بازار خودرو این هفته را با افزایش کمی در قیمت‌ها آغاز کرد اما ورق قیمت خودرو برگشت و تقریبا بقیه روزهای هفته را شاهد کاهش قیمت بودیم.

سقوط بی‌سابقه قیمت خودرو؛ ریزش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت تمامی خودروهای پرتیراژ در بازار کاهشی بود و حتی بسیاری از خودروهای توقف تولید شده که عرضه کارخانه‌ای به بازار ندارند هم با کاهش قیمت مواجه شدند.

مهمترین عامل این روند کاهشی در قیمت خودرو شرایطی است که در بازار ارز حاکم است. شرایط قیمت ارز در این هفته تا اینجای کار نشان داده که قیمت دلار ظرفیت افزایشی ندارد و اگر نوسانی هم دیده می‌شود به شکلی نیست که چشم‌انداز جهش قیمت را بتوان در آن دید.

به این ترتیب اکنون این سیگنال واضح به بازار خودرو ارسال شده است که نگه داشتن خودرو می‌تواند در ماه‌های پیش رو فروشندگان را با زیان مواجه کند. به عنوان مثال این هفته قیمت سمند LX به میزان ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و به ۱۷۴ میلیون تومان رسید. این قیمت تنها ۴ میلیون بالاتر از کف قیمتی است که پس از ریزش نیمه آبان تا دهم آذر رقم خورد.

خودرو

از سوی دیگر کف قیمت خودرو یعنی پراید ۱۳۱ نیز بار دیگر در حال پایین آمدن است. قیمت پراید ۱۳۱ دیروز به ۱۰۲ تا ۱۰۳ میلیون تومان در قیمت‌های اعلامی رسید. این خودرو نیز از ابتدای هفته بین ۳ تا ۴ میلیون کاهش قیمت داشت.

علت اینکه قیمت پراید با شیب کمتری کاسته می‌شود هم مقاومت بیشتر دلالان روی قیمت این خودرو به عنوان یک خودرو پرتقاضا است. همچنین پراید دیگر عرضه کارخانه‌ای به بازار ندارد و طبیعی است که هر چه جلو می‌رویم از میزان عرضه مدل صفر کیلومتر آن که در دست مردم است کاسته شود.

اما اینکه بازار خودرو وارد یک دوره ریزش قیمت دیگر هم خواهد شد یا خیر سوالی است که جواب آن را باید در میزان عرضه از سوی خودروسازان جست‌وجو کرد. سیگنال‌های پرقدرتی از افزایش تولید به گوش می‌رسد و اگر سرعت تحویل خودروهای فروش فوق العاده افزایش یافته و خودروهای ثبت نامی در بازه زودتری از مهلت ۹۰ روزه تحویل شوند چشم‌انداز قیمت خودرو کاملا کاهشی خواهد بود.