رشته پزشکی یکی از مهم ترین رشته های علوم تجربی می باشد که هر ساله داوطلبان بسیار زیادی دارد و یکی از رشته های محبوب در بین دانش آموزان دبیرستانی می باشد .پزشکی دانش و علمی می باشد که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، درمان بیماری ها و پیشگیری است .

معرفی کامل رشته پزشکی+دروس پزشکی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رشته پزشکی یکی از مهم ترین رشته های علوم تجربی می باشد که هر ساله داوطلبان بسیار زیادی دارد و یکی از رشته های محبوب در بین دانش آموزان دبیرستانی می باشد .پزشکی دانش و علمی  می باشد که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، درمان بیماری ها و پیشگیری است .

پزشکان از مورد اعتمادترین افراد جامعه هستند چون با تمام وجود برای تسکین درد و رنج مردم و بدست آوردن سلامتیشان تلاش می کنند .

پزشکی

آیا این شغل مناسب من است ؟

در جواب باید عرض کنیم که یکی از مشکلات رشته پزشکی طولانی بودن دوره فراگیری آن می باشد. از جمله مشکلات دیگر این رشته می توان به نداشتن درآمد در دوره تحصیل و مواجه با صحنه های دلخراش و خونریزی و جراحت های زیاد اشاره کرد که تاثیر منفی در روحیه شما می تواند داشه باشد پس این رشته مناسب کسانی می باشد که با این شرایط کنار بیایند .

رشته پزشکی چند ترم است ؟

در جواب به این سوال باید عرض کنیم که رشته پزشکی در حالت عادی 14 ترم (7 سال تحصیلی) می باشد و شما پس از گذراندن این ترم ها مدرک پزشکی عمومی را دریافت خواهید کرد .

نظام پزشکی عمومی شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی می باشد. دوره علوم پایه که در بالا ذکر شد 5 ترم تحصیلی (تقریبا 2.5 سال) است که با اتمام آن مجاز به ورود به دوره بعدی (فیزیوپاتولوژی) است.

پزشکی شامل چه دوره هایی است ؟

1- علوم پایه 

در این دوره بیشتر به مباحث بالینی پرداخته می شود این دوره تقریباً دو سال به طول می انجامد و دانشجویان برای ورود به دوره بعد باید در آزمون جامع علوم پایه شرکت کنند.

دروس دوره علوم پایه عبارت اند از : بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)، اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب شناسی دوره فیزیوپاتولوژی.

2- فیزیوپاتولوژی

در این دوره دانشجویان به مطالعه مطالبی همچون مبانی فیزیولوژی، شناخت ساز و کار بیماری ها، تشخیص و درمان بیماری های می پردازند .

دروس دوره فیزیوپاتولوژی عبارت اند از: آسیب شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها.

لازم به ذکر است که دروس رشته پزشکی از جمله دروس مهم و سخت هستند. ما در سون فایلز سعی داریم با ارائه جزوات پزشکی درس خواندن را برای دانشجویان آسوده کنیم .

پزشکی

3- کارآموزی بالینی

طول این دوره تقریبا 20 ماه می باشد و دانشجویان در این دوره به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن از نظر بالینی و آزمایشگاهی می پردازند.

دروس دوره کارآموزی بالینی عبارت اند از: بیماریهای اعصاب، بیماریهای عفونی، کارآموزی داخلی، بیماریهای جراحی، بیماریهای ارتوپدی، بیماریهای عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماریهای کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری های زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماریهای روانی، کارآموزی روانپزشکی.

در دوره کارآموزی دانشجویان پزشکی آموخته های خود را از دروس مختلف با آموخته های خود در دوره بالینی از بیمارانی که در بیمارستان ها بستری هستند تطبیق داده و بیماری را تشخیص داده و اقدامات مناسب برای درمان بیمار را انجام می دهند .

نمرات دروس عملی و نظر در دوره کارآموزی 12 است و معدل کل دانشجو باید در این دوره بیشتر از 14 باشد و اگر کمتر از 14 باشد باید واحدهایی را که نمره کم گرفته است دوباره گذرانده شود تا معدل کل به بالای 14 برسد .

پزشکی

4- کارورزی بالینی

طول این دوره نیز تقریبا 18 ماه می باشد. هدف از این دوره پرورش مهارت و قدرت تصمیم گیری دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس پزشکان آینده می باشد.

دروس دوره کارورزی بالینی عبارت اند از: کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی.

دانشجویان در دوره کارورزی باید به مناطق محروم رفته و مشغول به گذراند دوره کاروزی شوند. لازمه ورود به این دوره،موفقیت در آزمونی است که قبل از این دوره برگزار می شود و شامل کلیه دروس پایه،اصلی،عمومی فیزیولوژی و بالینی است .

پیش از ورود به دوره بعدی امتحان جامع علوم پزشکی از دانشجو گرفته می شود و در صورت قبول شدن مجوز ورود به دوره فیزیوپاتولوژی را خواهد داشت .

همان طور که در بالا اشاره شد رشته پزشکی از جمله رشته هایی است که شامل دروس زیاد و سختی می باشد که کار را برای دانشجو دشوار می کند ما در سون فایلز سعی کردیم که بهترین جزوات پزشکی را به صورت تایپ شده و خونا برای شما آماده کنیم تا درس خواندن برای شما لذت بخش شود. شما می توانید با دانلود جزوه پزشکی از سایت ما در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید .

علاوه بر این ما در سون فایلز نمونه سوالات خوبی را در همه دروس آماده کردیم که شما می توانید با دانلود نمونه سوال امتحانی خود را برای امتحان پایان ترم آماده کنید.