درحالی‌که براساس برنامه از پیش اعلام‌شده دانشگاه جورج‌تاون، قرار بود شیرین عبادی حقوقدان، عبدا...مهتدی دبیرکل حزب تروریستی کومله، علی کریمی فوتبالیست و گلشیفته فراهانی بازیگر هم جزو مهمانان این برنامه باشند اما خبری از این چهار نفر نبود و تنها اظهارات‌شان به‌صورت آنلاین پخش شد. رضا پهلوی بزرگ‌ترین ناکام سلطنت‌طلب، حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های هواپیمای اوکراینی، مسیح علی‌نژاد خبرنگار رسانه دولت آمریکا و نازنین بنیادی بازیگر هالیوود در این نشست که به میزبانی دانشگاه جورج‌تاون برگزار شد حضور داشتند و نکته جالب مجری‌گری کریم سجادپور، پژوهشگر«بنیاد کارنگی» برای این مراسم دکوری بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جمع نقیضین شاید بهترین توصیف این میز ۴+۴ باشد که متشکل از چهره‌های ضد مردمی با برخورداری از چتر حمایت خارجی و میدان‌داری منافقین و سلطنت‌طلبان بودند. جریانی که در این کاسبی جدید سیاسی آنچنان مقهور وضعیت شدند که حتی ابایی از برچسب وطن‌فروشی هم ندارند، چون کسب‌وکار آنها حالا در کت اپوزیسیون پوشیدن رونق گرفته است.   این چهره‌ها حتی از برچسب ضدمردمی‌خوردن هم ناراحت نیستند و بسیار علنی و بدون هیچ خجالتی از اعمال بیشترین فشار بر کشور از طریق تحریم حرف زدند! چون اساسا تفکر فردی مانند نازنین بنیادی که هیچ ربطی با مردم ایران جز زبان فارسی ندارد، این است که تحریم را نوعی شیمی‌درمانی می‌داند که برای کشور لازم است و این یعنی آنها هیچ قرابت و درکی از زندگی میلیون‌ها ایرانی تحت تحریم ندارند چون چیزی که برای‌شان مهم نیست فقط مردم است. 

بنیادی که در این نشست مدعی بود «افزایش درآمد برای حکومت در تهران به افزایش سرکوب منجر می‌شود» در حالی این گزاره را مطرح کرد که ترجمه واضح آن این است که «نازنین بنیادی خواهان تحریم بیشتر مردم ایران و قطع دسترسی مردم ایران به تکنولوژی و دارو شد.»

مولفه دیگری که مصداق ضدمردمی‌بودن این میز نامتجانس است، تاکید بر تروریستی‌بودن سپاه است، این رویکرد یعنی این افراد حتی با الفبای حقوق بین‌الملل آشنا نیستند و نمی‌دانند هیچ کشوری نمی‌تواند نیروی نظامی رسمی کشور دیگری را تروریست بنامد هرچند جهل این جریان مانع از این است که بدانند جهان بابت مبارزه با تروریسم داعش به سپاه پاسداران ایران بدهکار هم بوده و هست. البته این جهل و چنگ‌انداختن اپوزیسیون تازه‌به‌یکدیگررسیده بر صورت مردم ایران سیلی جانانه‌ای با راهپیمایی ۲۲بهمن از ملت ایران دریافت کرد و نشان داد این افراد همچنان دچار محاسبات غلط هستند و مادامی که در این فاز آزاد از حقیقت به سر می‌برند، حتی یک قدم هم نمی‌توانند علیه ایران بردارند اما حالا که این طلبکاران شکست‌خورده پاسخ خود را از مردم گرفتند شاید بد نباشد به بررسی تبار و پیشینیه و سایه تاریک این افراد و اختلافات جریان فعلی بپردازیم. 

     

مبارزه‌ وابسته

یکی از تناقض‌های مهم و عجیب این هشت نفر «مبارزه‌ وابسته» آنهاست. به این معنا که پشتوانه اصلی مالی و تهیه بودجه‌ و حمایت پولی از این افراد برعهده چند کشور خارجی ازجمله رژیم‌سعودی و آمریکاست و چنین حالتی قطعا مرزهای مبارزه شریف را کیلومترها جابه‌جا می‌کند. به‌طورمثال موسسه «زنان، آزادی و امنیت» دانشگاه جورج‌تاون که یکی از میزبانان برنامه اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود، موسسه معتبری در آمریکاست که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا جزو موسسان این موسسه و از افراد اصلی آن است. حتی ملانی ورویر، مدیر این موسسه اولین سفیر آمریکا در امور جهانی زنان است که در زمان باراک اوباما به‌عنوان نماینده آمریکا در کمیسیون جایگاه زن سازمان ملل فعال بود؛ همان کمیسیونی که در ماه‌های گذشته به خاطر تسویه‌حساب سیاسی عضویت ایران را از آن لغو کرد بنابراین در همین پله اول وابستگی به یک دولت خارجی واضح و شفاف است.  اما یک نکته عجیب دیگر درباره این ورشکستگان سیاسی این بود که اساسا هیچ حرف جدیدی در آن مطرح نشد و دقیقا به‌همین‌دلیل بازتاب رسانه‌ای آن هم بسیار رقیق و کمرنگ بود.  درحالی‌که این چهره‌های مخالف خارج از کشور ایران برای بحث درباره «راه‌های اتحاد اپوزیسیون پراکنده» قرار بود به اتحاد عملی و نظری برسند نه‌تنها در صرف حضور نفرات هم نتوانستند با هم به تفاهم برسند بلکه یکی از اعضای این میز یعنی مهتدی، مطالبی را مطرح کرد که با حمله جریانات سلطنت‌طلب هم مواجه شد. 

