مغز و اعصاب (نورولوژی)؛ درمان و خدمات ارائه شده توسط این تخصص
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

در این مقاله قصد داریم صفر تا صد مسائل مربوط با نورولوژی و ویژگی های دکتر مغز و اعصاب و خدمات ارائه شده از طرف وی را به صورت کامل به شما عزیزان توضیح دهیم. پس اگر به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب هستید یا به کسب کردن اطلاعات در رابطه با بیماری های مغز و اعصاب علاقه دارید مارا در این مقاله همراهی کنید. توجه داشته باشید که دکتر متخصص مغز و اعصاب جراحی نمی‌کند و با جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات(نوروسرجن) متفاوت است. اگر بیمار نیازمند جراحی باشد، متخصص مغز و اعصاب بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

نورولوژی یکی از تخصص‌های رشته‌ی پزشکی است که با عنوان تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات نیز شناخته می‌شود. نورولوژی از دو بخش نورو + لوژی تشکیل شده است. ریشه واژه‌ی نورو کلمه‌ی لاتین neuro به معنای اعصاب و لوژی logy به معنای شناخت است.

دکتر مغز و اعصاب( نورولوژی) کیست؟

5

نورولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می‌پردازد و متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) اختلال‌های مربوط به نورولوژی را درمان می‌کند. سیستم عصبی یک سیستم پیچیده و تشکیل‌شده از دو بخش است که فعالیت‌های بدن را تنظیم و هماهنگ می‌کند. این دو بخش عبارت‌اند از:

  • سیستم عصبی مرکزی: مغز و نخاع
  • سیستم عصبی محیطی: اندام‌های حسی مانند چشم، گوش، پوست و همه گیرنده‌های حسی موجود در سراسر بدن.

هرگونه اختلال در عملکرد این سیستم‌ها باعث به‌وجودآمدن مشکلات اعصاب می‌شود و پزشک نورولوژیست اختلالاتی را که بر مغز، نخاع و سایر اعصاب محیطی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کند.

برای آشنایی با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود به دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه می‌توانید به‌صورت تلفنی و آنلاین با پزشک مورد نظرتان مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

به یک پزشک عمومی که یک دوره چهار ساله در رشته مغز و اعصاب را می گزارند، پزشک مغز و اعصاب یا نورولوژیست می گوییم؛ سپس اگر آن دکتر مغز و اعصاب یک دوره تکمیلی فوق تخصصی در رشته مغز و اعصاب که زیر مجموعه آن عبارتند از میگرن، بیماری های حرکتی، خواب، سر درد، بیماری های عروقی مغزی و .... بگذراند تبدیل به یک فوق تخصص مغز و اعصاب می شود.

قابل ذکر است که سیستم عصبی در بدن ما انسان ها یکی‌ از مهم ترین سیستم های بدن می باشد که دارای پیچیدگی فراوانی است و همچنین کار کرد این سیستم عصبی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر روی سایر اندام های بدن دارد

پس باید عارضه ها و بیماری های سیستم عصبی را جدی بگیرید و تحت درمان یک متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرید به بیان دیگر شناخت و درمان بیماری های سیستم عصبی بدن کاری کاملا تخصصی است و باید یک متخصص مغز و اعصاب به رسیدگی کند.

خدمات دکتر مغز و اعصاب چیست؟

6

بخشی از بیماری هایی که توسط دکتر متخصص و فوق تخصص مغز و اعصاب انجام میشود در زیر آمده است و بخش دیگر این بیماری ها در قسمت پایین :

مشکلات مغزی-عروقی مثل سکته مغزی، اختلالات از بین رفتن غشا میلینی سیستم عصبی مرکزی (مثل MS ( سردرد، عفو نت های مغزی و سیستم عصبی محیطی(مثل مننژیت)، اختلالات حرکتی(مثل پارکینسون)، اختلالات تخریب اعصابneurodegenerative (مثل آلزایمر ، پارکینسون، ALS)، اختلالات تشنجی (مثل صرع )، اختلالات و ضایعه های نخاعی، اختلالات گفتاری، بیماری های عضلانی مانند(پلی میوزیت)، بیماری های محل اتصال عصب به عضله(مانند میاستنی گراویس)، فلج حاد و مزمن، تومورهای مغزی و نخاعی، مشکلات سیستم عصبی محیطی(مثل گزگز و مورمور و بی حسی دست و پا) و اختلالات خواب.

