رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها فقدان اراده از سوی تروئیکا و آمریکا برای تکمیل روند گفت‌وگوهای وین را اصلی‌ترین مانع دست‌یابی به توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای برجام توصیف و تصریح کرد که طرف‌های غربی تمایل خود را به جمع‌بندی مذاکرات از دست داده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها فقدان اراده از سوی تروئیکا و آمریکا برای تکمیل روند گفت‌وگوهای وین را اصلی‌ترین مانع دست‌یابی به توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای برجام توصیف و تصریح کرد که طرف‌های غربی تمایل خود را به جمع‌بندی مذاکرات از دست داده‌اند.

میخائیل اولیانوف سفیر ونماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا روسیه اظهار داشت: مذاکرات وین همچنان در بن بست است، اما طرف‌های غربی از اعلام «مرگ» آن خودداری می کنند. به نظر می رسد که شانس تکمیل روند مذاکرات همچنان وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است.

وی تصریح کرد: از سرگیری این روند در درجه اول با مخالفت ایالات متحده و همچنین «E3» متشکل از فرانسه، آلمان و بریتانیا مواجه است که ظاهراً تمایل خود را برای ازسرگیری اجرای توافق هسته ای از دست داده اند.

این دیپلمات روس در ادامه توضیح داد: به طور رسمی، پیش‌نویسی روی میز مذاکره است که بازگشت تدریجی ایران به اجرای تعهداتش ذیل برجام و لغو تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی آمریکا علیه ایران را فراهم می‌کند. این پیش‌نویس نتیجه مذاکرات فشرده و طولانی در وین با مشارکت روسیه، ایران، چین، تروئیکا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که به عنوان هماهنگ کننده عمل کرد.

وی بر همین اساس آنچه طرح جوسپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای جمع‌بندی مذاکرات نامید می‌شود را نادرست نامید.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها پیشتر هم با اشاره به اراده ایران برای جمع‌بندی مذاکرات گفته بود که برخی طرف های مذاکراتی، با ایجاد مشکلات مصنوعی، مانع رسیدن به توافق نهایی شده‌اند.

وی در توئیتی نوشت که امکان رسیدن به توافق نهایی برای از سرگیری اجرای برجام وجود دارد «مشروط بر اینکه همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین دارای اراده سیاسی مربوطه باشند.»

اولیانوف افزود: متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و برخی از شرکت کنندگان موانع مصنوعی ایجاد می کنند.

دیپلمات ارشد روسیه در وین، همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» به سووالی درباره تاثیر توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: رافائل گروسی (مدیرکل آژانس) از ابتدای ماه مارس فعالانه روی مساله ایران کار می کند. تاکنون کارها با موفقیت پیش رفته است؛ او در 3 و 4 مارس از تهران بازدید کرد و توافق‌هایی را در آنجا منعقد کرد که تداوم تعامل سازنده بین مقامات ایرانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اجرای احتمالی اقدامات شفاف‌سازی اضافی توسط ایرانی‌ها به صورت داوطلبانه را فراهم می‌کند. اما جزئیات هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: پیشرفت در این مسیر می تواند شرایط مساعدتری را برای احیای برجام ایجاد کند. اما برای صحبت در مورد آن خیلی زود است.

اولیانوف با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در بن‌بست قرار دارد افزود: مسئولیت آن، برخلاف آنچه سیاستمداران و دیپلمات‌های غربی در رسانه‌ها ادعا می‌کنند بر عهده ایران نیست؛ بلکه بر عهده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا است. این کشورها در حال حاضر آماده از سرگیری و تکمیل مذاکرات در مورد بازگرداندن توافق هسته ای در اسرع وقت نیستند. بنابراین موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و چشم انداز آن کاملاً نامشخص است.