تابستان است و در روزهای گرم دومین فصل سال هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی خنک و سالم حال شما را خوب نمی‌کند

سه شربت خنک تابستانی که شما را بهاری می کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

. به نظر می‌رسد هنوز هم شربت‌های سنتی که اجداد ما برای مقابله با گرمازدگی تجویز می‌کردند بهترین راهکار برای روزهای گرم هستند.

طرز تهیه شربت تخم شربتی و ۳ شربت خنک و سنتی تابستانی دیگر را  بخوانید.

 

طرز تهیه شربت تخم شربتی

طرز تهیه شربت تخم شربتی

 

مواد لازم

شکر ۲ پیمانه

آب ۱ پیمانه

تخم‌شربتی ۲ قاشق سوپ‌خوری

عرق نسترن ۱/۲ پیمانه

عرق بهارنارنج ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه

در طرز تهیه شربت تخم شربتی کار چندان سختی ندارید. تخم‌شربتی‌ها پاک کنید و بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند. حالا شکر را به همراه یک پیمانه آب در یک قابلمه روی روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملاً حل شود و چند جوش بزند. سپس قابلمه حاوی آب و شکر را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

تخم شربتی، عرق نسترن، عرق بهارنارنج و مقداری آب به مخلوط آب و شکر اضافه کنید. شربت شما آماده است. موقع نوشیدن آن را هم بزنید تا تخم شربتی‌ها در آن شناور شوند. تخم شربتی از جمله مفیدترین و بهترین شربت‌های تابستانی است.

طرز تهیه شربت بهار‌نارنج

طرز تهیه شربت بهار‌نارنج

اگر هم می‌خواهید خنک شوید و هم در روزهای گرم تابستان یک خواب راحت داشته باشید یکی از بهترین شربت‌های تابستانی را امتحان کنید. شربت بهار‌نارنج را هم با عرق بهار‌نارنج و هم با شکوفه درخت نارنج یا همان شکوفه بهار‌نارنج می‌توانید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه با عرق بهار‌نارنج

عرق بهار نارنج: ۲ لیوان

شکر:  ۵ لیوان

آب لیموترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

آب: ۳ لیوان

طرز تهیه

برای تهیه شربت بهار‌نارنج با عرق بهار‌نارنج ابتدا شکر، آب و عرق بهارنارنج را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. این محلول باید آن‌قدر روی حرارت ملایم بماند تا قوام پیدا کند و غلیظ شود. چند دقیقه قبل از قوام آمدن ترکیب فوق، یک قاشق آب ‌لیمو‌ترش تازه به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آب لیموترش، شربت حدود ده دقیقه دیگر بهتر است بجوشد. بعد از غلیظ شدن و قوام آمدن شربت (کمی رقیق‌تر از شیره مربا) آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. اگر قصد دارید این نوشیدنی را طی چند روز مصرف کنید آن را در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید به اندازه دلخواه عرق بیدمشک و تحم‌شربتی هم به این شربت اضافه کنید.

طرز تهیه موهیتو نعناع

طرز تهیه موهیتو نعناع

«موهیتو نعناع» یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌های تابستانی و بسیار محبوب با ریشه آمریکایی و البته بیشتر کوبایی که معمولا در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود اما شما به راحتی می‌توانید در منزل هم آن را تهیه و از طعم گوارای آن لذت ببرید.

مواد لازم

آب: ۳ لیوان

شکر سفید: ۱ و نیم لیوان (اگر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنید ۲ لیوان شکر لازم است)

برگ نعناع تازه: ۲ لیوان

شربت لیمو:  ۲ لیوان

آب لیموترش: ۱ لیوان

سودا یا آب گازدار:  ۸ لیوان

لیمو ترش: چند برش برای تزیین

طرز تهیه موهیتو نعناع

برای تهیه موهیتو نعناع ابتدا ۲ لیوان از ۳ لیوان آب را با شکر مخلوط کنید و در یک ظرف مناسب بریزید، این مخلوط را به مدت ۵ دقیقه داخل ماکروفر بگذارید.

برگ‌های نعناع را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه در همین حالت باقی بماند. بعد از ۵ دقیقه، برگ‌های نعناع‌ را از داخل ظرف بیرون آورده و خوب فشار دهید و کنار بگذارید.  شربت لیمو، آب لیمو‌ترش و ۱ لیوان از آب باقی مانده را داخل پارچ بزرگی بریزید و خوب ترکیب کنید.  حالا مخلوط شکر و آب و افشره نعناعی که در ابتدا تهیه کردید را به ترکیب بالا اضافه کنید. در نهایت آب گازدار را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. موهیتو نعناع را با یخ فراوان و برش‌های نازک لیمو  و چند برگ نعنا سرو کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین

معمولا ترکیب سنتی سکنجبین و کاهو بیشتر از شربت سکنجبین شناخته شده است. اما شربت سکنجبین یکی از بهترین شربت‌های تابستانی برای رفع عطش و گرمازدگی است.

مواد لازم

آب: ۲ لیوان

شکر: ۵۰۰ گرم

سرکه سفید: ۵۰ گرم

برگ تازه نعنا: ۵۰ گرم

طرز تهیه

آب و شکر را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. وقتی که شکر در آب کاملا حل شد برگ‌های نعنا را در مخلوط آب و شکر بیندازید. اجازه دهید تا عصاره نعنا در شربت پخش شود و به غلظت مناسب برسد. با ملاقه کمی از شربت بردارید، چند لحظه صبر کنید تا کمی خنک شود و سپس ملاقه را برگردانید، در این حالت متوجه غلظت شربت خواهید شد. اگر به نظرتان آمد که کمی بیشتر لازم است روی شعله بماند و غلیظ‌‌تر شود کمی دیگر به شربت زمان بدهید و آن را روی حرارت باقی بگذارید. چند لحظه قبل از خاموش کردن شعله، سرکه را اضافه کنید و هم بزنید. در مرحله آخر ترکیب به دست آمده را از صافی رد کنید و بعد از خنک شدن در یک شیشه در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن یک لیوان شربت سکنجبین، یک قاشق از محلول به دست آمده در یک لیوان آب کفایت می‌کند. در صورتی که شکر مصرف نمی‌کنید، آن را حذف و به جای آن ۵۰۰ گرم عسل اصل اضافه کنید.