محمدجواد حق‌شناس گفت: اگر تحول شگرفی در انتخابات اسفند امسال رخ ندهد، یک زمستان سرد انتخاباتی در انتظار کشورمان خواهد بود.

حق‌شناس: زمستان سرد انتخاباتی در انتظار کشور خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد حق‌شناس گفت: اگر تحول شگرفی در انتخابات اسفند امسال رخ ندهد، یک زمستان سرد انتخاباتی در انتظار کشورمان خواهد بود.

روزنامه اعتماد درباره راهکار افزایش مشارکت در انتخابات 1402 با محمدجواد حق‌شناس گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید‌:

اگر رای‌دهندگان احساس کنند، حضور آنها پای صندوق‌های رای اثرگذار خواهد بود و می‌توانند در سرنوشت خود آنها و آینده کشور تاثیرگذار باشد، انگیزه بیشتری برای حضور پای صندوق‌های رای پیدا می‌کنند.

اگر جامعه احساس کند در صورت عدم مشارکت در انتخابات، ممکن است قدرت به دست افراد و جریاناتی بیفتد که ساحت جامعه و مردم را با مشکلات جدی مواجه کند، برای اینکه کشور دچار مشکل نشود و تهدیدات را پشت سر بگذارد، ممکن است مردم وارد اتمسفر انتخابات شده و مشارکت در برخی برهه‌ها در انتخابات بالا برود.

اگر جامعه رای‌دهنده احساس کنند که انتخابات از سلامت کافی برخوردار نیست و اعتماد کافی به مجریان و برگزار‌کنندگان نداشته باشند، باز هم احتمال کاهش مشارکت در انتخابات محتمل است.

همه‌ چیز بستگی تام به اراده حاکمیت دارد. اگر رفتاری که در انتخابات 1398 و 1400 اتخاذ شد و نتیجه آن منجر به روی کار آمدن یکی از ضعیف‌ترین مجالس و دولت‌ها طی دهه‌های اخیر شد، دوباره تکرار شود، انتخابات پیش رو در سال 1402 همراه با کاهش بیشتر مشارکت‌ها خواهد بود.

مردم انتخابات را پرحرف و حدیث دانسته و رای خود را بی‌ثمر ارزیابی می‌کنند، پس دلیلی هم برای مشارکت در انتخابات احساس نمی‌کنند. اگر قرار باشد انتخابات پیش رو هم ادامه روندهای اخیر حاکمیت باشد، بدون تردید در سال 1402 هم با کاهش مشارکت جدی مردم در امر انتخابات روبه‌رو خواهیم بود. 

اگر تحول شگرفی در انتخابات اسفند امسال رخ ندهد، یک زمستان سرد انتخاباتی در انتظار کشورمان خواهد بود.

محتوای قانون اساسی ایران، مطلوب است. در واقع روی کاغذ کمتر از وضعیت ترکیه نیستیم، اما متاسفانه در خلال سال‌های اخیر عملا هسته سخت قدرت به سمتی حرکت کرده که روح قانون اساسی از پیکره آن جدا شده است. از قانون اساسی ایران جز پوسته‌ای باقی نمانده است.

اگر به روند مجلس اول بازگردیم، دیگر مردم ما در آرزوی انتخابات ترکیه نخواهند بود و نشاط سیاسی مطلوبی بر کشور حاکم می‌شود.