عبدا... مهتدی، دبیرکل حزب کومله، چند ساعت پس از اجلاس جورج‌تاون با رد گفته‌هایش در پیام ارسالی به این همایش از عدم قبول شرایط‎ رضا پهلوی خبر داد! یعنی وقتی ۲۴ ساعت هم از اتمام این نشست نگذشته بود. 

     

غافلگیری دانشگاه جورج‌تاون!

 دانشگاه جورج‌تاون هم که بی‌خبر از همه این اختلافات با خوشحالی در وبسایت خود برگزاری این نشست را «اولین نشست پس از آغاز خیزش مردمی ایران» نامیده بود و مدعی بود از چهره‌های کلیدی و مطرح جنبش دموکراسی‌خواهی ایرانیان در یک نشست حاضر می‌شوند تا درباره تداوم و پویایی جنبش، دیدگاه‌های مشترک‌شان درباره آینده ایران، و تاثیرات جهانی تغییر دموکراتیک در ایران صحبت‌کنند، بعد از برگزاری نشست و بی‌عایدی آن در کنار کلی‌گویی و بروز اختلافات متوجه شد به اشتباه سرمایه‌گذاری کرده است. 

     

شبح مجاهدین تروریست

از سوی دیگر برخی منابع و کارشناسان معتقدند برگزاری یک نشست از سوی ضدانقلاب با محوریت و هماهنگی سازمان اطلاعاتی سیا در واشنگتن یک بار دیگر ارتباطات شبکه همکاری داخلی و خارجی گروهکی را قابل تشخیص و عیان کرده است به‌طوری‌که پروژه جدید سازمان سیا برای هدایت تشکیلاتی اغتشاشات برای روزهای ۲۵ و ۲۷ بهمن برنامه‌ریزی شده است و فراخوان طرح جدید هم از سوی منافقین در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گسترده در حال پیگیری است کمااین‌که جریان تروریستی کومله هم بر این مولفه تاکید زیادی داشت. البته یک نکته دیگر درباره این میز نامتجانس دانشگاه جورج‌تاون مبرهن و قطعی است و آن هم نقش پشت‌صحنه جریان جاه‌طلب و تمامیت‌خواه مجاهدین است کمااین‌که اکنون هم مانند دهه ۶۰ منافقین نقش اصلی را در شورای ‌ملی بازی خواهند کرد و در این تشکیلات تروریستی اردشیر امیرارجمند به نمایندگی از حامد اسماعیلیون به‌عنوان نماینده خارج‌نشین این گروهک فعال خواهد بود. حتی برخی منابع نقل کردند که برگزاری چند تظاهرات توسط ضدانقلاب در پاریس هم در همین شورای جدید هماهنگ شده بود.

نمایش ابتذال رسانه  دانشگاه، اپوزیسیون

برخی واکنش‌های کنشگران سیاسی هم به این نشست فرمایشی جالب بود. مثلا یک فعال سیاسی لندن‌نشین درباره آن نوشت: «‌اگر براندازان پرسیدند انقلاب ۵۷ چه دستاوردی داشته، همین عکس را به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب توی چشم‌شان کنید. بگویید اگر ‌انقلاب عظیم ۵۷ بساط شاه‌بازی و ارباب ــ رعیتی را نابود نکرده بود الان «شاه‌زاده» اجازه نمی‌داد یک روستازاده مستراح کاخش را تمیز کند چه رسد کنارش بایستد.»

یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «دانشگاه جورج‌تاون، رتبه ۲۲ دانشگاه‌های خصوصی(آزاد) آمریکاست، بعد برانداز‌ها به این عکس و حمایت آمریکا افتخار می‌کنند مثل این‌که ایران به مقتدی صدر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قره‌چمن کرسی بدهد که علیه دولت عراق در آنجا حرف بزند!»

یکی دیگر از کنشگران سیاسی هم تاکید کرده بود نشست دانشگاه ‎جورج‌تاون نمایش ابتذال رسانه، دانشگاه، اپوزیسیون و انقلاب و توهین جدی به شعور مخاطب بود. البته سلطنت‌طلبان هم از بافت نفرات دعوت‌شده به این نشست بسیار شاکی و معتقد بودند این‌ کار اعتبارگیری افرادی مانند علینژاد و مهتدی از قرار گرفتن نام‌شان در کنار نام پهلوی است! این امر نشان می‌دهد این جریان ضدپرچم با زور و پول دولت آمریکا و رسانه سعودی هم کمترین دستاوردی ندارد و در حال بازی سیاسی است و چنین اپوزیسیون کم‌مایه‌ای قطعا مطلوب هر نظام سیاسی مقتدری‌است.

امین صبحی - دبیر گروه سیاسی روزنامه جام جم