رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی از همکاری ایران و عربستان در حوزه هسته‌ای خبر داد.

«نورنیوز» از همکاری ایران و عربستان در حوزه هسته‌ای خبر داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی از همکاری ایران و عربستان در حوزه هسته‌ای  خبر داد.

نورنیوز نوشت: با وجود مخالفت صهیونیست‌ها با هسته‌ای شدن عربستان، در فصل جدید  روابط میان تهران و ریاض همکاری در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و انتقال تجربیات و دستاوردهای قابل توجه ایران به عربستان سعودی بر اساس قوانین بین‌المللی و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند یکی از محورهای اصلی در مناسبات دوجانبه باشد.

به گزارش نورنیوز، «یسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه از مخالفت تل‌آویو با توسعه برنامه هسته‌ای عربستان سعودی خبر داد.

کاتس در پاسخ به سوال شبکه «وای‌نت» درباره احتمال وجود برنامه هسته‌ای غیرنظامی برای عربستان گفت: «اسرائیل چنین موضوعاتی را تشویق نمی‌کند و فکر نمی‌کنم اسرائیل با چنین مسایلی موافقت کند.»

نیویورک تایمز نیز مدعی شده که برنامه هسته‌ای عربستان یکی از شروط ریاض برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده اما مقامات سعودی یا آمریکایی این موضوع را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند.

با این حال؛ روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع اسرائیلی اعلام کرده که تل‌آویو دو شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط را رد کرده است.

در این خصوص چند نکته مهم وجود دارد:

نخست؛ اسرائیل به‌دلیل مخالفت با هرگونه توسعه و پیشرفت کشورهای اسلامی، حتی با استفاده کشوری مانند عربستان سعودی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که حق این کشور است مخالف است.

دوم؛ اتخاذ این رویکرد نشان می‌دهد که هدف اصلی این رژیم از تلاش برای برقراری رابطه با کشورهای عربی و اسلامی هیچ‌گاه تعامل و همکاری بر اساس تامین منافع مشترک نبوده، بلکه رویکردی کاملا یک‌سویه و کنترل‌کننده را دنبال می‌کند.

سوم؛ بر این اساس، اصلی‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از پیگیری سیاست برقراری رابطه با کشورهای عربی و اسلامی، ایجاد رخنه در آرمان مشترک عربی-اسلامیِ آزادی قدس و مقابله با اشغال‌گری و ظلم رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است، زیرا این آرمان مشترک به‌دلیل حمایت گسترده امت اسلامی از آن، اصلی‌ترین عامل قدرت این کشورهاست که رژیم صهیونیستی به‌شدت از آن واهمه داشته و به‌دنبال نابودسازی آن است.

چهارم؛ این رژیم و کشورهای غربی حامی آن همواره طی سال‌های گذشته با فتنه‌گری میان کشورهای اسلامی به‌ویژه پیگیری خط ایران‌هراسی، تلاش کرده‌اند دشمنی غیر واقعی از درون جهان اسلام برای ضربه زدن به انسجام و وحدت کشورهای اسلامی ایجاد کنند تا از این رهگذر قدرت جهان اسلام برای دفاع از آرمان مقدس فلسطین را به چالش بکشند.

به هر شکل؛ خوشبختانه با تدبیر و درایت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روند رفع سوءتفاهم‌ها در روابط میان دو کشور که بدون تردید اثرات تعیین‌کننده‌ای در هم‌گرایی، همکاری و اتحاد سایر کشورهای اسلامی خواهد داشت، آغاز شده و با شتاب قابل توجهی در حال پیشرفت است.

جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها رهبران آن با صراحت اعلام کرده‌اند همواره بر سیاست قوی شدن کشورهای اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فناوری و دفاعی تاکید داشته و به صورت طبیعی در روابط جدید با عربستان سعودی نیز از همین رویه تبعیت خواهد کرد.

بر همین اساس؛ به طور قطع در فصل جدید روابط میان تهران و ریاض همکاری در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و انتقال تجربیات و دستاوردهای قابل توجه ایران به عربستان سعودی بر اساس قوانین بین‌المللی و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند یکی از محورهای اصلی در مناسبات دوجانبه باشد.

انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای که یکی از پایه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشورها در زمینه‌های تولید برق، کشاورزی، پزشکی و... است در پرتو همکاری‌های نزدیک میان کشورهای اسلامی می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌مندی ملل مسلمان از دستاوردهای گسترده صنعت هسته‌ای برای رفاه بیشتر بدون وابستگی و باج‌خواهی کشورهای غربیِ صاحب این فناوری باشد.