مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا در سفر به اوکراین، با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، درباره روابط تهران-مسکو ابراز نگرانی کردند.

اعتراف مقام آمریکایی به هراس از رابطه ایران - روسیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری اوکراین فرم، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا که به اوکراین سفر کرده‌اند، در جمع خبرنگاران مدعی شدند که روسیه به دلیل مواجه شدن با کمبود در توان موشکی و پهپادی خود به ایران و کره شمالی روی آورده است.
کال در این راستا بیان کرد: صراحتا، واقعیت امر این است که روی آوردن روسیه به ایران و کره شمالی نشان‌دهنده درماندگی آن است. در زمینه هواپیماها، فکر می‌کنم باید انتظار تعمیق روابط روسیه و ایران را داشته باشیم، به این خاطر که روسیه بیش از پیش به کمک دیگر کشورها برای دریافت تسلیحاتی که کم دارد، متکی خواهد بود.
شرمن نیز گفت که آمریکا نگران روابط ایران و روسیه است و تولیدات موشکی داخلی روسیه را رصد و [در صورت نیاز] تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، اظهارات این مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه پهپادهای جنگی «شاهد» به آن کشور، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.
مقامات روسیه می‌گویند، این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند و اتهامات علیه روابط روسیه و ایران را «بی‌اساس» خوانده‌اند.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست‌های خبری اخیرش، در بخشی از اظهاراتش در این باره گفت: همانطور که بارها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.