گروه سیاسی/ رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره موضوع تحریم‌ها و برجام به اظهار نظر پرداخته است. علی اکبر صالحی در این گفت‌و‌گو که ذیل پرونده «حرف قطعی» درباره موضع جمهوری اسلامی در زمینه تحریم‌ها و برجام انجام شده درباره این موضوع توضیح داده که چرا غرب موظف به رفع تمام تحریم‌های ایران است و در همین چارچوب به چه دلیل این رفع تحریم از بازگشت امریکا به برجام اهمیت بیشتری دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صالحی اساساً دلیل تحریم ایران را سیطره «منطق زور» در دنیا دانسته و گفته است: «محوری‌ترین چالش ما با غرب همان شیوه حکمرانی ماست. برای آنها یک چیز مجهولی است و چنین چیزی در دنیا وجود نداشته که بر اساس اصل ولایت فقیه باشد.» او در همین چارچوب موضوع هسته‌ای را یک «بهانه ساختگی» برای «چالش» با ایران توسط غرب عنوان کرد و با بیان سوابق این پرونده توضیح داد که از همان سال 1381 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سطح دبیر وقت این آژانس در جریان قصد ایران برای انجام غنی‌سازی قرار گرفته بود. او با اشاره به اعلام اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال 1383 و شروع تقابل غرب با کشورمان و آغاز تحریم‌ها، به رغم این موضع آژانس، این وضعیت را ناشی از قصد قبلی غرب برای تقابل با ایران به هر بهانه‌ای دانست.

رئیس سازمان انرژی اتمی، رفع تحریم‌ها به شرط اراده غرب را «خیلی آسان» توصیف کرد و گفت:«اگر ما دادوستد بانکی‌ و نقل‌وانتقالات مالی‌مان روان بشود و مشکلی نداشته باشیم و فروش نفت مان هم مشکل نداشته باشد، دیگر مشکلی نداریم و کارمان را انجام می‌دهیم. این محوری‌ترین قسمت تحریم است؛‌ یعنی اولاً جلوی فروش نفت و سایر تولیدات در جمهوری اسلامی را نگیرند، ثانیاً روابط بانکی را تسهیل بکنند که ما بتوانیم تراکنش‌های بانکی و تعاملات بین‌المللی داشته باشیم.» وی مصوبه اخیر مجلس را تصمیمی «در ادامه تصمیم پنج گامی که قبلاً دولت گرفته بود» توصیف کرد و گفت: «وقتی آنها تحریم‌ کردند و تمام امتیازاتی که قرار بود ما از برجام بهره‌مند بشویم، جلویش را گرفتند، طبق قاعده عقلی ما هم باید به تعهداتی که داریم دیگر التزامی نداشته باشیم. طبق بند ۲۶، ۳۶ و ۳۷ ما اعلام کردیم که در پنج‌ گام نسبت به تعهداتی که دادیم عقب‌نشینی می‌کنیم و مجلس آمد و این را یک قدم جلو برد.»

صالحی درباره ماجرای تأکید رهبر انقلاب راجع به غنی‌سازی ۲۰ درصد، با اشاره به پیشنهاد سال 1388 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تحویل اورانیوم 4 درصد و تبدیل آن به 20 درصد در خارج از کشور، گفت: «آن زمان می‌دانستیم که آنها به ما ۲۰ درصد نمی‌دهند و ما خودمان ۲۰ درصد را در چارچوب تعهدات پادمانی شروع کردیم، اما نیاز نبود که همه مطلع باشند. بدون اینکه تعهدات پادمانی‌مان را به هم بزنیم، طراحی ۲۰ درصد را از صفر شروع کردیم و کمتر از دو سال تقریباً هجده ماه کارخانه‌اش را ساختیم. وقتی ۲۰ درصد ساخته شد، ما به خارجی‌ها گفتیم دیگر ۲۰ درصد را نمی‌خواهیم و در لحظات آخر اعلام کردیم ۲۰ درصد را تولید کردیم. غربی‌ها گفتند اینها بلوف می‌زنند و دروغ است، مگر می‌شود چنین چیزی اتفاق بیفتد. واقعاً تحول عظیمی بود و رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان با این مضمون فرمودند که این تحقق اراده یک ملت است.»

وی با تأکید بر اینکه «ما در برجام در حوزه‌ فنی هیچ‌کدام از حقوق فنی هسته‌ای‌مان را واگذار نکردیم، اما محدودیت زمانی را پذیرفتیم»، گفت: «ما وقتی ۲۰ درصد را شروع ‌کردیم، در ۲۴ ساعت طبق آخرین خبری که دارم ۲۰ گرم در ساعت دارند تولید می‌کنند؛ یعنی عملاً داریم نیم کیلو در روز تولید می‌کنیم. ما این ۲۰ درصد را تولید و ذخیره می‌کنیم و اگر آنها به برجام برگشتند، ما هم به تعهدمان برمی‌گردیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسیر آینده، با اشاره به بدعهدی‌های امریکا در سال‌های اخیر گفت: «اگر بخواهند برگردند، جمهوری اسلامی باید اطمینان لازم را پیدا کند. اگر می‌خواهد نسبت به گام‌هایی که برداشته عقب‌نشینی کند، باید این اطمینان لازم را داشته باشد.» وی ادامه داد: «اگر اینها گفتند ما بیانیه می‌دهیم که تحریم‌ها برداشته شود، ما هم بیانیه می‌دهیم که گام‌هایمان را برمی‌داریم. اگر کار عملیاتی کردند ما هم عملیاتی به موازات آنها انجام می‌دهیم؛ یعنی بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل و تعهد در مقابل تعهد. دیگر مثل گذشته نخواهد بود که ما فقط تعهداتمان را انجام بدهیم.» صالحی نیز با تأکید بر اینکه «ما هیچ شرط‌ و شروط دیگری را نمی‌پذیریم»، گفت: «اگر می‌خواهند برگردند، برجام همان برجام قبلی است. اول باید این دیوار بی‌اعتمادی که از بین رفته، دوباره اعتمادسازی‌اش انجام بگیرد. نه ما به آنها اعتماد داریم و نه آنها به ما اعتماد دارند. البته بی‌اعتمادی ما به آنها بر اساس واقعیت‌هاست و حقانیت ما را نشان می‌دهد، ولی آنها بی‌اعتمادی‌شان به ما بر اساس این ضرب‌المثل است که می‌گوید: کافر همه را به کیش خود می‌پندارد.»

ظریف:  اقدام در برابراقدام نه  بیانیه و امضا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به جلسه این کمیسیون با حضور محمد جواد ظریف گفت: طبق گفته‌های وزیر امور خارجه، سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» خواهد بود و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمی‌پذیریم. به گزارش خانه ملت، ابوالفضل عمویی با اشاره به موضوع سؤالات مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: بعد از استماع پاسخ‌های وزیر امور خارجه، ۲ نفر از نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع شدند اما نمایندگان طراح 5 سؤال از پاسخ‌های ظریف قانع نشده و بر ارسال این سؤالات به صحن علنی تأکید کردند.عمویی با اشاره به بخش پایانی این نشست ۳ ساعته، افزود: در این جلسه همچنین محمدجواد ظریف گزارشی از آخرین تحولات در سیاست داخلی ایالات متحده و پیش بینی‌ها درباره روند آتی سیاست خارجی این کشور به اعضای کمیسیون امنیت ملی ارائه و تأکید کرد سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» است و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمی پذیریم.