رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، تقویت روابط و ائتلاف سه جانبه روسیه، چین و ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

هراس واشنگتن از ائتلاف ایران-چین و روسیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، تقویت روابط و ائتلاف سه جانبه روسیه، چین و ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ژنرال مایکل کوریلا روز گذشته (پنجشنبه) در جریان جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که از اتحاد رو به رشد میان جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و «پیامدهای جهانی» این ائتلاف «بسیار نگران» است.

وبگاه «نیوزمکس» گزارش کرد، این ژنرال آمریکایی در توصیف چالش‌های امنیت ملی در غرب آسیا و آفریقا به کنگره مدعی شد «در مجموع، ایران، روسیه و چین در حال تقویت روابط و ایجاد یک منظره آشفته و مطلوب برای بهره‌برداری خود هستند».

اظهارات کوریلا درست دو هفته پس از آن مطرح شده است که کمیته نیروهای مسلح سنا چنین ادعای مشابهی را مطرح و از تقویت روابط بین سه کشور ابراز نگرانی کرده بود.

رئیس فرماندهی تروریستی سنتکام با ابراز نگرانی از روابط تجاری سه کشور ادامه داد «آن‌چه شاهد هستیم، متکی بودن ایران به چین و متکی بودن روسیه به ایران است. ایران، 90 درصد از نفت خود که مورد تحریم آمریکا است به چین عرضه می‌کند».وی ادامه داد که چین با خرید نفت از ایران، بودجه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را پرداخت می‌کند.کوریلا همچون دیگر مقام‌های غربی به خصوص آمریکایی مدعی فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه و استفاده آن در جنگ اوکراین شد و همچنین ادعا کرد که ایران یک کارخانه برای روسیه ساخته تا به آن‌ها در ساخت پهپاد کمک کند.وی بدون این‌که توضیحی ارائه کند ادامه داد که آن‌چه که روسیه می‌تواند به ایران عرضه کند، «نگران‌کننده» است.

هفته گذشته، گروه هفت (G7) به ایران در خصوص انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین هشدار دادند و جمهوری اسلامی را با اقدامات تنبهی تهدید کردند.غرب در شرایطی تلاش می‌کند مانع از همکاری تجاری و نظامی ایران با روسیه شود که هر روز اخباری از تشدید تلاش‌های کشورهای اروپایی برای ارسال انواع تسلیحات به اوکراین برای نبرد با روسیه منتشر می‌شود که حتی برخی تحلیلگران غربی تصریح کرده‌اند که غرب با این اقدامات مانع از توقف جنگ اوکراین شده است.