و خدمات دیگری که یک متخصص مغز و اعصاب به شما ارائه می دهد عبارتند از درمان بیماری ها و عارضه های مختلفی از جمله:

  • سر درد های مختلف از جمله میگرن
  • بی خوابی یا کم خوابی
  • ام اس
  • سر گیجه
  • اختلال تعادل و راه رفتن
  • صرع وتشنج
  • بیهوشی موقت و گذرا
  • ‌کم شدن هوشیاری
  • اختلال حافظه مانند آلزایمر، دمانس عروقی، دمانس و...
  • انواع بیماری های عروقی مغز از جمله سکته مغزی، کاروتید، خون ریزی مغزی و...
  • ترمور و لرزش سر و دست
  • اسپاسم عضلات
  • دیسک کمر
  • اختلال در صحبت کردن
  • بیماری های حرکتی مثل پارکینسون
  • گردن درد و کمر درد
  • گرفتگی یا بی حسی اندام های مختلف بدن

-درمان پارکینسون توسط دکتر مغز و اعصاب

به یک نوع اختلال طولانی مدت، پیش رونده و مزمن که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سلول های تولید کننده دوپامین در ماده ای به نام سیاه مغز می شود بیماری پارکینسون می گوییم. علائم و مشخصات این بیماری در هر فرد متفاوت می باشد. راه های درمانی مختلفی برای پارکینسون وجود دارد که تیم نورولوژیست و متخصص مغز و اعصاب بهترین راه را برای درمان کنترل این بیماری پیدا می کند‌. این بیماری به طور کلی سبب بروز اختلالاتی در حرکت و تمرکز افراد می شود. دکتری به نام جیمز پارکینسون اولین دکتری بود که این بیماری را توصیف کرد به همین دلیل به این بیماری پارکینسون گفته می شود.

از علائم مهم این بیماری می توان به سفتی اندام ها ، لرزش اندام ها و کندی حرکات اشاره کرد.

از عوامل موثر بر بروز این بیماری عبارتند از عوامل ژنتیکی، عوامل سمی محیطی و آلودگی ها، طرز زندگی افراد، عادت های اجتماعی غلط، عوامل دارویی و پزشکی و... همچنین به عوامل دیگری نیز می شود اشاره کرد که این عوامل عبارتند از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، عدم فعالیت و ورزش، مصرف الکل و...

قابل ذکر است که اگر زود متوجه بیماری شوید و به دکتر مغز واعصاب مراجعه کنید می توانید به راحتی این بیماری را کنترل کنید و از پیش روی آن جلوگیری کنید.

انتخاب دکتر مغز و اعصاب به صورت آنلاین

شما عزیزان در صورت نیاز به متخصص مغز و اعصاب می توانید از طریق سایت دکترتو به راحتی یک متخصص با تجربه نورولوژی را پیدا کنید و جهت معاینه نوبت بگیرید.

این روش بهترین روش برای پیدا کردن یک دکتر مغر و اعصاب می باشد زیرا هم در زمان شما صرفه جویی می شود و هم نیازی به صرف هزینه برای رفت و امد و گرفتن نوبت نیست. علاوه بر این پزشکان مغز و اعصاب در سایت آنلاین افرادی با تجربه و متخصص می باشند.

بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران کیست؟

همان طور که قبل تر گفتیم از آنجا که سیستم عصبی بدن بسیار مهم است باید یک دکتر متخصص مغز و اعصاب خوب انتخاب کنید تا بتواند بیماری های سیستم عصبی را به راحتی تشخیص دهد و درمان کند‌.

یک دکتر مغز و اعصاب خوب و متخصص دارای ویژگی هایی می باشد که ما تعدادی از آن ها را برای شما بیان می کنیم. این ویژگی ها عبارتند از:

  • یک دکتر مغز و اعصاب متخصص و خوب دارای مهارت، دانش و روش درست و مناسب بیماری شما را تشخیص می دهد و آن را کنترل و درمان می کند.
  • از ویژگی های بارز یک متخصص مغز و اعصاب خوب می توان به روابط عمومی و قدرت کلام او اشاره کرد.
  • دکتر مغز و اعصاب خوب در جلسه اول معاینه تمام سوابق پزشکی و پرونده پزشکی بیمار را بررسی می کند و با دقت او را معاینه می کند همچنین کاملا به حرف های بیمارش گوش می دهد تا بتواند یک تشخیص درست بدهد.
  • از ویژگی های مهم یک پزشک نورولوژی با وجدان بودن و اهمیت او به بیمارش است. در این صورت بیمار به او اعتماد بیش تری دارد در نتیجه حس بهتری پیدا خواهد کرد

دکتر مغز و اعصاب چه خدماتی ارائه می کند؟

7

خدماتی که دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست به شما ارائه می دهد عبارتند از تشخیص، شناخت، کنترل و درمان بیماری ها و عارضه های سیستم عصبی بدن.

حتما دقت داشته باشید در صورت بروز علائمی همچون سر درد های شدید روزانه، تهوع، تب، استفراغ مخصوصا استفراغ های صبحگاهی، گیجی، سفتی و درد گردن، کم شدن سطح هوشیاری، اختلال در بینایی، تاری دید، ضعف قسمتی از صورت یا بدن، بی حسی در ناحیه های مختلف بدن و... به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر مغز و اعصاب سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو می‌باشد.

تخصص نورولوژی در دکترتو (https://doctoreto.com) متشکل از بهترین پزشکان مغز و اعصاب در شهرهای مختلف است. شما می توانید با مراجعه به لیست پزشکان مغز و اعصاب یک دکتر متخصص مغز و اعصاب خوب بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر مغز و اعصاب خود را مشاهده کنید.