ساختمان اپل پارک در میان گران‌قیمت‌ترین سازه‌های جهان قرار دارد

ساختمان اپل پارک پیشرو ترین و گرانترین ساختمان اداری جهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
زمانی که استیو جابز در سال 2011 تصمیم گرفت تا یک ساختمان جدید برای شرکت خود بسازد، با مشکلات فراوانی مثل تصمیمات اعضای شورای شهر کوپرتینو مواجه شد. اما در آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانست که ساختمان اپل پارک در آینده‌ای نه‌چندان دور به یکی از گران‌ترین سازه‌های جهان تبدیل خواهد شد.

طراحی دایره شکل اپل پارک یادآور میدان‌های نبرد رومیان باستان است. استیو جابز معتقد بود که این ساختمان شباهت زیادی به سفینه فضایی دارد. ساختار دایره‌ای این سازه در قالب چهار طبقه بوده و اپل در سال 2006 با خریداری زمین این ساختمان به متراژ 180 هکتار توانست مالکیت آن را به دست آورد.

اپل پارک میزبان 12000 کارمند اپل بوده و طراحی سازه آن به دست معمار معروف، سر نورمن فاستر انجام شده است. تمامی پنجره‌های این ساختمان به شکل منحنی طراحی شده‌اند و سازه‌ای را به صورت یک گنبد به وجود آورده است. استیو جابز در دفاع از طراحی این ساختمان گفت: “من تصور می‌کنم که شرکت ما درحال ساخت بهترین ساختمان اداری جهان است. هم‌چنین، تصور می‌کنم که دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های معماری می‌توانند به بازدید این مکان آمده تا از طراحی آن آگاه شوند. این امر بسیار خوب به‌نظر می‌رسد.”

 

به‌نظر، استیو جابز انسان منحصر‌به فردی بوده و حتی در برخی از موارد در جلسات شورای شهر کوپرتینو هم شرکت می‌کرد. او اظهار داشت که اپل پارک در آینده‌ای نزدیک به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی اپل برای محصولات خود شناخته می‌شود. استیو جابز، اپل پارک را همانند سایر محصولات فناوری خود می‌دانست و معتقد بود که این ساختمان نیز یکی از محصولات اپل است.

ساخت بخش اصلی این سازه به پایان رسیده و کارمندان اپل دراین ساختمان مستقر هستند، اما فرآیند تکمیل ساختمان سفینه‌ای اپل پارک به پایان نرسیده و تیم کوک نیز همانند استیو جابز بر تکمیل ساخت آن تاکید دارد. اپل در این زمینه با مسائل و مشکلات فراوانی سر‌و‌کار دارد، اما تیم طراحی این شرکت طرح‌هایی برای تکمیل ساختمان ارایه داده‌اند و سخت مشغول کار هستند. همایش‌ها و کنسرت‌های زیادی هم در اپل پارک برگزار شده است.

برخی معتقدند که نمی‌توان بر روی این ساختمان قیمت گذاشت، همانطور که نمی‌توان برروی نبوغ و خلاقیت انسان‌ها قیمت گذاشت. اما دیوید گینسبورگ، نماینده ارزیاب منطقه سانتا کلارا موفق به قیمت‌گذاری این ساختمان شده است. او با بررسی‌های خود متوجه شد که ارزش کلی اپل پارک حدود 4.17 میلیارد دلار است. این مبلغ کمتر از رقم 5 میلیارد دلاری بوده که مدتی پیش شایعه شده بود.

باید این نکته را یادآور شویم که ارزش ساختمان اپل پارک به میزان مبلغ ذکر شده است و این مبلغ شامل تجهیزات کامپیوتری و حتی سایر لوازم داخل آن نمی‌شود. اما این ساختمان به‌طور کلی در میان گران‌قیمت‌ترین سازه‌های جهان قرار دارد.

منبعPhone Arena