موزیک مازندرانی تاریخچه ای به قدمت یک تمدن دارد، تمدن اصیل طبرستان … این خطه همواره مهد پرورش موسیقی اصیل و فولک بوده و طی قرن ها سالیان دراز آن را سینه به سینه منتقل کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ما امروز در این مقاله به بررسی کوتاهی در این باره خواهیم پرداخت و همچنین مطالب ویژه ای از رسانه سویل موزیک را به شما پیشنهاد میدهیم امیدواریم همراه ما باشید.

استان مازندران (مازندران: مازرون یا مازندرون) با مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در سواحل جنوبی دریای خزر است و با استان های گلستان، سمنان، تهران، البرز، کازوین و گیلان همسایه است.

این موقعیت خاص جغرافیایی باعث شد فرهنگ موسیقی مازندران با خراسان و ترکمن صحرا در منطقه شرقی مخلوط شود و کم و بیش از ویژگی های موسیقی گیلانی در غرب برخوردار باشد. در مازندران، مانند بیشتر ایران موسیقی با زندگی مردم ارتباط دارد. موسیقی مازندران در شالیزارها، جنگل ها، دریا، شادی و آیین های عزاداری و در ارتباط با مراسم مذهبی نقش مهمی دارد.

 

254

رایج ترین مقامات موسیقی محلی مازندران

مقام خوانی، کتولی، چاووش‌خوانی،نوروزخوانی،تعزیه و متداول‌ ترین سازهای مازندران نیز شامل سازهای لَـلِـوا،دوتار،کمانچه، نقاره و سرنا میشود که در موسیقی اصیل این نواحی بسار مورد استفاده اهل فن قرار میگیرد.

رقص مازندران یکی از نمونه های رقص اجرا شده توسط مازندرانی ها در استان مازندران در شمال ایران است. رقص های مازندرانی انواع مختلفی دارند. دروم یا (تکدست)، چکه سما، رقص خرمن، رقص دهل، بینج سما، رقص لوچو و چو سما از مهمترین رقصهای مورد استفاده و زنده مازندران هستند.

زبان مردم مازندران

بیشتر مردم مازندران به زبان مازندرانی (زبان تبری) صحبت می کنند.

در شهر گلوگاه، مردم محلی به زبان مازندرانی صحبت می کنند همچنین یک دهات کوچک ترک به نام قبیله عمرانلو در تنگه مهاجرین به زبانهای ترکی، مازندرانی و فارسی صحبت می کنند.

در شهر های تنکابن و رامسر زبانهای مازندرانی و گیلکی رایج و مرسوم است.

بومیان شهر چالوس به زبان مازندرانی معروف به طبری کلارستاقی صحبت می کنند و مهاجران گیلانی و کردی که به گیلکی و کردی صحبت می کنند نیز بخشی از جمعیت این شهر هستند.

به طول کنی زبانها به مناطق مختلفی تقسیم میشوند که عبارتند از: منطقه کردکوی، منطقه بهشهر، منطقه ساری، منطقه قائمشهر، منطقه بابل،منطقه آمل،منطقه نور و نوشهر، چالوس و تنکابن شرقی، تنکابن مرکزی، منطقه علی‌آباد کتول، منطقه قصران باستانی و منطقه دماوند … که وجود این تعداد زبان و گویش از شگیفتی های این خطه سر سبز میباشد.

image_9d4f6b85cb26c1e6bd6067cefdf721a9a8b7aadf

موسیقی بومی مازندران

موسیقی محلی مازندران حاوی هویت و فرهنگ مردم منطقه است و بیانگر هویت و فرهنگ آن است که سالهاست به فراموشی سپرده شده است.

موسیقی بومی و محلی مازندران مانند بسیاری از مناطق کشور و حتی موسیقی ملی با گذشت زمان دچار تغییراتی در سیستم و شکل اجرا و خوانش شده است اما حوزه موسیقی مازندران هنرمندان برجسته ای دارد که سعی دارند ناله های این منطقه را در میان تعداد بیشماری از تولیدات ملی و خارجی که هنوز هم با عظمت شنیده می شوند حفظ کنند.

موسیقی محلی و سنتی مازندران حاوی ناگفته ها و سخنان ناگفته های مردم این منطقه است که همیشه دوستان دیرینه آنها در شالیزارها، جنگل ها، دریا و آیین ها و مراسم مذهبی شاد و غم انگیز بوده اند.

این موسیقی از قلب افراد ساده و پاکی خلق شده است که با گذشت زمان از لطافت و زیبایی آن کم نکرده اند. زبان و زندگی نامه هویت فردی و اجتماعی این سرزمین است.

برخی از متخصصان در این زمینه معتقدند که این نوع موسیقی در طول زمان فقط تکرار شده است. این آسیب در ملودی و ریتم نوع تنظیم و محتوای کلمه منعکس می شود. این یک تکرار کسل کننده و بدون هیچ گونه ذات هنری مورد نیاز برای خلاقیت است.

به نظر می رسد که این رشته نیز به آسیب شناسی جدی نیاز دارد و تحقق جشنواره های محلی و منطقه ای می تواند فرصت مناسبی برای تشخیص و درمان به موقع این آسیب ها باشد.

 

image_966f8c8e3e3322beaed1df851814635d689b964c

سایت سویل موزیک یک پرتال جامع برای دانلود موزیکهای مازندرانی است که در سال 1397 افتتاح شده تا قدم کوچکی برای حفظ اشعار و ترانه های فولک مازندرانی بردارد، ما در این مدت توانسته ایم بیش از 10 هزار قطعه آهنگ محلی مازندرانی را منتشر کنیم و آن را همراه با متن محلی به کاربران محترم عرضه کنیم.

در وبسایت ما تمام آهنگ های خوانندگان محبوب و معروف این روزهای مازندران مانند آقایان ابی عالی، رضا کرد، بهزاد صفایی، بهنام حسن زاده، جواد نکایی، رامین مهری، علی حمیدی، علی رمضانپور، کامران خلیلی، مجید حسینی، محمد اسمعلی، مهدی آبگون، میلاد افضلی، میلاد قربانی، ناصر عباسی، نیما گلنژاد، نیما مهدوی و وحید مرادی به صورت کامل و با پخش آنلاین برای گوش دادن قرار گرفته و در تمام ساعات در دسترس میباشد.

در آخر شما را دعوت میکنیم به بازدید و به اشتراگ گذاری این موسیقی های جذاب و زیبای مازندرانی تا با کمک هم بتوانیم سهم کوچکی در ارتقای این سبک از موسیقی کشورمان داشته باشیم.