در حال حاضر تغییرات آب و هوایی مشکلات زیادی برای جوامع ایجاد کرده و بسیاری از افراد در اقدامات مختلف دولت‌ها، موسسات و دیگر مراکز فعال در مقابله با تغییرات آب و هوایی شرکت دارند. در این میان دانشگاه‌ها نیز مستثنی نیستند و در حال حاضر در تلاش برای دستیابی به تبدیل شدن به دانشگاه سبز هستند.

دانشگاه‌های دنیا به جنگ با تغییرات آب و هوایی می‌روند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از گاردین، سفرهای پروازی یکی از منابع آلودگی هوا به میزان 2 درصد است و پروازهای دانشگاهی که شامل تدریس و کنفرانس در مکانی دیگر است نیز سهمی در این آلودگی دارند. بر اساس اطلاعات پرواز از دانشگاه‌های مختلف مشخص شد 67 درصد موسسات چنین برنامه‌های پروازی در دستور کار خود دارند.

آمار منتشر شده در سال 2019 نشان داد 49 موسسه و دانشگاه طی سال‌های 2005 تا 2020 حدود 43 درصد از انتشار کربن برنامه‌های خود را کاهش داده یا کاهش خواهند داد.

عوامل بررسی شده در این تحقیق شامل بررسی محیطی، مدیریت سیستم، تعداد کارکنان، سرمایه‌گذاری محلی، مدیریت کربن، سیستم زباله و بازیافت و غذای پایدار است.

محقق این تحقیق اظهار کرد: به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب، اقدامات دانشگاه‌ها در مقابله با تغییرات آب و هوایی با شکست مواجه می‌شود.

از دیگر مشکلات عدم موفقیت در این زمینه، ناآشنایی مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها با اقدامات مناسب در مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

بر اساس نتایج مشخص شد تنها هشت دانشگاه بریتانیا سیاست استفاده از انرژی پایدار را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ به طور مثال دانشگاه پلیموث حمل و نقل پاک را برای دانشگاه ارائه کرده است.

آمار سفرهای هوایی دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال 2017 نشان می‌دهد 709 مسافرت هوایی طی 18 ماه صورت گرفته که موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از 200 برابر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در کل کشور شده است. ناگفته نماند این پروازهای هوایی بهره‌وری دانشگاهی نیز نداشته است.

برای کاهش این آلودگی‌ها می‌توان از فناوری‌های جدید از جمله ویدئو کنفرانس و مانند آن استفاده کرد.

محقق این تحقیق اظهار کرد: در بررسی رتبه دانشگاه‌ها در اقدامات سبز به ترتیب دانشگاه گلاسترشر، دانشگاه منچستر متروپولیتن (MMU) و دانشگاه ناتینگهام ترنت (NTU) قرار دارند.

دانشگاه‌های جدید در 10 مقام برتر هستند و دانشگاه‌های قدیمی‌تر نیز تلاش می‌کنند موقعیت خود را بهبود بخشند. به طور مثال بریستول از مقام 27 جدول در سال 2017 به مقام 11 در سال جاری ارتقا یافته و نیوکاسل از مقام 20 به 12 انتقال یافته است.

آکسفورد که برترین دانشگاه در تحصیلات تکمیلی است در مقام 45 است، البته پیش از این در مقام 54 بوده است. کمبریج نیز از جایگاه 58 به 67 سقوط کرده است.

دانشگاه گلاسترشر سوخت فسیلی خود را از سال 2005 تاکنون به صفر رسانده و از آن زمان تاکنون 46 درصدکاهش انتشار کربن داشته است.

میزان انتشار کربن دانشگاه MMU نیز 41 درصد کاهش داشته و قصد دارد تا سال 2038 انتشار کربن را به صفر برساند.

یکی از اهداف این دانشگاه‌ها، آموزش دانشجویان در کاهش انتشار کربن است که تاکنون 800 دانشجو تحت آموزش قرار گرفته‌اند. از دیگر روش‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی کاهش مسافرت‌های هوایی است.

دانشگاه NTU آکادمی سبز را به عنوان یک اداره دایمی برای مشارکت دانشجویان در زمینه پایدار راه‌اندازی کرده است.

برجسته‌ترین فعالیت‌ها در دانشگاه اسکس انگلستان صورت گرفته و از رتبه 124 در 2017 به رتبه 44 رسیده و مهمترین اقدام آن ایجاد گروه پایداری هشتگانه و مشارکت دانشجویان است.
انتهای پیام