معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امام خمینی (ره) با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی کمکهای مردمی به نیازمندان در ۱۱ ماه اخیر گفت: ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار خانواده با جمعیتی قریب به ۵ میلیون نفر به صورت مستقیم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

واریزی جدید دولت برای این دهک ها به مناسبت نوروز | عیدی دولت شامل چه کسانی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امام خمینی (ره) با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی کمکهای مردمی به نیازمندان در ۱۱ ماه اخیر گفت: ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار خانواده با جمعیتی قریب به ۵ میلیون نفر به صورت مستقیم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب الله آسوده در مورد دستاوردها و اهداف کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: این کمیته با هدف توانمندسازی و کمک به محرومان سطح کشور به دستور امام (ره) راه اندازی شد. رویکرد جدید کمیته امداد در راستای فناورانه سازی سازمان برای جذب منابع مردمی و خدمت به محرومان و همچنین مردمی سازی و توانمندسازی محرومان و نیازمندان است تا کسانی که شرایط کار و توانمندسازی اقتصادی دارند روی پای خود بایستند.

وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار خانواده با جمعیتی قریب به ۵ میلیون نفر به صورت مستقیم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و برای خدمت رسانی به آنها منظومه توانمندسازی برای نیازهای اولیه، مسکن، موضوعات فرهنگی و اشتغال در حوزه‌های مختلف طراحی شده است.

آسوده تشریح کرد: امسال ۷۵ جهیزیه به خانواده‌ها داده شده تا زندگی خود را آغاز کنند. حدود ۱۰۰ هزار لوازم منزل نیز در قالب کمک به خانواده‌های نیازمند داده شده است. همچنین در حوزه مسکن ۳۰ هزار مسکن امسال تحویل داده شد و ۲۰ هزار مسکن نیز تا اوایل سال آینده تحویل داده می‌شود. ۸۰ هزار خدمت عمرانی غیر از مسکن نیز در سال جاری انجام شده است. کلینیکهای راه زندگی توسط کمیته امداد راه اندازی شده تا به مددجویان تحت پوشش و سایر نیازمندان خدمت رسانی کنند. به ۸۵ هزار دانش آموز کمک می‌شود که همه آنها دارای پشتیبان هستند. سال گذشته ۴۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شد و امسال نیز با توجه به منابع اعتباری بانکها (۲۵ هزار همت) ۲۱۸ هزار فرصت شغلی تا اول اسفند ایجاد شده است.

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امام خمینی (ره) در گفت‌وگویی رادیویی خاطرنشان کرد: امسال در ۱۱ ماه اخیر، شاهد افزایش ۳۶ درصدی مشارکت مردم در کمک به نیازمندان بودیم و همچنین برای مردمی سازی خیر و احسان بیش از ۸ هزار مرکز نیکوکاری مردم در محلات راه اندازی شد که اغنیا، نیازمندان را شناسایی کرده و کمک می‌کنند.

وی همچنین در مورد بودجه اختصاص یافته به کمیته امداد گفت: این بودجه در ۳ قالب کلان تسهیلات بانکی برای دهک یک تا ۷، مستمری و سایر خدمات می‌باشد و در کنار آن کمکهای مردمی، صدقات، زکات، طرح اکرام و کمک مراکز نیکوکاری قرار دارد.

آسوده یادآور شد: شناسایی نیازمندان از طریق کمیته امداد صورت می‌گیرد و سپس با بانک رفاه ایرانیان سنجش صورت می‌گیرد. کمیته امداد تا دهک ۳ را تحت پوشش می‌دهد و گاها دهک ۴ و ۵ با مشاهده میدانی و مسائل پشت پرده خانواده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

این معاون با بیان اینکه بخشی از ساختار فقر کشور ساختاری و بخشی از آن کارکردی است ادامه داد: امروز کمیته امداد با فقر ساختاری جامعه مواجه است. نظام وظیفه دارد از خانواده‌هایی که به دلیل از کار افتادگی، کهولت سن و عدم توانایی کار ندارند خدمت کند که به معنی فقیرنوازی و فقیرپروری نیست. همچنین خانواده‌هایی که به دلیل اختلال اقتصادی، فقیر شده‌اند اما توانایی کار دارند کمیته امداد با رویکرد توانمندسازانه ورود کرده و ۳ تا ۵ سال مهلت تحت پوشش قرار گرفتن را به این خانواده‌ها می‌دهد.

به گفته وی، وامهای اشتغال داده شد حدود ۹۳ درصد در مسیر درست هزینه می‌شود. در حوزه بازپرداخت نیز براساس گزارش سیستم بانکی کمتر از ۲ درصد از افراد قادر به پرداخت وام خود نیستند.

وی اذعان کرد: فقرا عقل معاش خوبی دارند و زمانی که فرصت معاش به آنها داده می‌شود با سرعت بالایی گام برمی دارند.