سید محمد خاتمی در سخنانی گفته است «کاش سخنان رهبری درباره انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی و امکان حضور همه جریان‌ها یا نامزد‌های مورد نظر خود، خیلی پیش‌تر بیان می‌شد، چون می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند».

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه جوان با اشاره به این اظهارات نوشته: مفهوم این سخنان آن است که بخش رادیکال اصلاحات که با پیش‌فرض رد صلاحیت گسترده، در انتخابات ثبت‌نام نکردند، از عمل خود پشیمان است و اگر فرض درستی داشتند، ثبت‌نام می‌کردند. اما این پیش‌فرض‌ها و گروکشیدن مشارکت، منش و مشی اصلاح‌طلبی نیست. 

با این‌حال اگرچه قانوناً فرصت ثبت‌نام مجدد برای جاماندگان پشیمان نیست، اما امکان حمایت از نامزد‌های اصلاح‌طلبی که ثبت‌نام کردند و دیروز چندصدنفر دیگر به تأیید صلاحیت‌شده‌ها اضافه شد، هست.  

یکی از راهبرد‌های نانوشته انتخاباتی اصلاح‌طلبان این است که صرفاً وقتی رسمی و پرشور در انتخابات مشارکت می‌کنند که بدانند رأی می‌آورند و اگر دچار ریزش سرمایه اجتماعی باشند، زیر میز انتخابات می‌زنند. اکنون هم آنان با چنین وضعیتی روبه‌رو هستند.  

می‌دانند عملکرد منفی دولت روحانی و نیز مجلس دهم و شورا‌ها اعتماد بدنه اجتماعی‌شان به آن‌ها را از بین برده، دچار ریزش شدید آرا شده‌اند و کسی دیگر با دعوت آن‌ها پای صندوق رأی نمی‌آید، لذا تلاش می‌کنند بگویند ما را ردصلاحیت کردند و به همین دلیل نمی‌آییم، نه آنکه از شکست می‌ترسیم!