: امروز صد و هشتمین روز تجاوز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و شهروندان بیگناه و بی پناه در غزه را پشت سر می‌گذاریم. جنایاتی که نشانگر اوج جنایت آمیز بودن اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان شناخته شده این رژیم است.

کنعانی بیان کرد: آمار تکان دهنده گزارش شده گویای اوج قساوتی است که جنایتکاران صهیونیست علیه ملت مظلوم فلسطین در حال ارتکاب هستند. بیش از ۲۵ هزار شهید به صورت متوسط روزانه ۲۵۰ فلسطینی در این ۱۰۸ روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. در هر ساعت ۱۵ نفر که ۶ نفر کودک هستند شهید و ۳۵ نفر زخمی می‌شوند. بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح شده‌اند که بیش از ۶ هزار نفر زن و بیش از هشت هزار نفر کودک هستند. در این مدت حداقل ۱۱۹ خبرنگار شهید شدند. ۳۵۹ هزار واحد مسکونی تخریب شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد:  نخست‌وزیر جنایتکار این رژیم اشاره و نظامیان این رژیم را به کشتار هر زن، مرد و طفل شیره‌خواره‌ای دعوت کرده است. نتیجه این است و این آمار بلندبالای جنایتی است که در صد و هشتمین روز جنگ و تجاوز علیه مردم مظلوم غزه شاهدیم. امیدواریم جامعه بین‌المللی، دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایات مطرح شده در خصوص ارتکاب جنایات جنگی این رژیم هر چه سریع‌تر رسیدگی و جنایتکاران را به دستان عدالت بسپرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به مقر موساد در اربیل و میزان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز عنوان کرد: روابط ایران با عراق و دولت عراق قوی و مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و اهتمام دو کشور است.

کنعانی بیان کرد: در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط و همکاری‌های خوب با این منطقه از کشور عراق داریم اما در طول سال‌های متمادی متاسفانه از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران بوده است. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی تفاوت باشد. امنیت ملی و امنیت مرزها و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و دولت و نیروهای مسلح ما نسبت به تامین امنیت و دفاع از امنیت شهروندان خود دست بسته نخواهند بود و همواره عمل کرده‌اند.

وی گفت: ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است. تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد. ایران این تعهد و صداقت خود را در طول سالیان متمادی در ارتباط با دولت ملت و کشور عراق نشان داده و اثبات کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد وابسته به رژیم صهیونیستی یک اقدام در راستای تنبیه متجاوزان و اقدام کنندگان علیه امنیت ایران بوده و نه اقدام علیه عراق، دولت عراق و اقلیم کردستان و یا تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور. در مورد عراق موضع روشنی داریم و در چارچوب همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بین ایران و عراق بارها هشدارهای لازم و توجهات و تذکرات لازم را به مقامات کشور دوست و برادر عراق دادیم و تأکید کردیم امنیت ملی ایران خط قرمز ماست.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و پاکستان در پی مسائل پیش آمده و بازگشت سفرای دو کشور نیز بیان کرد: گروه‌های تروریستی در دو سوی مرز ایران و پاکستان از مباحث مورد گفت‌وگو بین مقامات نظامی و امنیتی دو کشور بوده است. مقابله یا گروه‌های تروریستی و ایجاد امنیت در دو مرز هدف درازمدت دو کشور برای ارتقای همکاری‌های مشترک خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رابطه ایران و پاکستان مستحکم است و اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق متعدد دارای فعالیت تروریستی و جنایتکارانه علیه ملت و نیروهای مسلح و انتظامی ما در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان و اماکن امنیتی ایران صورت گرفته است. این اقدام ناشی از یک ضرورت آنی برای جلوگیری از یک اقدام ضد امنیتی دیگر توسط این جریان تروریستی بود.

وی گفت: روابط دو کشور مستحکم، دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید دارند. امنیت دو کشور به یکدیگر وابسته است. تروریسم خطر مشترک ماست. دو کشور بر مبارزه مشترک با تروریسم و تهدید تروریسم اتفاق نظر دارند و اتفاق اخیر چیزی از استحکام روابط دو کشور کم نخواهد کرد. بهتر است که کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده از آن طمع ورزی نکند. روابط دو کشور مبتنی بر پیوندهای عمیق گذشته و درک تهدیدات و منافع مشترک در مسیر دوستی و همکاری مشترک به پیش خواهد رفت. دو طرف بر عزم خود برای از سرگیری فعالیت سفرا تأکید دارند. دو وزیر خارجه تلفنی گفت وگو کردند.

