پایگاه خبری خانه فوتبال:

ارزش سهام عدالت نوسان دارد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود سهام عدالت به حساب مردم واریز شد .خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید 

ارزش سهام عدالت امروز 19 خرداد

 سهام عدالت در پایان سومین هفته خرداد، حدود یک درصد افت داشت. همچنین شاخص کل بورس ۱٫۴ درصد افت کرد و در سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی ۱۸ خرداد، به ۱۴ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۷ میلیون و ۹۶ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۳ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۶۲۹ هزار تومان رسید.

اختصاص سهام عدالت جدید به جاماندگان

افراد مشمول طرح سهام عدالت نیازی به ثبت‌نام یا پرداخت پول ندارند و به طور خودکار نامشان برای سهام عدالت ثبت می‌شود. به گفته حسین قربانزاده اگر پیامکی برای ثبت‌نام سهام عدالت ارسال شود کلاهبرداری است و ربطی به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

قربانزاده در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که در مجموع باید تقریبا به سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت اختصاص پیدا می‌کند. حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

میزان و مبلغ سهام عدالتی که به هر فرد تعلق می‌گیرد متفاوت است. این موضوع تا دو هفته آینده مشخص می‌شود هر فرد یا خانوار چه نوع سهامی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان خصوصی تصریح کرد: کیفیت پرتفوی، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع‌رسانی کامل می‌شود. تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند دارد در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان وجود داشت، اکنون وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و… دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت‌سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

واگذاری سهام عدالت جدید

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سامانه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هنوز مشخص نشده است.
عسکر توکلی گفت: سازوکار اولیه ثبت نام ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت از خرداد ماه آغاز شده و از اواخر خرداد اعلام می‌شود این افراد باید به کدام سامانه برای نام نویسی مراجعه کنند.
پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت آقای رئیسی رئیس‌جمهوری موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.

او می‌گوید: ستادی باید تشکیل شود تا افرادی که در حاشیه شهر‌ها هیچ گونه لیست بیمه‌ای ندارند شناسایی شوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور پیش‌بینی می‌شود که این ستاد از اواخر خرداد شکل گیرد که از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

او می‌گوید: مردم خبر‌های مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رئیس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور مردم به خبر‌های دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند و نیازی نیست به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.

پیش از این دولت دوازدهم اعلام کرده بود که سهامی برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما به گفته مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس فهرستی از شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد، تهیه کرده است که دولت می‌تواند از این منابع برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند.

حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رخ دادن برخی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت گفت: یکی از اشتباهات در زمان ثبت‌نام سهام عدالت این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد و این در حالی است که باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر، هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

به گفته وی، موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

سرقت غیر قانونی از سهام مردم

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نا مشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است.
حسین امینی خواه با اشاره به تضییع حقوق سهامداران سهام عدالت توسط شورای عالی بورس اظهار داشت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نامشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است. 
وی افزود: با توجه به اینکه در مصوبات آیین نامه آزادسازی سهام عدالت، مصوبه‌ای به پیشنهاد سازمان بورس در شورای عالی بورس به تصویب رسید که براساس این مصوبه به شرکت‌ها سپرده‌گذاری مرکزی به طور غیر قانونی اختیار داده شد که بدون اذن و طی مراحل قانونی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که مالک سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند ۵ در هزار دارایی آن‌ها از سبد دارایشان کسر و به قیمت پایانی روز انتقال به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه منتق و معادل آن به شرکت‌های واحد سرمایه‌گذاری تخصیص داده شد. 

مسببان‌ عدم اجرای بازار گردانی سهام عدالت باید پاسخگو باشند 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم گذشت بیش از یک سال موضوع بازارگردانی سهام عدالت اجرایی نشده است که همین امر سبب افت ارزش سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی تا ۶۰ درصد کمتر از ارزش ذاتی سهام‌ های مردم شده که این امر خلاف حقوق عامه سهام داران و همچنین دستورات مقام معظم رهبری رقم خورده که در همین راستا باید مسببان این امر پاسخگو باشند. 

وی بیان کرد: از دیگر بن بست‌های ناشی از تعلل صندوق توسعه بازار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ایجاد صف‌های فروش این است که به جای اتخاذ تدبیر سازنده و حل مسئله در اقدامی بدتر و سوال برانگیز و مغایر انذارمقام معظم رهبری در رابطه با توجه به‌عدم تسلط سرمایه‌داران بزرگ به حقوقی‌های بازار سرمایه که از مصادیق سرمایه داران بزرگ هستند مجوز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی داده شده است. 

