روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «در شامگاه دوم مرداد ۱۳۹۹ هواپیمای ایرباس A۳۱۰ ماهان ایر که طی پرواز شماره ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بوده است در آسمان سوریه تحت رهگیری دو فروند جت نظامی ایالات متحده امریکا قرار گرفت».

روایت عجیب روزنامه اصلاح طلب : شاید حق با جنگنده آمریکایی باشد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق:  این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، صرفا هواپیمای رهگیری کننده ملزم به رعایت مقررات مزبور نیست، بلکه خلبان هواپیمای مسافری هم که تحت رهگیری قرار گرفته است باید مقررات مزبور را رعایت کند؛ زیرا ممکن است اشتباه و یک قصور کوچک از ناحیه خلبان هواپیمای مسافری در چنین وضعیتی فاجعه به همراه آورد. لذا نباید نسبت به پیام‌های هواپیمای نظامی منفعل باشد بلکه باید پاسخ مقتضی به آنها بدهد؛ تلاش کند که در فرکانس اضطراری ۱۲۱.۵ مگاهرتس، ارتباط رادیویی با هواپیمایی نظامی یا واحد کنترل آن هواپیما برقرار کند و هویت هواپیما و ماهیت پرواز خود را به او اطلاع دهد و دیگر الزاماتی که از حوصله این نوشتار خارج است».

اعتماد تصریح کرد: «باید قبل از هر گونه اقدام حقوقی سیگنال‌ها و پیام‌های مبادله شده میان هواپیمای ماهان و جنگنده‌های امریکایی افزون بر سایر شرایط سانحه مورد آنالیز و مطالعه قرار گیرد تا با قاطعیت بیشتری بتوان در مورد لازم (یا متعارف) بودن اقدام خلبان هواپیما برای کاهش سریع ارتفاع قضاوت کرد».

 

دو جنگنده دولت تروریست آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از خاک کشورش در آسمان کشوری دیگر، به یک هواپیمای مسافربری تعرض کرده اند. این دو جنگنده به حدی به هواپیمای مسافربری نزدیک شده که خلبان برای نجات جان مسافران ناگزیر به کاهش سریع ارتفاع شده و همین امر موجب آسیب دیدن تعدادی از مسافران اعم از چند کودک شده است.

با اینحال این روزنامه اصلاح طلب با به کاربردن واژه «رهگیری» به تقلیل و تطهیر این «تجاوزگری» پرداخته است. نویسنده در ادامه دو طرف ماجرا را در یک کفه ترازو قرار داده و با طرح این شائبه که «شاید حق با جنگنده آمریکایی باشد»! مدعی شده است که «باید قبل از هر گونه اقدام حقوقی سیگنال‌ها و پیام‌های مبادله شده میان هواپیمای ماهان و جنگنده‌های امریکایی افزون بر سایر شرایط سانحه مورد آنالیز و مطالعه قرار گیرد»!

این میزان «خود تحقیری» و حقارت در نوع خود شاهکار است. از جماعتی که شعار همیشگی اش این است که «نباید به آمریکا بهانه بدهیم»، اصلا بعید نیست که اینگونه خوی استکباری و جنایتکاری دولت تروریست آمریکا را بزک کند.

کارشناسان در روزهای اخیر بارها تاکید کرذه اند که به احتمال قوی هدف دو جنگنده آمریکایی از نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایرانی این بوده که سیستم پدافند سوریه را دچار اشتباه کنند تا به سمت هواپیمای مسافربری ایرانی شلیک کند.   

یکی از بدیهی ترین واکنش ها به این تجاوزگری، پیگیری مستمر حقوقی است. اما با اینحال این روزنامه اصلاح طلب مقامات ایرانی را از اجرای این اقدام بدیهی نیز نهی می کند.

طیفی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرده است با رویکرد خسارت بار «بهانه ندادن به آمریکا»، طرف زورگو و غارتگر غربی را به تشدید گستاخی و تجاوزگری تشویق می کند. این رویکرد هیچ نسبتی با منافع ملی و عزت مردم ایران ندارد.