رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با ادعای اینکه ایران در عرض دو هفته می‌تواند مقدار کافی مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح اتمی تولید کند، تهدید کرد که ارتش این کشور نیز گزینه‌هایی را آماده کرده است.

ادعای نظامی ارشد آمریکا درباره زمان گریز هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با ادعای اینکه ایران در عرض دو هفته می‌تواند مقدار کافی مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح اتمی تولید کند، تهدید کرد که ارتش این کشور نیز گزینه‌هایی را آماده کرده است.

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا شامگاه پنجشنبه مدعی شد ارتش این کشور گزینه‌های متعددی را برای پاسخ دادن به دستیابی ایران به سلاح اتمی در نظر گرفته است.

میلی طی نشست استماع در کنگره آمریکا به همراه «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور، ادعا کرد که ایران می‌تواند در عرض دو هفته مقدار کافی از مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک سلاح اتمی را تولید کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی اما اضافه کرد که چندین ماه طول می‌کشد تا ایران با آن مواد شکافت‌پذیر، یک سلاح اتمی واقعی بسازد.

این نظامی ارشد آمریکا با بیان اینکه واشنگتن متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی میدانی است، گفت: «در صورت تصمیم گرفتن ایران برای ساخت یک سلاح اتمی واقعی، [ارتش آمریکا] هم گزینه‌های متعددی را برای پاسخ دادن به آن در نظر گرفته است».

پیش از این نیز «مایکل کوریلا» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام مدعی شده بود که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطحی فراتر از سطح مورد نیاز برای استفاده‌های صلح‌آمیز است. 

این ادعاها در حالی است که ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.