در ادامه جزئیات جدید از ثبت نام حج تمتع را بخوانید.

ثبت نام حج تمتع پایان یافت؟ | قیمت حج تمتع اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: فرآیند ثبت‌نام کاروان‌ها برای اشخاصی که اسناد حج را در اختیار دارند و در اولویت قرار گرفته‌اند، همچنان در حال ادامه است و تاکنون هیچ اولویت جدیدی اعلام نشده است.

سیدعباس حسینی درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۳ اظهار کرد: اشخاصی که دارای اسناد حج تا پایان دی‌ماه ۱۳۸۶ هستند و در اولویت قرار گرفته‌اند و قبلاً پیش ثبت‌نام کرده و مبلغ علی‌الحساب ۱۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده‌اند، همچنان می‌توانند در ظرفیت باقی‌مانده کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ ثبت‌نام کنند. همچنین، افرادی که به دلیل شیوع و محدودیت‌های کرونا قادر به سفر حج در سال ۱۳۹۹ نشدند، اگرچه ثبت‌نام کرده و کلیه هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند، همچنان فرصتی برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ دارند.

او اضافه کرد: هنوز در میان دارندگان اسناد حج تا پایان دی‌ماه ۱۳۸۶، که برای حج ۱۴۰۳ فراخوانده شده بودند، افرادی هستند که فرصت ثبت‌نام در کاروان‌ها را پیدا نکرده‌اند، اگر ظرفیتی از کاروان‌ها خالی ماند، حتما از این افراد بار دیگر دعوت می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت درباره احتمال فراخوان اولویت‌های جدیدتر و ماه‌های باقی‌مانده سال ۱۳۸۶، تاکید کرد: فعلا تصمیمی برای اعلام و فراخوان اولویت جدید برای حج تمتع وجود ندارد.

ثبت‌نام حج ۱۴۰۳ از نیمه دی‌ماه آغاز شده و جز افرادی که در سال ۱۳۹۹ برای حج ثبت‌نام کرده و هزینه این سفر را پرداخته و به دلیل محدودیت کرونا، از این سفر بازمانده‌اند، دارندگان اسناد حج تا پایان دی‌ماه ۱۳۸۶ نیز فراخوانده شده‌اند.

ثبت‌نام حج تمتع در دو مرحله انجام شده است؛ مرحله نخست، دارندگان اسناد حجِ در اولویت، پیش ثبت‌نام کرده و مبلغ علی‌الحساب ۱۴۰ تومان را پرداخت کرده‌اند. مرحله دوم ثبت‌نام نیز که شامل انتخاب کاروان با پرداخت هزینۀ تمام‌شده از ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان است،  از ششم اسفندماه آغاز شده است.

سازمان حج و زیارت اعلام کرده است تا کنون بیش از ۷۰ هزار نفر در کاروان‌های حج ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند و درحال تکمیل فرایند ثبت‌نام هستند.

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، مجموع سهمیه حجاج و عوامل حج ایران برای سال ۱۴۰۳ حدود ۸۷ هزار و ۵۵۹ نفر تعیین شده است که از این تعداد ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر زائر خواهند بود. مجموع این افراد در قالب ۶١۴ کاروان اواخر اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به عربستان اعزام می‌شوند. این سفر حدود ۳۰ روز طول می‌کشد.

در حالی که هنوز خبری از اعزام زائران حج عمره نیست، اخباری درباره افزایش هزینه حج تمتع توسط عربستان هم مورد توجه زائران قرار گرفته است.

 وضعیت حج عمره که قرار بود پس از ۹ سال در دی ماه امسال دوباره از سر گرفته شود، بسیار پیچیده شد و هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. در تازه‌ترین مورد هم رییس سازمان هواپیمایی درباره وضعیت عمره و علت لغو آن تا بدین لحظه گفت.

جعفر یازرلو، در این باره توضیح داد: «مشکل فنی یک اصطلاح است و موضوع عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان نیز نبود؛ برخی توافقات بین سازمان هواپیمایی ایران و سازمان هواپیمایی عربستان است که در حال مذاکره هستیم.»