تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت آقای رئیسی در آستانه ورود به سال پایانی مأموریت خود است و نهایتا باید تا پایان سال 1403 کارنامه عملکرد به جامعه ارائه دهد بنابراین چاره ای جز بازی با اعداد و ارقام ندارد.

مهاجری: دولت رئیسی طوری آمار می‌دهد که گویی با دسته کورها طرف است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت آقای رئیسی در آستانه ورود به سال پایانی مأموریت خود است و نهایتا باید تا پایان سال 1403 کارنامه عملکرد به جامعه ارائه دهد بنابراین چاره ای جز بازی با اعداد و ارقام ندارد.

دولت سیدابراهیم رئیسی گزارش های رنگارنگی درباره پیشرفت های اقتصادی کشور به مردم می دهند، از جمله این گزارش ها طرح ادعای کاهش تورم و رشد اقتصادی 5 درصدی در سال 1402 بود اما از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست. با اوضاع و احوال کنونی این سئوال پیش می آید که چه بحران هایی در سال جدید پیش روی کشور و جامعه قرار دارد و آیا دولت می تواند برای آنها راهکارهای مناسب تدبیر کند.

محمد مهاجری در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره تناسب بین آمارهای اقتصادی دولت رئیسی و واقعیت های اقتصادی کشور در سال 1403 گفت: دولت آقای رئیسی طوری آمار می دهد که گویی با دسته کورها طرف است. این آمارها زمانی باورپذیر می شود که اقتصاددان های مستقل اطلاعات اقتصادی را بگیرند، پایش و آنالیز کنند و نتایج به دست آمده را با استدلال های کارشناسی توضیح دهند.

وی افزود: هر آماری که دولت می دهد آقای همتی معمولا آن را در قالب یک توئیت یا پست اینستاگرام نقد می کند. دولت آقای رئیسی از رشد اقتصادی 5 درصدی در سال 1402 سخن می گوید اما فرمول محاسبه را اعلام نمی کند. کسانی که کار آمار کردند می دانند که خیلی راحت می شود با عوض کردن برخی پارامترها، برآورد آمارهای اقتصادی را بالا و پایین کرد مثلا اگر پارامتر داده های مسکن را از فرمول آنالیز خارج کنیم تورم کاهش فاحشی پیدا می کند.

این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه تکنیک هایی برای بازی با اعداد و ارقام اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: دولت آقای رئیسی با کپی برداری از دولت آقای احمدی نژاد از این تکنیک ها استفاده می کند. واقعیت آن است که دولت سیزدهم صادرات نفتی را با داده های اقتصادی سایر حوزه ها مخلوط می کند و سپس برای محاسبه رشد اقتصادی خروجی می گیرد اما در مقابل آمار صادرات نفتی را از داده های زمان دولت های گذشته کم می کند و یک تفاوت فاحشی در محاسبه رشد اقتصادی به وجود می آید؛ پس ما با یک دوگانگی در فرمول محاسبه رشد اقتصادی مواجه هستیم.

وی افزود: البته من به دولت آقای رئیسی حق می دهم چون برای آنکه یک دولت بدون دستاورد بتواند خودش را با دستاورد نشان دهد چاره ای جز بازی با اعداد و ارقام ندارد. دولت آقای رئیسی در آستانه ورود به سال پایانی مأموریت خود است و نهایتا باید تا پایان سال 1403 کارنامه عملکرد به جامعه ارائه دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر دولت آقای رئیسی در واقعیت نتوانست کاری انجام دهد، در عالم مجاز مانعی پیش روی خود نمی بیند که گزارش هایی از دستاوردهای اقتصادی مطابق آنچه دوست دارد ارائه دهد. البته تعجب هم می کنم که چرا آقای رئیسی می گوید رشد اقتصادی 5 درصد است؟ بگوید 25 درصد است. وقتی ملاک و معیاری وجود ندارد می تواند هر عددی اعلام شود. به ملانصرالدین گفتند «مرکز دنیا کجاست؟» گفت «همان نقطه ای که زیر پای چپ الاغ من است»، گفتند «از کجا معلوم»، گفت «متر کنید».

وی ادامه داد: سال 96 آقای رئیسی زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری جمله زیبایی گفت که «سفره مردم بهترین شاخص ارزیابی تورم است» بنابراین اعضای دولت آقای رئیسی هر آماری می دهند اول به خانه های مردم سر بزنند و نظر مردم را بپرسند. هر عددی را مردم درباره رشد اقتصادی، کاهش تورم و کاهش نقدینگی باور کردند اعلام کنند.

مهاجری با بیان اینکه قطعا واقعیت ها با آنچه دولت آقای رئیسی می گوید منطبق نیست، گفت: آقای رئیسی در حوزه اقتصاد مانند سایر زمینه ها تبحری ندارد و متأسفانه در چنبره افرادی قرار گرفته که حرف راست نمی زنند و آمار و اطلاعات درستی نمی دهند، از این رو فقط گزارش های آنها را تکرار می کند.