کنعانی درباره روابط با مصر افزود: روابط خوبی داشتیم و فضا مثبت است و دیدارهای دو وزیر خارجه و همچنین روسای جمهور گویای فضای مثبت جدیدی است که در مناسبات دو کشور وجود دارد. بر مبنای دستور و توافق دو رئیس جمهور و گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه نقشه راهی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور و حل و فصل اختلاف نظرها و سوءاستفاده‌های احتمالی تعریف شده و مقامات دو کشور بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر توسعه روابط دو کشور و ارتقای آن تأکید دارند. خوشبین هستیم در این مسیر پیش خواهیم رفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به قاهره اظهار داشت: اینکه برنامه‌ریزی‌ برای سفری به مصر انجام شده، اکنون نمی‌توانم چیزی را تایید یا تکذیب کنم.

وی همچنین درباره خبر منتشر شده درباره اینکه عربستان واسطه تبادل پیام بین ایران و آمریکاست، با بیان اینکه اینکه آیا عربستان قرار است نقشی در ارتباط با مسائل بین ایران و آمریکا ایفا کند؟ گفت: لزوما این خبر را نمی‌توانم تأیید کنم، ولی آمریکایی‌ها مسیرهای مختلفی را برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کنند و از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال کردند. روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است و اهتمام جدی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی باقری با مورا در ژنو اظهار داشت: گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقامات اروپایی برقرار است و بین وزیر خارجه ما با آقای بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است. 

ناصر کنعانی در پاسخ به سؤال سی.بی.اس آمریکا درباره حملات اخیر ایران اظهار داشت: اقدام مشخص و روشنی بود از سوی ایران در چارچوب اقدام علیه منابع تهدیدکننده امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران و نیز پاسخی بود به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی فعالیت‌ها و اقدامات ضد امنیتی علیه اهداف مرتبط با ایران. آنهایی که باید پیام را دریافت کنند گمان می‌کنم پیام لازم را دریافت کرده‌اند. اینکه ایران نسبت به امنیت ملی خود حساس است. امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است.

وی گفت: در ارتباط با همسایگان بر روابط دوستانه و همکاری‌ها و عمل به توافقات دوجانبه برای تامین امنیت مشترک تأکید دارد بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه تأکید دارد و در عین حال اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی در ضدیت با امنیت ملی ایران بی پاسخ نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس درباره اینکه ایران همکاری خود با آژانس را محدود کرده و اینکه آیا قرار است به ایران سفر کند، گفت: همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها مبتنی بر چارچوب‌های موجود بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. در مورد سفر هر زمان اقتضا کند در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوها و مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین سازمان انرژیم اتمی و آژانس انجام سفرها می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

خبرنگار خبرگزاری فارس به اظهارات گستاخانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران سؤال کرد که کنعانی بیان کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران یک بار دیگر نشانگر ماهیت متجاوزانه و جنایتکارانه این رژیم و سطح تهدیدی است که این رژیم متوجه امنیت منطقه‌ای و بی‌المللی و صلح و امنیت جهانی دارد. نشانگر این است که ذات و ماهیت این رژیم با صلح و امنیت بین‌المللی در تقابل و تنافر است و این رژیم همواره در تلاش برای استفاده از فرصت‌ها برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه و توسعه بی ثباتی در منطقه و جهان است.

وی تصریح کرد: این‌گونه تهدیدات و لفاظی‌ها اگرچه از نظر ما پوچ خواهد بود و ایران هیچ اقدام ضد ایرانی رژیم صهیونیستی را بی پاسخ نخواهد گذاشت،  این اظهارات باید مورد توجه جامعه جهانی و شورای امنیت قرار بگیرد و نسبت به هرگونه اظهارات و اقدمات ضد صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم واکنش نشان دهد و اقدام قانون و حقوقی لازم را داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: این رژیم به ویژه نخست وزیر تبهکار این رژیم فعلا بهتر است خودش را از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج کند و بعدا درباره حمله به مراکز قدرت در منطقه خیال پوچ کند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش است منطقه را به آشوب بکشاند.

