فارس/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در سفر اخیر گروسی به تهران پیشرفت خوبی حاصل شد و برخلاف آنچه در رسانه ها آمد، ما تقریبا کار را تمام کرده بودیم، غیر از چند کلمه ای که باقی مانده بود و همچنان در حال گفتگو هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در گفتگویی تلویزیونی درباره اقدام تروریستی در مجتمع تسا (کرج) و واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس یک محکومیت نیم بند کرده است، ولی این کفایت نمی کند ما عنوان می کنیم که دوربین های آژانس تخریب شده و آژانس حداقل برای دوربین های خودش محکوم کند.

وی افزود: ما خوسته هایی داریم که باید به آنها توجه شود. مذاکراتی که در تهران بود برای همین هم بود و سفر گروسی هم به همین منظور بود و خوب هم پیشرفت کردیم و برخلاف آنچه در رسانه ها آمد، ما تقریبا کار را تمام کرده بودیم، غیر از چند کلمه ای که باقی مانده بود، ولی فرصت نبود و سفر کوتاه بود و اگر چند ساعت بیشتر وقت داشتیم تمام می کردیم و گروسی هم گفته که ناتمام بوده، ولی در داخل آن را بی نتیجه ترجمه کردند.حتی آقای گروسی در مصاحبه خود گفته که منطور من این است که کار ما هنوز تمام نشده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما همچنان صحبت می کنیم، خود من دیروز و پریروز با گروسی و آپارو در تماس بودم و کار را پیگیری می کنیم و قرار است رفت و آمد باشد، تفاهمی که به نفع دو طرفه باشد. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: اینکه آژانس آنطور که باید با ایران رفتار کند، نکرده یک واقعیت است.واقعیت این است که سازمان های بین المللی تحت نفوذ کشورهای قدرتمند هستند، ولی باید تلاش کنیم که در این وضعیت بتوانیم احقاق حقوق کنیم.

کمالوندی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم چون آژانس تحت نفوذ قدرتهاست پس آن را رها کنیم و آقای امیرعبداللهیان هم در سفر اخیر گروسی تذکراتی را در این خصوص عنوان کرد.

وی گفت: شاخص فعلی ما بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، شاخص نظارتی آژانس در سطح پادمان انجام می‌شود و مفهوم پادمان این است که دسترسی به اطلاعات حسابرسی مواد هسته‌ای در سایت هایی که مواد هسته‌ای دارند را می‌دهیم.

وی بیان کرد: در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم. بنابراین این مکان مشمول قوانین پادمانی نخواهد شد. در این مرکز سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم که سانتریفوژ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست تا از نهادی اجازه بگیریم، چون طبق ماده چهار ان.پی.تی این فعالیت‌ها حق ایران است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به توافق با آژانس درباره سرویس دوربین‌های کارگاه کرج اشاره کرد و گفت: این دوربین‌ها هر ۱۰ ثانیه یک فریم‌ تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود، که این تصاویر هم بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی ندارند.

وی گفت: اگر بنا به بازگشت به اجرای تعهدات باشد و بر اساس موضوع Knowledge continuity یا «استمرار دانش» که هم برای آژانس و هم ایران زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بخواهیم پروتکل الحاقی را روزی در آینده اجرا کنیم نیاز به جمع بندی نهایی داریم و در آن هنگام این نظارت‌ها بیان می‌کند تمامی فعالیت‌ها در کشور صلح آمیز است. 

وی افزود: صرف مذاکره در خصوص نصب دوربین‌ها در این مذاکرات موضوعیت نداشته و محدود به آن نبوده است. در مذاکرات شهریور هم موضوع سرویس دوربین‌ها نه تعویض دوربین‌ها مطرح شد که دو موضوع کاملاً متفاوت است. آنها بعد از این، درخواست تعویض دوربین‌ها را داشتند که با توافق ما مغایر بود. 

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره حجم ذخیره اورانیوم در کشور هم عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد داریم و در یکی دو روز آینده میزان اورانیوم ۲۰ درصد نیز به ۲ برابر ظرفیت تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی خواهد رسید. 

وی درباره درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی، گفت: بارها اعتراض خود را از طریق نامه، بیانیه رسمی، یادداشت توضیحی ، دیدار با مقامات آژانس و غیره نسبت به این نوع انتشار گزارش‌های محرمانه به آژانس اعلام کردیم. در سفر اخیر نیز آقای اسلامی در‌باره اشکالات گزارش‌دهی و ارائه ریز اطلاعات، صحبت های مفصلی با رافائل گروسی داشت و تذکرات مختلفی داد.

کمالوندی بیان کرد: متأسفانه کشورهای عضو شورای حکام از آژانس گزارش با جزئیات را مطالبه می کنند و آژانس نیز گزارش را بدون توجه ملاحظات ما برای آنها تهیه و ارائه می کند.