اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌توانند با برائت‌جستن علنی از رادیکال‌ها جریان اصلاحاتی تازه را شکل دهند که هم قانونگرا باشد و هم پایبند به قواعد مرسوم سیاسی‌.

اصلاحات در مسیر احیا یا انحطاط؟/ مسئولیت میانه‌روها چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان شرایط پیچیده‌ای را طی می‌کنند، از یک‌سو خاتمی به عنوان لیدر این جریان در مسیر رادیکال‌ها قرار گرفته و برای اولین بار در انتخابات شرکت نکرد تا به نوعی بگوید که دیگر نمی‌خواهد در چارچوب‌های اصلاح‌طلبی فعالیت کند و از سوی دیگر تقابل دو طیف راست و چپ اصلاحات در بالاترین حد خود قرار گرفته است. رادیکال‌ها رسما بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند و همسو با اپوزیسیون خارج از کشور حرکت کردند و تمام توانشان را معطوف ناامیدکردن مردم از اصل انتخابات در جمهوری اسلامی کردند و در مقابل میانه‌روها سعی کردند با تمام توان در انتخابات شرکت کنند و لیست هم دادند و چهره‌های سرشناس این طیف مانند بهزاد نبویف محمدرضا عارف و... برخلاف خاتمی پای صندوق رأی‌گیری آمدند.

حتما باید بر اساس انصاف سیاسی، حساب میانه‌روهای که قواعد سیاسی را رعایت کردند را از رادیکال‌هایی که حالا دیگر اپوزیسیون شده‌اند، جدا کرد. اما همین میانه‌روها یک مشکل عمده دارند؛ آنکه هنوز گره‌خوردگی با رادیکال‌ها دارند. یعنی هنوز در جبهه اصلاحات کنار هم می‌نشینند و هنوز آنها هم از سر تعارف می‌گویند لیدری خاتمی را قبول دارند.

به نظر می‌رسد جریان اصلاحاتی که تا پیش از می‌شناختیم رو انحطاط است و دیگر نمی‌توان آن جریانی که رادیکال‌ها در آن حضور دارند را جریان اصیل اصلاحات نامید زیرا مبانی‌شان دیگر عملا اصلاح‌طلبی نیست و در جرگه اپوزیسیون قرار گرفته‌اند و میانه‌روها برای آنکه بخواهند از مبانی واقعی اصلاح‌طلبی دفاع کنند و همچنان اصلاح‌طلب باقی بمانند راهی ندارند جز برائت‌جستن رسمی از رادیکال‌ها ولو اعلام برائت از سید محمد خاتمی. در این صورت است که آنها می‌توانند جریان اصلاحاتی راستین که بعد از این پایبند به قانون و قواعد مرسوم سیاسی باشد را شکل احیا کنند تا در نهایت بتوانند اعتماد مخاطبانشان را هم احیا کنند و در صورت تعلل میانه‌روها باید انتظار داشت که جریان اصلاحات به کلی از بین برود که در این صورت حتما بعد از این دیگر چنین جریانی را در صحنه سیاسی ایران شاهد نخواهیم بود.