کنعانی افزود: انتظار است دولت آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی دست از حمایت خود از رژیم اشغالگر بردارد و تلاش کند جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن علیه مردم غزه متوقف شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش ناتو گفت: اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و تلاش برای گسترش حضور ناتو در منطقه را کمک کننده به صلح و ثبات و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. حوزه اقدام و عملیات‌های ناتو در طول سالیان گذشته در منطقه نه تنها صلح و امنیت را برای ساکنان در منطقه به ارمغان نیاورده بلکه دامن زننده به ناامنی و جنگ و کشتار در منطقه بوده است. تحرکات ناتو در منطقه تحرکاتی نیست که خویشایند دولت‌ها و ملت‌های منطقه باشد. همکاری با سازوکارهای نظامی ناتو در منطقه کمکی به تقویت صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد. سازوکارهای منطقه‌ای را بهترین سازوکار و راهکار برای تقویت امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت یک تبعه ایرانی متعاقب حمله به مقر موساد گفت: اطلاعاتی ندارم.

خبرنگاری درباره کشته شدن یک کودک هلندی در حمله به مقر موساد گفت: همانطور که در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و هلند مطرح شد تاکنون اطلاعات تایید شده‌ای مبنی بر اینکه تبعه‌ای از هلند جان خود را از دست داده باشد در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: روابط ایران و عراق مستحکم است و مشورت‌ها و گفت‌وگوها بین دو طرف است و اظهارات مقامات دولت عراق را شنیدیم و دیدگاه‌‌های خود را علنی و رسانه‌ای و در مذاکرات دوجانبه مطرح کردیم. روابط ما با دولت عراق در چارچوب مناسبات خوب دو کشور به پیش خواهد رفت. در خصوص موضوعات امنیتی و آنچه مرتبط با وضعیت در اقلیم کردستان است همانطور که بارها به مقامات دولت عراق و دولت محلی اقلیم اعلام کردیم بر ضرورت اجرای توافقنامه امنیتی امضا شده بین دو کشور و تامین دیدگاه‌های ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران تأکید داریم و این دیدگاه روشن ماست و می‌تواند با اجرای کامل توافقنامه نگرانی‌های ایران به درستی برطرف شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به پاکستان اظهار داشت: گفت‌وگوهای خوب تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد. وزیر خارجه پاکستان از امیرعبداللهیان دعوت کرده و تبادل سفرها بین دو کشور امر روشنی است و مشخصا تاریخی برای انجام این سفر تعیین نشده است، ولی روابط ما با پاکستان مستحکم است و در چارچوب‌های دوستانه و برادرانه ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: از اقدام مسؤولانه و شرافتمندانه و شجاعانه و انساندوستانه دولت آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم غاصب صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کردیم و در این خصوص دیدگاه‌های سیاسی خود را به دولت آفریقای جنوبی اعلام و اعلام حمایت سیاسی کردیم و طی بیانیه و موضع رسمی از اقدام دولت آفریقای جنوبی قدردانی کردیم.

وی افزود: متاسفانه این رژیم علاوه بر جنایاتی که در طول ۷۵ سال گذشته علیه مردم فلسطین مرتکب شد در صد و هشت روز گذشته مرتکب چهار جنایت شناخته شده بین‌المللی نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز علیه مردم فلسطین شده است.

کنعانی افزود: از اقدام آفریقای جنوبی حمایت کردیم.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: ایران از آغازین روز حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین بارها نسبت به گسترش دامنه جنگ هشدار داد. شاهد گسترش دامنه تنش و درگیری و بی ثباتی در منطقه هستیم و نتیجه جنگ و تجاوز علیه فلسطین و حمایت تمام عیار دولت آمریکا و بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت در ایجاد بازدارندگی و توقف فوری جنایت و جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بود.

 وی گفت: این تنش‌ها کاهش نمی‌یابد مگر اینکه توقف فوری علیه این تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدام رژیم صهیونیستی به عنوان اقدام جنایتکارانه باید مورد توجه همه طرف‌ها باشد. مسؤولیت تامین صلح و امنیت بین‌المللی بر عهده شورای امنیت است. این شورا به دلیل حق وتوی آمریکا در انجام وظایف خود باز مانده است. ایران به عنوان عضو جامعه جهانی از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی خود در تماس با کشورها و ملت‌ها در منطقه، حضور در مجامع بین‌المللی، سازمان ملل و نشست‌های چندجانبه برای اعمال فشار بر این رژیم برای توقف جنگ استفاده کرده است. 