امینی خواه گفت: امیدواریم با توجه به ضرورت موضوع مراجع ذی ربط افرادی که قصور منجر به تضییع حق و دارایی مردم شده‌اند شناسایی و با آن‌ها برخورد شود. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که جهت جلوگیری از تضییع حقوق در گام نخست با توجه به خریدهای هدفمند و با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی نماد سرمایه گذاری‌های استانی بسته و ترتیبات مقرر برای بازارگردانی در اسرع وقت اجرایی و سپس نمادها با قیمت صحیح بازگشایی شوند. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با بیان اینکه عدم اتخاذ تدبیر مناسب در نحوه قیمت گذاری سرمایه سهام سرمایه گذاری‌های استانی سبب ایجاد حس بی‌عدالتی و تبعیض بین سهامداران عدالت استان‌های مختلف می‌شود گفت: ارزش دارایی تمامی سهام داران عدالت به نسبت سهامشان و همچنین میزان دارایی و پرتفوی سرمایه گذاری‌های استانی نیز به نسبت سهامداران برابر است اماعدم توجه به الزامات خاص در پذیرش شرکت‌های مذکور در بورس سبب شده است ارزش سهام در دو استان همسایه اختلاف زیادی دارد. 

وی عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت را از دیگر تخلفات شورای عالی بورس دانست و اظهار داشت: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در بند ۸ ابلاغیه سال ۸۵ و همچنین ماده ۳۸ قانون اصل ۴۴ که عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت منجر به تصرف غیر قانونی و استمرار مدیریت دولتی در۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی شده است در همین راستا امیدواریم در اولین فرصت مصوبه غیرقانونی شورای عالی بورس لغو و نمایندگان سهام عدالت مطابق ماده ۱۰ آیین نامه در جایگاه هیئت مدیره حاضر و در مجامع دارای اختیار حق رای و اتخاذ تصمیم شوند. 

مبنای کلیه ایرادات نادیده انگاشتن منویات مقام معظم رهبری است

امینی خواه افزود: انتظار می‌رود در راستای اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در بند ۸ ابلاغیه سال ۸۵ افراد مستقر فعلی در سمت‌های مدیریتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر که توسط دولت دوازدهم منصوب شده‌اند با نمایندگان واقعی سهام دارام جایگزین شوند. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با بیان اینکه عدم رعایت ترتیبات اجرایی آیین نامه آزادسازی سهام عدالت سبب تضییع حق ۳۰ میلیون سهامدار عدالت روش مستقیم شده است عنوان کرد: با توجه به اینکه براساس دستور مقام معظم رهبری نباید زمینه تسلط سرمایه داران بزرگ و افرادی غیر از سهامداران بر امور فراهم شود ولی متاسفانه خریدهای هدفمند سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی توسط عده‌ای خاص به وضوح دیده می‌شود که این موضوع سهام عدالت را از ریل اصلی خود منحرف و مدیریت آن به دست سرمایه‌داران بزرگ خواهد افتاد. 

وی بیان کرد: مبنای کلیه ایرادات ایجاد شده ناشی از نادیده انگاشتن منویات مقام معظم رهبری بر محوریت بخش تعاونی در طرح سهام عدالت توسط شورای عالی بورس و اصرار دولت بر انکار این جایگاه کلیدی و حذف نقش اساسی تعاونی‌ها از ساختار است که این امر سبب بن بست و گره در اجرا امور و همچنین تصویب مصوبات غیر قانونی شورای عالی بورس شده است. 

گرو کشی و انتقام از مجموعه سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد 

امینی خواه در رابطه با برگزاری مجامع سهام عدالت گفت: جهت برگزاری فرمایشی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی اسفند و اردیبهشت ماه سال امسال اقداماتی با دخالت دولت و در مغایرت با اساس نامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دست اقدام بود که خوشبختانه با ورود سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی متوقف شد اما تعیین تکلیف نشد واین بلا تکلیفی سبب استمرار آشفتگی و رهاسازی امور و همچنین تضییع حقوق مردم شده است. 

وی تصریح کرد: تاسیس هلدینگ برای ۱۳ شرکت غیر بورسی برخلاف قواعد و ترتیباتی که به مردم در هنگام انتخاب روش اعلام شده بود و همچنین‌عدم پرداخت مطالبات، حقوق، بیمه و هرینه‌های جاری ۳۶۳ تعاونی سهام عدالت شهرستانی توسط دولت دوازدهم به ویژه وزارت اقتصاد به دلیل گرو کشی و انتقام از مجموعه سهام عدالت از دیگر تخلفات شورای عالی بورس است. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور خاطر نشان کرد: از دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی انتظار داریم مصوبات غیر قانونی که تاکنون توسط وزراء مربوطه دولت دوازدهم مصوب شده ابطال شود تا سهامدارانی که از ۶ دهک پایین جامعه هستند از منافع بیشتری برخوردار شوند در غیر این صورت رهاسازی امور و بلاتکلیفی و یا تصرفات غیر قانونی سبب بروز تنش و ناامیدی ۴۹ میلیون سهام دار سهام عدالت می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: