بحران در جبهه اصلاحات به قدری بالا گرفته که گفته می‌شود میان‌حضرتی و خاتمی درگیری به وجود آمده؛ هرچند جواد امام آن‌را تکذیب می‌کند.

بحران در اصلاحات؛ از خبر درگیری حضرتی و خاتمی تا احتمال انشعاب به روایت آرمین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جریان اصلاحات شاید سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذراند شکاف میان دو طیف رادیکال و میانه روی اصلاح طلبان به بالاترین سطح خود رسیده است و به نوعی انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی بهانه‌ای برای بالا گرفتن تضادهای بنیادین و عمیق آنها شده است. حالا از یک سو جبهه اصلاحات می‌گوید که در انتخابات لیست نخواهیم داد از سوی دیگر سید محمد خاتمی می‌گوید اصلاح طلبان با انتخابات قهر نخواهند کرد و از دیگر سو عده‌ای از اصلاح طلبان بیانیه‌ای می‌دهند که تحت هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد. به نظر هم می‌رسد که اکنون هیچکس یا هیچ حزبی قدرت رفع چنین تضادهایی را در میان اصلاح طلبان ندارد و به نوعی این جبهه سیاسی دیگر ریش سفیدی در میان خود نمی‌بیند که حرف آخر را بزند.

کار به جایی رسیده است که اخیرا محسن آرمین یکی از اعضای حقیقی جبهه اصلاحات ایران از احتمال قوی انشعاب میان اصلاح طلبان سخن گفت و حالا هم خبری مبنی بر درگیری لفظی الیاس حضرتی با سید محمد خاتمی شنیده می‌شود. البته هیچ جزئیاتی درباره علت درگیری حضرتی و خاتمی منتشر نشده است اما در صورت صحت می‌توان حدس زد که موضوع به تضادهای مذکور برمی‌گردد.

حضرتی و حزب اعتماد ملی در زمره آن طیفی می‌گنجند که خواهان مشارکت بی‌قید و شرط در انتخابات‌اند. مشارکت طلبان در ماه‌های اخیر به انحاء مختلف خواستار ورود جدی خاتمی به عرصه انتخابات شده بودند اما خاتمی به جز بیانیه اخیرش که صرف گفت اصلاح‌طلبان با صندوق رأی قهر نمی‌کنند، موضع مؤثری نگرفت. حتی برخی می‌گفتند که خاتمی تحت تاثیر مواضع حزب اتحاد ملت رفتار می‌کند حزبی که دبیرکلش یعنی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات است.

البته جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات و از نزدیکان خاتمی، روز گذشته خبر درگیری حضرتی و خاتمی را تکذیب کرد و گفت: «متاسفانه من فکر می‌کنم این ادعا‌ها بیشتر، خبرسازی است و برخی از این فضای غبارآلود به دنبال ماهیگیری هستند».

حتی اگر اصل خبر صحت نداشته باشد اما پر واضح است که شرایط داخلی اصلاح طلبان مملو از تنش و سردرگمی است وضعیتی که ممکن است بعد از انتخابات ۱۱ اسفند به انشعابی بزرگ در جریان اصلاحات منجر شود.