وی گفت:‌ ایران از همه ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی و دیپلماتیک خود برای ایجاد بازدارندگی و توقف این جنگ استفاده خواهد کرد. این رژیم اکنون در رویارویی با جریان مقاومت بعد از صد و هشت روز مقاومت برنیامده است. این جنگ هیچ حاصل راهبردی برای این رژیم و حامیانش نخواهد داشت و مقاومت فلسطین از توانایی لازم برای به زانو درآوردن این رژیم برخوردار است. این موضوع از مسؤولیت‌های جامعه بین‌المللی کم نکرده و نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات بایدن که گفته ایران محبوب نیست، گفت:‌ اظهارات بی ارزشی است و آمریکا بهتر است به وضعیت نامناسب خودش نزد افکار عمومی دنیا و وضعیت نامناسب خودش در شورای امنیت فکر کند و بهتر است به صدا و شعارهای ملت خود و افکار عمومی و شهروندان آمریکا در شهرهای مختلف توجه کند.

وی افزود: متاسفانه دولت آمریکا حتی اعتبار جهانی آمریکا را در جهان و نزد افکار عمومی دنیا زیر سؤال برده و حرف‌هایی از این دست بی ارزش است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پاسخ ایران به ترور مستشاران نظامی ایران در سوریه با بیان اینکه جنایات رژیم صهیونیستی هیچگاه بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و گفت که ایران به روش خود پاسخ جنایات رژیم اسرائیل را خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: رژیم صهیونیستی نباید مانع اقدامات سازمان‌های بین‌المللی شود. تعداد قابل توجهی از اعضای نهادهای بین‌المللی و انساندوستانه فعال در باریکه غزه در طول بیش از صد روز گذشته کشته شدند و مسؤولان نهادهای بین‌المللی در چند ماه گذشته بارها به این موضوع اشاره کردند و این را به عنوان امر بی سابقه اعلام کردند که اجازه فعالیت و فعالیت‌های تخصصی و انساندوستانه به این نهادها داده نشده و اعضای این نهادها در حملات مستقیم و عامدانه این رژیم جان خود را از دست دادند. اینکه اعضا و کارشناسان و محققان دیوان کیفری بین‌المللی بتوانند بروند شدنی است و نباید مانعی ایجاد شود و اینکه این رژیم چنین اجازه‌ای را خواهد داد از رژیم صهیونیستی هر نوع اقدام غیرقانونی، نامشروع و ناقض قوانین بین‌المللی متصور است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مقامات سازمان ملل به رفح رفتند ولی اجازه ورود را پیدا نکردند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات بورل گفت: بحران فلسطین نتیجه اشغال سرزمین یک ملت توسط رژیم صهیونیستی است. ایران همواره عنوان می‌کند که حق تعیین سرنوشت را به مردم ریشه دار فلسطین بدهیم. راهکارهایی که از آن صحبت می‌کنند اگر نتیجه بخش بود چرا تاکنون شاهد تداوم بحران هستیم. آنها از راهکار دو دولتی صحبت می‌کنند که یک طرف بحران که رژیم صهیونیستی است رسما اعلام می‌کند هیچگاه اجازه تشکیل هویت فلسطینی را در سرزمین فلسطین نخواهیم داد.

وی گفت: آنهایی که از راهکارهای صلح سخن می‌گویند که حق یک طرف به نفع طرف اشغالگر نادیده گرفته شده است. ایران دیدگاه سیاسی و روشنی در ارتباط با مسدله فلسطین و راهکار پایان دادن به این بحران چند دهه‌ای دارد و بارها راهکار خود را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش یکی از مستشاران نظامی شهید ایران در سوریه گفت: شهدای ما در چارچوب فعالیت مستشاری در پاسخ به درخواست و دعوت دولت سوریه در این کشور حضور داشتند. 

وی درباره تلاش اسرائیل برای حفظ توازن قدرت در منطقه گفت: اینکه رژیم از این اقدامات به دنبال چیست مایل نیستم وارد موضوعات تحلیلی شوم. این رژیم برای خروج از بحران خودساخته و باتلاقی که در آن فرو رفته به دنبال دامن زدن به ابعاد ناامنی و بی ثباتی و کشاندن طرف‌های دیگر به جنگ و درگیری در منطقه است. ایران در نقشه‌ طراحی شده این رژیم بازی نخواهد کرد و هیچگاه در این نقشه‌ها بازی نکرده است. در پاسخ به اقدامات ضد ایرانی این رژیم دست بسته نبوده و نخواهیم بود.